به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، مهدی رحیمی، مدرس تندخوانی در این کارگاه، با بیان اینکه تندخوانی روش تقویت حافظه نیز هست، گفت: تندخواندنی روشهای سرعت خواندن همراه با درک مطلب است.
وی ادامه داد: بالا بردن سرعت مطالعه، درک زیاد و بهخاطر سپردن مطالب و اینکه بهراحتی مطالب خوانده شده را یادآوری کنیم از اهداف تندخوانی است. برای آنکه فرد بفهمد تندخوانی را یاد گرفته، یکی از راهها این است که مطالب خوانده شده را آن هم بهصورت روان و نه بر طبق نوشتههای کتاب بیان کند.
رحیمی گفت:هر بار که مطالب را میخوانید سعی کنید انگشت خود را با سرعت روی کلمات ببرید، خط بردن کلمات با انگشت موجب میشود که چشم در یک نقطه ثابت نماند و تمرکز فرد بر مطالب بالا رود.
وی لبخوانی، بلندخوانی، خط بردن مطلبی که خوانده میشود بدون تکرار آن حتی در ذهن را از روشهای تقویت تندخوانی دانست و افزود:همچنین در موقع مطالعه اگر بدانیم مطالب بر چه اساسی نوشته شده است درک آن راحتتر است.
وی بیان کرد: کسی که درک بصری دارد چیزی را که میبیند میگوید، اما آنکه درک بصری ندارد میبیند، میگوید، میشنود و بعد درک میکند در صورتیکه درک بصری را باید فهمید. برای تندخوانی باید حوزه دید خود را از کلمات به خط و از خط به پاراگراف گسترش دهیم.
این مدرس تندخوانی با بیان اینکه برای درک بیشتر مطالب بهتر است یک پیشمطالعه داشته باشیم، ادامه داد: باید ابتدا عنوان کتاب، سپس فهرست و پس از آن یک تا دو صفحه از پیشگفتار کتاب را بخوانیم تا سبک مؤلف را بفهمیم.
رحیمی با اشاره به اینکه خواندن اجمالی کتاب بهتر از خواندن کل کتاب است، گفت: در هنگام مطالعه باید ابتدا بهدنبال مطالب اصلی نویسنده و سپس بهدنبال درک نکات اصلی که درباره مطالب اصلی است برویم.
وی یادآور شد: از دیگر روشهای درستخوانی، طرح سؤال است و اینکه پیش از مطالعه مطالب سؤال را طرح کنیم و سرفصلها و عنوانها را بهصورت سؤال برای خود بیاوریم.
این مدرس تندخوانی گفت: اگر در مطالب علمی صرفاً مقلد باشیم به نتیجه نمیرسیم بلکه باید در خواندن بهدنبال تجزیه و تحلیل و به چالش کشیدن نویسنده باشیم.
وی بیان کرد: برای تندخوانی و تقویت حافظه نیاز است که از آنچه که فهمیدهایم یادداشتبرداری کنیم. بعد شیب فراموشی ذهن انسان بالا است و برای به خاطر سپردن مطالب مورد مطالعه نیاز به مرور است.
رحیمی با بیان اینکه اولین مرور باید بلافاصله پس از خواندن انجام شود، افزود: لازم است که مطالب را همیشه منتقدانه و تخصصی خواند و مطالبی که خوانده شده را تجزیه و تحلیل کرد. موقع خواندن مطالب میتوانیم حتی مباحث ریاضی را نیز در ذهن خود تصویرسازی و تخیلسازی کنیم.