علی تفریحی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خراسان شمالی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان خراسان شمالی، بیان کرد: تصور اینکه حجاب محددویت است یک تصور غیرعالمانه و اشتباه است حال آنکه حجاب مصنونیت و نه محدودیت است.
وی اظهار کرد: حجاب به معنی پوشش، مانع و پرده است و در اصطلاح به پوشش مخصوص زنان گفته میشود و این کلمه تقریباً جدید است و در کتابهای فقهی، کلمه ستر به معنی پوشش است که به جای واژه حجاب استفاده میشده است.
تفریحی گفت: حجاب برای بانوان به جهت ویژگیهای خاص آنها مورد تأکید است اما فقط مختص آنان نیست و برای مردان نیز در حد خود لازم و ضروری است و بر مردی با لباس و پوشش نامناسب که بدنش را کاملاً نپوشانده باشد و در موقعیتی قرار بگیرد که ممکن است بانویی با دیدن او به گناه بیفتد بر او واجب است که بدن خود را کاملاً بپوشاند.
حجاب ظاهری ناشی از حجاب باطنی است
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی گفت: حجاب ظاهری ناشی از حجاب باطنی است که حجاب باطنی همان حیا است و حیای شخص منشأ عفت و حجاب ظاهری او میشود.
تفریحی ادامه داد: چنانکه در روایات از حضرت علی(ع) آمده است که عفیفترین شما باحیاترین شما است و حجاب باطنی حیا است و عفت پوشش ظاهر و حجاب باطن است.
وی بیان کرد: حجاب در زمانهای مختلف تعریف یکسانی دارد و چون حکم تابع موضوع است و موضوع در همه زمانها ثابت است حکم نیز ثابت است یعنی حکم حجاب برای زن که پوشش تمام بدن به جز صورت و دستها تا مچ است، یک حکم ثابت برای تمام زمانها بهشمار میرود.
تفریحی اظهار کرد: خداوند به پیامبرش فرمود که به همسران و دختران و زنان مؤمنان بگوید روسریهای بلند خود را بر خویش افکنند که این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و خداوند هم به زنان مؤمن هم به مردان مؤمن دستور میدهد که چشمان خود را کنترل و دامان خود را از گناه حفظ کنند.
وی در پایان گفت: بنا به روایتی امام صادق(ع) در جواب برادرش که پرسید دیدن چه مقدار از بدن زن نامحرم جایز است فرمود که چهره و دست تا مچ، و خداوند به مؤمنان دستور میفرماید که زنانی را که برای همسری انتخاب میکنید باید از کسانی باشند که با جنس مخالف رابطه و دوستی نداشته باشند و به زنان مؤمن گوشزد میفرماید که از کسانی باشند که از جنس مخالف خود دوست نگرفته باشند.