۱۲ هزار و 605 مورد بازدید از همه حوزه واحدهای اقتصادی در نوروز 1403
کد خبر: 4209300
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰

۱۲ هزار و 605 مورد بازدید از همه حوزه واحدهای اقتصادی در نوروز 1403

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی گفت: طی طرح نظارتی نوروز در مجموع ۱۲ هزار و 605 مورد بازدید از همه حوزه واحدهای اقتصادی بازدید انجام دادند که در مجموع 2343 پرونده به ارزش هزار و 915 میلیارد ریال تشکیل شده است

بازدید واحدهای اقتصادیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بخشعلی بیاتی قله‌زو، معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی، در سومین نشست خبری «قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائرین» که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، در جمع مسئولان قرارگاه امروز ۱۹ فروردین‌ماه، در محل سالن جلسات اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در مجموع در بازه زمانی 15 اسفند تا 18فروردین ماه، 9478 مورد گزارش تخلف دریافت کرده است که به لحاظ رتبه در میان استان‌ها بعد از استان تهران با 32درصد، خراسان رضوی با 11.5درصد گزارش دریافت کرده است. 

وی بیان کرد: در طی طرح نظارتی نوروز در مجموع ۱۲ هزار و 605 مورد بازدید از همه حوزه واحدهای اقتصادی بازدید انجام دادند که در مجموع 2343 پرونده به ارزش هزار و 915 میلیارد ریال تشکیل شده است. تعداد شکایات دریافتی در پایگاه‌های سطح شهر 471 مورد و استرداد وجهی که به شاکیان داشتیم، بالغ بر یک میلیارد و 655 میلیون تومان بوده است و 84 واحد پلمپ شده‌اند.

بیاتی ادامه داد: به لحاظ تخلفاتی که کشف شده، عدم درج قیمت و نصب نرخ‌نامه 38.7 درصد، گران‌فروشی 30.7 درصد، عدم صدور صورتحساب 13.1 درصد، عدم ارائه فاکتور 6.3 درصد، عدم اجرای تکالیف واحدهای صنفی 2.6 درصد، حمل‌و‌نقل و نگهداری و عرضه کالای قاچاق 1.9 درصد، دستورالعمل‌های بهداشتی 1.7 درصد، تقلب 1.1 درصد، حراج غیرقانونی 1درصد و سایر تخلفات 2.9درصد بوده است.

وی گفت: به لحاظ نوع کالاهایی که مورد تخلف واقع شده، گروه منسوجات، پوشاک، کیف و کفش 23.6 درصد، مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی 23.4 درصد، اقلام آرایشی و بهداشتی 4.2 درصد، لوازم خانگی و مبلمان و اثاثیه3.1 درصد، واحدهای اقامتی، هتل و مهمان‌پذیر 2.4 درصد بوده است که در مقایسه با تخلفات سال گذشته واحدهای اقامتی کاهش یافته است. سایر کالا و خدمات در حوزه حمل‌و نقل درون شهری و رستوران‌ها با 41.2 درصد بوده است.

محمد حسین‌زاده، مدیر کل وزارت فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در این نشست به مرور اهم برنامه‌های کمیته‌های فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: کمیته فرهنگی مجموعه اقدامات و تلاش‌های دستگاه‌ها و ارگان‌ها به همراه تشکل‌ها ومجموعه‌های مردمی است، شامل مجموعه آستان قدس رضوی، شهرداری، اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امور مساجد، اداره کل میراث و گردشگری، بنیاد شهید، ستاد امر به معروف که هر کدام در قسمتی از این رویداد بزرگ معنوی خدمت‌رسانی کردند. 

وی بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی در جاده‌ها در 18 ایستگاه همچون فیروزه، بجستان، تربت حیدریه، چناران، قوچان، گناباد، نیشابور، سبزوار، گلبهار و ملک‌آباد و 3 مسیر اصلی تجمیع شد. در همچنین در 117 بقعه متبرکه خدمت‌رسانی به زائران توسط اداره کل اوقاف شامل پذیرایی افطار تا برنامه‌های مشاوره دینی و قرآنی صورت گرفته است. در بیش از 350 نقطه شهر بیش از 700 نمایش خیابانی در قالب نقالی، تئاتر خیابانی و ... انجام شد.

حسین‌زاده ادامه داد: 5 ایستگاه استقبال از زائر در ورودی‌های شهر، همچنین راه‌آهن، فرودگاه، پایانه پذیرای زائر بودند تا زائران در ابتدای ورود با سرود و استقبال زائران حضرت رضا(ع) روبرو شوند.  48 بازارچه صنایع دستی، محصولات فرهنگی و هنری در اماکن تاریخی و موزه‌ها توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آمادگی ایجاد کردند.

