واکنش‌های بین‌المللی به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به ایران
کد خبر: 4211274
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶

واکنش‌های بین‌المللی به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به ایران

انتشار اخباری در رابطه با اقدام ادعایی رژیم صهیونیستی به مراکزی نظامی در اصفهان، با محکومیت و انتقاد کشورهای مختلفی مواجه شده است.

به گزارش ایکنا، درحالی که برخی منابع خبری بامداد امروز از مقابله پدافند هوایی ایران با برخی ریزپرنده‌ها در اصفهان خبر داده‌اند، طرح ادعای حمله رژیم صهیونیستی به مراکز نظامی کشور واکنش‌هایی را در سطح بین‌الملل درپی داشته است. 

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اخبار مربوط به حمله اسرائیل به مراکز نظامی ایران، نسبت به تبدیل تنش جاری میان دو کشور به یک درگیری بزرگتر ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه در این باره آمده است: با توجه به تحولات اخیر، تنشی که در پی حمله برخلاف حقوق بین الملل اسرائیل به سفارت ایران در دمشق آغاز شد دارای ظرفیت تبدیل شدن به یک درگیری گسترده است.

وزارت خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه این وزارتخانه تحولات مربوط به منطقه را از نزدیک پیگیری می‌کند، تصریح کرد: از تمامی طرف‌ها درخواست می‌کنیم از اقداماتی که ممکن است باعث ایجاد درگیری بزرگتری شود، اجتناب نمایند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده که جامعه جهانی پیش از هر چیزی باید بر توقف قتل‌عام جاری در نوار غزه و شناسایی دولت مستقل فلسطین به منظور ایجاد ثبات دائمی در منطقه متمرکز شود.

 وزارت امور خارجه مصر طی بیانیه‌ای با اشاره به اینکه به‌دلیل تنش میان ایران و اسرائیل احساس نگرانی می‌کنند، درباره پیامدهای گسترش درگیری در منطقه هشدار داد.

این وزارتخانه درباره ادعای حمله اسرائیل به ایران و سوریه تأکید کرد: مصر نگرانی عمیق خود را از تشدید تنش بین اسرائیل و ایران ابراز می‌کند. از طرف‌ها می‌خواهد حداکثر خویشتنداری را نشان دهند و کاملاً با قواعد حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد عمل کنند.

در این بیانیه آمده است که مصر تلاش‌های خود را برای کاهش تنش تشدید خواهد کرد و نسبت به پیامدهای گسترش منطقه درگیری و بی ثباتی در منطقه و اثرات خطرناک آن بر امنیت و رفاه مردم هشدار می دهد.

ممتاز زهرا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در جریان کنفرانس خبری هفتگی خود امروز در اسلام‌آباد گفت: ما در حال سنجش وضعیت هستیم و تنها در صورت دریافت اطلاعات روشن تر قادر به موضع گیری خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اقدامات بی پروا و غیرمسئولانه اسرائیل به ویژه تجاوز به کنسولگری ایران تنش‌ها در منطقه را به اوج خود رسانده لذا ما خواستار تنش زدایی فوری هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه حمله ریزپرنده‌ها توسط اسرائیل صورت گرفته است، اظهار داشت: پکن با هرگونه رفتاری که اوضاع را در منطقه تشدید کند مخالف است.

لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه ۳۱ فروردین) در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه حمله ریزپرنده‌ها توسط اسرائیل صورت گرفته است، اظهار داشت: پکن با هرگونه رفتاری که اوضاع را تشدید کند مخالف است.

پیشتر لی در مورد واکنش رژیم صهیونیستی به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، گفته بود: ما از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم تا با حفظ آرامش و خویشتنداری از تشدید این تنش جلوگیری کنند.

 خبرگزاری رسمی عمان این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

معاون وزیر خارجه فرانسه از همه طرف‌های در منطقه خواست تا تنش‌زدایی کنند.

یکی از مقام‌های دولت انگلیس گفت: امیدواریم هر اتفاقی که در ایران افتاده است، ماهیتی داشته باشد که تنش‌زدایی هنوز ممکن باشد.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس هم گفته که باید از تشدید تنش خودداری شود.

سوناک گفته است: این را به بنیامین نتانیاهو هم گفته‌ام که تشدید تنش به نفع هیچکس نیست. آنچه می‌خواهیم ببینیم برقراری آرامش در منطقه است.

