آثاری كه به نام اسلام چاپ می‌شود، بايد با زبان فارسی فاخر باشد
کد خبر: 2092231
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۵

آثاری كه به نام اسلام چاپ می‌شود، بايد با زبان فارسی فاخر باشد

گروه ادب: رئيس كميسيون فرهنگی مجلس در آيين افتتاحيه مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بيان اينكه زبان و قلم يكی از مهم‌ترين نكات حوزه نشر است، گفت: كتاب‌هايی كه به نام اسلام و انقلاب چاپ می‌شود، بايد زبان فارسی فاخر داشته و زيبا باشند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، مراسم افتتاحيه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، شامگاه روز گذشته، 16 اسفندماه، با حضور شخصيت‌های مهم فرهنگی، ادبی و رسانه‌ای در تالار انديشه حوزه هنری برگزار شد.
غلامعلی حدادعادل، رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاحيه مجمع ناشران انقلاب اسلامی اظهار كرد: ده روز پيش، از تشكيل اين مجمع مطلع شدم و با توجه به مشغله كاری زياد، مشتاق بودم در اين مراسم حضور يابم، چراكه عاشق كتاب و مطالعه هستم، به‌طوری كه وسيله نقليه من مانند يك كتابخانه سيار می‌ماند.
وی با بيان اينكه من به عنوان يك كتابخوان حرفه‌ای حدود 50 سال است كه كتاب می‌خرم و می‌خوانم و با كتاب زنده‌ام، تصريح كرد: يكی از دغدغه‌هايم از زمان دانشجويی كه سال 1342 وارد دانشگاه شدم اين بود كه در ميان كتابفروشی‌های خيابان انقلاب قدم بزنم و بدانم جای كتاب‌های اسلامی كجاست.
وی با اشاره به اينكه در آن سال‌ها كمتر كتابفروشی بود كه بوی تعهد دينی و اسلامی در آن به مشام برسد، گفت: البته ريشه اين داستان به دوران مشروطيت برمی‌گردد، ‌اين اتقاق سبب شد كه مذهبی‌ها با تجدد وداع كردند و راه خود را از تجدد جدا كردند. بچه‌هايشان را به مدرسه نمی‌فرستادند و دانشگاه محل جذب خانواده‌های غيرمذهبی بود. اين مسئله سبب شد كه حتی حدود دوسال بعد از پيروزی انقلاب اسلامی، حتی يك روزنامه هم وجود نداشته باشد، چرا كه متدين‌ها پيش از انقلاب در اين فعاليت‌ها نبودند. در سينما،‌ تئاتر و ... هم كه وضعيت بسيار بد بود.
حدادعادل در ادامه، افزود: در طول 32 سال پس از انقلاب اسلامی پيشرفت‌های زيادی داشتيم، اما مشكلات بسياری نيز داريم كه اگر به اين ريشه تاريخی توجه نكنيم، ممكن است شكست بخوريم. بايد با شناخت اين پيشينه با بصيرت حركت كنيم.
وی ادامه داد: امروز وقتی می‌بيينم كه چندين هزار كتاب درباره انقلاب و جنگ چاپ شده حيرت می‌كنيم. چه كسی باور می‌كرد روزی خانمی كتابی بنويسد تحت عنوان «دا» و اين اثر بيش از 100 بار تجديد چاپ شود. بايد خدا را شكر كنيم و نيرو بگيريم و اميدوار باشيم.
رئيس كميسيون فرهنگی مجلس در ادامه صحبت‌های خود به جنگ نرم در دنيای امروز اشاره كرد و گفت: ما امروز گرفتار جنگ نرم هستيم و كتاب يكی از ابزارهای جنگ نرم است. جواب سلاح را بايد با سلاح داد. اما بايد توجه داشت كه سلاح بايد سلاح روز باشد.
حدادعادل در اين باره ادامه داد: كتاب فقط با مؤلف كتاب نمی‌شود و ناشر هم بايد به اندازه مؤلف صلاحيت داشته باشد و فكر و مديريت. ممكن است يك فكر و قلم خوب با ضعف نشر، بی‌اثر بماند و يا يك فكر ضعيف با قدرت ناشر، كتابی مؤثر شود.
وی سپس به برخی از نكات مهمی كه مجمع ناشران انقلاب اسلامی بايد مدنظر خود قرار دهد‌ اشاره كرد و گفت: زبان و قلم يكی از مهم‌ترين نكات است. كتاب‌هايی كه به نام اسلام و انقلاب چاپ می‌شود، بايد زبان فارسی فاخر داشته و زيبا باشد. يكی از راه‌حل‌های اين مسئله اهتمام به ويراستاری است و دوستان ناشر نبايد از اين مسئله غافل باشند. اگر می‌خواهيد كتاب‌هايتان مقبول جمع صاحب‌نظران قرار گيرد، ويراستاری را جدی بگيريد.
حداعادل با اشاره به جنبه هنری كتاب‌ گفت: سليقه مخاطب خودتان را بشناسيد و مناسب ذوق امروز كتاب منتشر كنيد. تصويرسازی، جلد كتاب، عكس و ... همه مواردی هستند كه از جنبه زيبايی‌شناسی مورد اهميت است. كتاب‌ها از حيث ظاهر نبايد دست كمی از آثار منتشرشده مخالفان شما داشته و حتی بايد بهتر نيز باشد.
رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش ديگری از صحبت‌های خود بر توزيع مناسب كتاب تأكيد كرد و گفت: توزيع گويا طلسمی برای كتاب‌های مذهبی و دينی است. از توزيع نيز غافل نشويد و برای آن فكر كنيد. ناشران انقلاب بايد در جاهای مختلف حضور داشته باشند.