وی افزود: طرح آستان ادب توسط مجموعه آستان قدس رضوی در 50 هتل پرتردد مشهد که اسکان بالایی داشتند، برنامه‌های فرهنگی و قرآنی برای کودکان و نوجوانان اجرا کردند. همچنین نمایشگاه قرآن و عترت با بیش از 450 غرفه در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان برگزار شد. بیش از 800 مسجد در مشهد سنت افطاری ساده را برگزار کردند. علاوه بر آن سفره افطاری 6 کیلومتری با بیش از 12 هزار نفر در خیابان امام رضا (ع) برپا شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: پخش فیلم‌های سینمایی با محتوای زیارت در بین اتوبوس‌های بین‌شهری توزیع شد تا زائران آمادگی بیشتری در حوزه زیارت بیابند. در حوزه آماده‌سازی فضای بصری و حوزه امر به معروف اطراف حرم مطهر رضوی غرفه‌هایی را با حضور فعالان فرهنگی داشتیم. سبد فرهنگی خانواده شامل فیلم‌های مناسب خانواده‌ها اکران شهری شد و چند هزار بلیط نیم‌بها سینما برای فیلم‌های خوب و متناسب فرهنگی هم در میان زائران توزیع شد.

وی افزود: به همت بنیاد شهید و تشکل‌های مردمی در گلزار شهدای بهشت‌رضا(ع) برنامه تماشای هزاران قمر همراه با افطاری ساده برای زائران و مجاوران تدارک دیده شد. 

علی صبوری، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: جمعیت هلال احمر با 30پایگاه ثابت و 9 پایگاه موقت، همچنین 28 ایستگاه سلامت فعالیت داشتند. درباره آمار مقایسه‌ای درباره حوادث ترافیکی در اعزام‌هایی که هلال احمر ورود کرده در سال گذشته تعداد کل حوادث ترافیکی 93 مورد بوده است که در سال 1403 به 79 رسیده است و حدود 15درصد کاهش را نشان می‌دهد. 93 مورد در عناوین مختلف همچون تصادف، واژگونی، برخورد با مانع و انحراف بوده است. در تصادفات حدود 25 درصد کاهش داشتیم، در واژگونی‌ها 20 درصد کاهش، اما متأسفانه در برخورد با مانع افزایش داشته‌ایم.

وی درباره پویش ملی به‌رفت به معنای بهبود رفتارهای ترافیکی بیان کرد: 36 هزار و 64 مورد شرکت کننده در این پویش ملی بوده که شامل تشویق رانندگان برای توقف و استراحت‌های کوتاه مدت برای کاهش تصادفات در طول مبدا تا مقصد بوده است. در تمامی محورها و استان‌ها این پست‌ها در فاصله 20 کیلومترهای شهرها قرار داشتند و برنامه‌های ایستگاه دوستدار کودک و خیمه نماز برپا بوده است.

دبیری، مدیرکل استانداری در حوزه امنیتی استان در این نشست گفت: در کل استان بهبود وضعیت امنیتی را در مقایسه با سال گذشته شاهد بودیم. همچنین به یمن تلاش‌هایی که در ستاد راهور اتفاق افتاد، در حوزه حوادث ترافیکی در سطح محورهای مواصلاتی، استان ما جز 5 استان اول نبود. استان کرمان با بالاترین سطح تصادفات رتبه اول، فارس رتبه دوم، سیستان و بلوچستان رتبه سوم و اصفهان رتبه چهارم و استان با اقدامات پیشگیرانه نسبت به شناسایی محورهای حادثه‌خیز و مراقبت‌هایی که تعریف شده بود، موجب کاهش قابل مقایسه حوادث و سوانح جاده‌ای بود. در تصادفات 25 کاهش نسبت به سال گذشته داشتیم، در حوزه تصادفات خسارتی 41 درصد کاهش، و در ارتباط با متوفیان حوادث کاهش 12 درصدی را شاهد بودیم که نشانگر بهبود شرایط ترافیکی جاده‌های ماست.

وی افزود: در ارتباط با حوادث جاده‌ای، سهم قابل ملاحظه‌ای برای خستگی و خواب‌الودگی رانندگی با رتبه اول در بروز سوانح جاده‌ای، سبقت و سرعت غیرمجاز در رتبه دوم و انحراف به چپ بیشترین حوادث را رقم زده است.  

انتهای پیام
captcha