وزارت خارجه ایتالیا خواستار کاهش تنش در منطقه شده است.

وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که امروز در نشست وزرای خارجه گروه ۷ درباره این حادثه گفت‌وگو می‌کنیم.

شرکت امنیتی انگلیسی امبری گفته است به کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و اقیانوس هند غربی توصیه شده هوشیار باشند.

وزارت خارجه هلند نیز اعلام کرد: ما از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم. تحولات اخیر خاورمیانه نگرانی زیادی ایجاد می‌کند.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت: ما باید تمام تلاش خود را به کارگیریم تا تمام طرف‌ها را از تشدید تنش در خاورمیانه بازداریم. لازم است منطقه در ثبات باشد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این حادثه گفت: روسیه از خویشتن‌داری بین طرفین درگیری حمایت می‌کند و تصمیماتی را رد می‌کند که می‌تواند منجر به تشدید وخامت اوضاع شود.

پسکوف به خبرنگاران گفت: در هر صورت، ما همچنان به حمایت از آرامش و امتناع از هرگونه اقدامی که می‌تواند باعث افزایش بیشتر تنش‌ها شود، ادامه می‌دهیم.

از سوی دیگر وزرای خارجه گروه هفت تأکید کردند: از تمام طرف‌ها می‌خواهیم از هرگونه تنش خودداری کنند. ما خواهان تحقق ثبات در خاورمیانه هستیم.

این وزرا تأکید کردند: ما باید برای کاهش بحران انسانی در غزه تلاش کنیم. ما خواهان توقف فوری و پایدار جنگ در غزه، آزادی اسرا و تضمین ورود کمک‌ها هستیم.

وزیر خارجه اردن هم تاکید کرد: ما نسبت به خطر تشدید تنش در منطقه هشدار می‌دهیم و تمام اقداماتی را که منجر به جنگ در منطقه شود، محکوم می‌کنیم.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا گفت: باید از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید نزاع در خاورمیانه می‌شود، ممانعت به عمل آورد. باید تمام طرف‌ها خویشتن‌داری خود را حفظ کنند و به مسئولیت خود عمل کنند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هم در واکنش، خواهان کاهش تنش‌ شده و گفته برلین با همکاری شرکای خود به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها است.

صدراعظم آلمان به خبرنگاران گفت: «هدف ما فعلا تنش‌زدایی است و این دستور کار اصلی ما خواهد بود و همچنین با همه دوستان و متحدان خود در این مورد صحبت می‌کنیم و با آنها در این مسیر همکاری خواهیم کرد.

 ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم در ارتباط با ادعای برخی منابع درباره حمله به داخل ایران، اظهارنظر کرد.

وی در واکنش به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به داخل ایران گفت: مسخره است!

وی ضمن انتقاد از این حمله که گفته می شود با ریز پرنده‌ها انجام شده، آن را ضعیف توصیف کرد.

البته اظهارات وی که به نوعی مؤید نقش رژیم صهیونیستی در این حملات است، باعث نگرانی دستگاه های امنیتی اسرائیلی شده است.

منابع عبری گزارش دادند که این اظهارات در شرایطی مطرح شده که اسرائیل به طور رسمی نقش خود در این حمله را برعهده نگرفته است.

بامداد امروزسه شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی با قطع برنامه متداول خود مدعی حمله گسترده به اهدافی در داخل ایران شدند که دقایقی بعد مشخص شد مرتبط با هدف قرار گرفتن برخی ریز پرنده‌ها در مناطق مرکزی ایران است!

در همین ارتباط، یک منبع آگاه ایرانی اظهار کرد: سه ریزپرنده حوالی ساعت ۴ بامداد در آسمان اصفهان و در اطراف منطقه زردنجان مشاهده شده است.

وی افزود: به دنبال مشاهده این ریزپرنده‌ها پدافند هوایی عمل کرده و این ریزپرنده‌ها را در آسمان منهدم کرده‌اند.

این منبع آگاه تصریح کرد: هنوز در خصوص این ریزپرنده‌ها اطلاعی در دست نیست و در حال پیدا کردن لاشه‌های آن هستیم.  در پایگاه هشتم شکاری اصفهان حادثه‌ای رخ نداده است.

انتهای پیام
captcha