محمد حمزه‌زاده، مديرعامل رئيس انتشارات سوره‌ مهر و مديرعامل مجمع، نيز در اين مراسم، راه‌اندازی مجمع ناشران انقلاب اسلامی را يك نقطه عطف دانست و اظهار كرد: راه‌اندازی چنين تشكلی از آروزهای چهره‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ايران از زمان پيش از انقلاب است. حوزه هنری نيز حاصل همين دغدغه‌ها برای ايجاد تشكل و فعاليت گروهی دست‌انداركاران فرهنگ است.
حمزه‌زاده افزود: در طول چهار پنج سال گذشته اقداماتی را درجبهه فرهنگی برای ايجاد تشكل و گروه شاهد بوديم و دوستانی كه مسئوليتی داشتند، تلاش كردند گروهی ازناشران را گرد هم بياورند و تشكلی راه‌ بياندازند كه البته اين حركت‌ها به ثمری كه در نظر داشتند،‌ نرسيدند اما ما امروز محصول همين دغدغه‌ها و تلاش‌ها هستيم.
به گفته وی اين كه يك فعال در حوزه نشر به فكر كار گروهی و ايجاد تشكل می‌افتد، اقتضای كار نشر است كه كاری گروهی است و نمی‌توان انتظار داشت كار نشر به صورت فعاليت جزيره‌ای به سرانجام برسد.
مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بيان اين كه مجمع پيش از اين كه حاصل اراده چند ناشر باشد، خواسته جامعه مخاطبان است،‌ گفت: مخاطبان ما امروز توقع دارند كه نشر چه در كيفيت و چه در كميت به اندازه آن‌ها رشد كند چراكه نشر كاستی‌هايی دارد كه سبب شده مخاطبان بسيار جلوتر از ما باشند.
وی ادامه داد: ما كار خود را دير شروع كرديم، اما می‌توان اميدوار بود اين زمانی را كه تا امروز از دست داده‌ايم، زمانی برای پختگی بوده باشد.
حمزه‌زاده با تأكيد بر اين كه كار گروهی گفتمان غالب و رايج در عرصه فرهنگ است، افزود: نهايت كار نشر، مطالعه است كه اگر مطالعه اتفاق نيفتد، چرخه كامل نشده است. ما به عنوان ناشران فكر انقلاب و انديشه امام (ره) محدوده فعاليت خود را از زمان بعثت پيامبر(ص) تا زمان ظهور امام زمان(عج) در نظر گرفته‌ايم،‌ الگويمان نيز برگرفته از انديشه امام است و جغرافيای فعاليت‌مان محدود به ايران نيست و همه كشورهای اسلامی را در بر می‌گيرد.
براساس اين گزارش، حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن رحيميان، عضو هيئت مؤسس ناشران انقلاب اسلامی، هم در مراسم افتتاحيه مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: هدف اصلی از شكل‌گيری اين مؤسسه خدمت به فرهنگ و اسلام و حمايت ويژه از ناشران انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به اينكه انقلاب اسلامی نيز هدفی جز تحقق اسلام در جامعه ندارد، گفت: متأسفانه در عرصه كتاب آن چه تاكنون توليد و توزيع شده است به نام اسلام و جمهوری اسلامی بوده، اما نتايج آن به كام ديگران تمام شده است.
وی تأكيد كرد: بايد عرصه فرهنگی كتاب‌های انقلاب اسلامی را در داخل كشور و خارج از كشور و در عرصه‌های بين‌المللی گسترش دهيم.
حجت‌الاسلام رحيميان ادامه داد: امروزه به بركت انقلاب اسلامی و راه امام خمينی(ره)‌ زمينه و ظرفيت‌های زيادی وجود دارد كه وظيفه ما در اين مجمع تحقق اين ظرفيت‌ها است.
عضو هيات مؤسس ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به اينكه در عرصه توزيع و تبليغ كمبودهايی داريم،‌ گفت:‌ اين مسئله بر توليد نيز اثر منفی می‌گذارد؛ در حالی كه بايد انديشه‌های انقلابی در قالب كتاب در دسترس عموم قرار گيرد.
وی ادامه داد: توزيع نامناسب و به دنبال آن تبليغات ضد فرهنگی سبب می‌شود كسانی‌كه صاحب فكر و انديشه هستند به دلايل گفته شده انگيزه خود را از دست بدهند.
حجت‌الاسلام والمسلمين رحيميان تأكيد كرد: ما در مجمع در قدم اول بايد تبليغات خود را در اين زمينه گسترش داده و توزيع كتاب‌های انقلابی را بالا ببريم.
عضو هيات موسس ناشران انقلاب اسلامی تاكيد كرد: اگر ظرفيت‌های موجود در اين حوزه مورد توجه قرار گيرد بی شك شاهد تحولی بزرگ و قابل توجه در اين بخش خواهيم بود.
وی به حضور بيش از دو ميليون زائر در سال در حرم امام رضا(ع)‌ اشاره كرد و گفت: اگر به هر كدام از اين زائران دو كتاب داده شود در سال بيش از 40 ميليون نسخه كتاب در ميان خانواده‌ها توزيع شده است.
در ادامه اين مراسم، تنديس مجمع ناشران انقلاب اسلامی با حضور محمد الهياری، مديركل اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، كه به نمايندگی از وزارت ارشاد آمده بود، حجت الاسلام رحيميان، عضو هيئت موسس مجمع و محسن مؤمنی، رئيس حوزه هنری، رونمايی شد.
captcha