کد خبر: 1416104
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹

ربا نابودکننده و انفاق ثمردهنده است

گروه اندیشه: کارشناس قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ ارشاد اسلامی خراسان شمالی، با تأکید بر اینکه ربا نابودکننده و انفاق ثمردهنده است، گفت: نباید اجازه داد در جامعه، قبح ربا ریخته و انفاق به فراموشی سپرده شود.

حجت‌الاسلام مهدی محمدی، کارشناس قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، گفت: خداوند در قرآن کریم، ربا را حرام اعلام کرده و آن را ظلم به افراد جامعه می‌داند.
وی ادامه داد: بنا به فرامین دینی، رباخواری جنگ با خداست و این جرمی بزرگ است و عذاب زیادی دارد بنابراین نباید اجازه داد در جامعه، قبح ربا ریخته و انفاق به فراموشی سپرده شود.
حجت‌الاسلام محمدی گفت: با توجه به آیات قرآن کریم در سوره بقره، «بیع» به‌معنای خرید و فروش، حلال است اما ربا حرام و نابودکننده و از بین‌برنده است یعنی ربا برکت را از بین می‌برد و ثمری ندارد.
وی ادامه داد: اگر چیزی بر ربا افزوده شود خداوند آن را از بین می‌برد اما در انفاق بر ثمره آن می‌افزاید، در قرآن از ربا به ظلم تعبیر می‌شود و در سوره آل‌عمران اشاره صریح بر حرمت ربا دارد که هر کس ربا می‌دهد و می‌خورد ایمان ندارد و از مؤمنان نیست.
ربا فقیران را فقیرتر می‌کند
کارشناس قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ ارشاد اسلامی خراسان شمالی‌ اظهار کرد: ربا در جامعه تأثیر منفی دارد و ثروتمندان را ثروتمندتر و فقیران را فقیرتر می‎کند زیرا افراد بدون کار اقتصادی مبلغی هنگفت را نصیب خودشان می‌کنند.
حجت‌الاسلام محمدی افزود: امام صادق(ع) نیز در مورد علت حرام بودن ربا در اسلام فرموده است که اگر ربا حلال بود مردم کار و تجارت و کسب مایحتاج خود را رها می‌کردند بنابراین خداوند رباخواری را حرام اعلام کرده تا مردم به تجارت و خرید و فروش روی آورند و افزونی مال خود را به یکدیگر قرض دهند.
وی بیان کرد: مطابق آیات قرآن کسی‌که ربا می‌خورد در قیامت مانند دیوانگان محشور می‌شود و در محشر کنترل حرکات خود را ندارد، رباخواران جاودان در جهنم هستند و هیچ وقت از عذاب اخروی رها نمی‌شوند.
رباخواری جرم محسوب می‌شود
وی متذکر شد: ربا دادن و ربا گرفتن خلاف قانون است و جرم محسوب می‌شود و کسانی‌که ربا می‌دهند سند و مدرک به‌جا نمی‌گذارند و آن را به‌عنوان معامله قانونی وانمود می‌کنند در حالی‌که رباخواری شرعاً و قانوناً حرام است.
کارشناس قرآن و عترت اداره‌کل ‌ارشاد ‌خراسان شمالی‌ با ذکر اینکه میان ربا و قرض دادن پول به کسی تفاوت زیادی وجود دارد، اضافه کرد: قرض دادن برابر انفاق و صدقه است و ثواب دارد، قرض‌الحسنه یعنی پول را به کسی قرض دادن و پس گرفتن که هجده برابر ثواب دارد زیرا افراد به تکاپو می‌افتند تا کار کنند و پول به جریان می‌افتد اما در ربا فاصله اجتماعی زیاد می‌شود.
وی گفت: ربا سود و منفعت ندارد و باعث ضرر و زیان است و در مسیر حرکت کسانی‌که از این راه ثروت کسب می‌کنند مشکل به‌وجود می‌آید.
کارشناس قرآن و عترت اداره‌کل ‌ارشاد ‌خراسان شمالی‌ افزود: در مذمت ربا، امام حسین‌(ع) نیز به یزیدیان فرمود که علت اینکه شما در کربلا در مقابل فرزندان زهرا(س) قرار گرفته‌اید این است که شکم‌هایتان پر از نان حرام است و به مصیبت سخت گرفتار می‌شوید.
محمدی در پاسخ به وضعیت بانکداری اسلامی اظهار کرد:  بانک‌ها باید مشتری را نیز در سود و زیان آنچه را که به‌عنوان سرمایه می‌گیرند شریک بدانند و شرط برای حلال بودن این است که آن سرمایه را در تولید و اقتصاد صرف کنند و باید مشتری را در این مضاربه شرکت دهند، بر این مبنا احتیاط بهتر است و باید از وام‌هایی که سود زیاد دارند، اجتناب شود.

captcha