عباس کیفی بجستانی، عضو جامعه قاریان قرآن کشور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، با اشاره به هدف خواندن نماز گفت: بهترین جلوه یاد خدا، نماز است و یاد خدا وسیلهای برای خویشتنداری، کنترل غرایز و جلوگیری از روح طغیانگر انسان است.
وی اضافه کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرمایند: نماز شفیع نمازگزار در نزد ملکالموت، مونس در قبر، بستر نیکو در قبر و پاسخ به سؤال نکیر و منکر است. خداوند هیچ نیازی به عبادت و نماز خواندن ما ندارد بلکه فواید آن به خودمان باز میگردد که قرآن به برخی از این فواید اشاره دارد.
فایده و جواب نماز بازداشتن انسان از آلودگی است
کیفی بجستانی گفت: قرآن فایده و جواب نماز را بازداشتن انسان از آلودگی دانسته چنانکه در آیه 45 سوره عنکبوت میفرماید: «اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ؛ آنچه از کتاب بهسوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار که نماز از کار زشت و ناپسند باز مىدارد و قطعاً یاد خدا بالاتر است و خدا مىداند چه مىکنید».
وی افزود: خداوند در بخشی از آیه میفرماید: «وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» یعنی فلسفه بزرگتر و مهمتر نماز، ذکر و یاد خداست چنانکه در جایی دیگر تاکید میکند به یاد من نماز را برپا دار، ازسویی قران یاد خدا را عامل آرامش روحی میداند و بر همین اساس نماز را «ذکر» مینامند چون موجب آرامش روح و روان انسان میشود.
وی ادامه داد: همان طور که حضرت امام رضا(ع) فرمودند: بر شما باد به نماز شب! بندهای نیست که آخر شب برخیزد و هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر را بجای آورد و در قنوت وتر، هفتاد مرتبه استغفار کند، مگر آنکه پاسخ داده شود به ایمنی از عذاب قبر و از عذاب جهنم و نیز عمرش طولانی شود.
نماز، فلاح مطلق است
عضو جامعه قاریان قرآن کشور گفت: نماز عطیهای الهی است که بهعنوان فلاح مطلق «حی علیالفلاح» و بهترین عمل «حی علی خیرالعمل» و ستون خیمه دین «الصلوه عمود الدین» معرفی شده است.
وی افزود: نماز عروج به قله رفیع انسانیت «الصلوه معراجالمؤمن» است که تعالی روح و کسب ملکات اخلاقی و نجات از فساد و تباهی از رهگذر آن حاصل میآید چنانکه خداوند در آیه 45 سوره عنکبوت فرموده است: «اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ؛ آنچه از کتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار که نماز از کار زشت و ناپسند باز مىدارد و قطعا یاد خدا بالاتر است و خدا مىداند چه مىکنید».
نماز زمینهساز دریافت نشان عبودیت است
وی گفت: دریافت نشان عبودیت از رهگذر این عبادت زیبای الهی، برای انسانی میسر است که شرایط صحت و قبول و کمال این عبادت عظیم را به بهترین شکل بجای آورد.
کیفی بجستانی بیان کرد: وقتی عبد این عبادت الهی را بهطور شایسته به انجام رساند، آثار عظیمی اعم از فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی را بهدنبال خواهد داشت که در حقیقت ثمره و نتیجه عمل او محسوب میشود، نماز ستون دین است و همچنین در آیات بسیار زیادی از قرآن کریم در سورههای مؤمنون، اعراف، معارج، عنکبوت، جمعه و مریم به این معنی اشاره شده است.