87 درصد بقعه‌های متبركه زنجان در روستاها قرار دارد
کد خبر: 1199141
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹

87 درصد بقعه‌های متبركه زنجان در روستاها قرار دارد

معاون اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان با بيان اين‌كه در حال حاضر بيش از 52 درصد از روستاهای استان دارای موقوفه هستند، گفت در حدود 87 درصد از بقعه‌های متبركه استان در روستاها قرار دارند.


گروه اجتماعی: معاون اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان با بيان اين‌كه در حال حاضر بيش از 52 درصد از روستاهای استان دارای موقوفه هستند، گفت: در حدود 87 درصد از بقعه‌های متبركه استان در روستاها قرار دارند.


علی عباسی، معاون اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه زنجان، با بيان اين‌كه جمع اعتبارات دولتی مساجد و اماكن متبركه در استان به 21 ميليارد و 605 ميليون ريال می‌رسد، ابراز كرد: 41 درصد از اين اعتبارات در روستاها هزينه شده است.


وی ادامه داد: از موقوفات شاخص استان می‌توان به ششدانگ شهر قيدارنبی(ص) و 15 روستای تابعه، مدرسه و مسجد سيد شهر زنجان به همراه 128 باب حجره، 200 باب مغازه و پاساژ و بازار قيصريه، موقوفه جميله خانم روستای سهرين كه بالغ بر يك‌هزار هكتار زمين است، موقوفه حاج شفيع ابريشمی با 10 روستا و بيمارستان شفيعيه زنجان و موقوفه كاروانسرا سنگی اشاره كرد.


عباسی ادامه داد: طبق آمار واصله هم‌اكنون بيش از 52 درصد از موقوفات استان در روستاها قرار دارد كه اين اداره‌كل درصدد است با اجرای ماده واحده قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه و نيز توسعه فرهنگ وقف، اين رقم را افزايش دهد.


معاون اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان در ادامه از احداث 62 باب مسجد و بازسازی امامزاده در استان طی سال‌ جاری خبر داد و افزود: از اين تعداد 15 امامزاده بازسازی و 23 مسجد در روستاهای استان احداث می‌شوند در حال حاضر هزار و 400 باب مسجد و تكيه و حسينيه و نيز 105 بقاع متبركه در استان وجود دارد.


عباسی اظهار كرد: در حال حاضر 2 هزار و 699 مورد نيت موقوفه در استان وجود دارد كه عمده‌ترين اين نيات مربوط به تعزيه و عزاداری، روضه‌خوانی، تعمير مساجد، كمك به مستمندان، تعميرات پل و قنات واحكام هستند.


اين مقام مسئول در پايان، با اشاره به اين‌كه در حال حاضر تعداد موقوفات استان بيش از 2 هزار و 200 مورد است، خاطر‌نشان كرد: تعداد رقبات موجود در استان 20 هزار و 700 مورد است.

captcha