به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، حسین اسکندری، عضو هیأت علمی دانشگاه بجنورد روز سهشنبه، 28 بهمن ماه در نشست تربیت حرفهای از دیدگاه اسلام(نقد رویکردهای حاکم بر تعلیم و تربیت حرفهای دانشگاهها) که از سوی جهاددانشگاهی استان ویژه اساتید و مدرسان دانشگاههای استان، برگزار شد، با بیان اینکه عصر کنونی را میتوان عصر تورم دانش نامید، افزود: تقدسزدایی از دانش و ساختار دانش وجود دارد و گاهی صرفا راهی برای کسب درآمد شده است.
وی اظهار کرد: گاهی در نظام آموزشی رابطه قدسی معلم و شاگرد به محاق فرو رفته و شاگرد هدف نیست بلکه ابزار شده است.
اسکندری با اشاره به اینکه تعلیم و تعلم در عصر کنونی بجای عبادت به تجارت تبدیل شده، خاطرنشان کرد: بعضا آموزش از جایگاه رفیع خود تنزل پیدا کرده و هدف و ارزش آموزش عالی به آن سو سوق داده شده که کدام رشته تحصیلی به پول ختم میشود.
وی با بیان اینکه باید در ساحت دین، عمل مورد توجه قرار گیرد نه افعال، ادامه داد: تکاثر و امتیاز و امتیازدهی در دانشگاهها اتفاق افتاده که اصل دانش را به حاشیه برده است.
وی با اشاره به اینکه اگر بعد عبادی از تربیت ما گرفته شود، با مکتب اومانیسم تفاوتی نخواهد داشت، گفت: مجریان تربیت باید مبادی تربیت را درست کنند تا دیدگاهها را از حرفه آموزش و دانشآموز ارتقا دهیم.
حرفه باید دارای سر مبداء معرفتی، میلی و ارادی باشد
اسکندری گفت: حرفه باید دارای سر مبداء معرفتی، میلی و ارادی باشد و به منزله عبادت در جامعه جاری و ساری شود، باید در عرصه کار و حرفه مراقب باشیم که سه میل دنیادوستی، حرص و طمع نباشد.
وی ادامه داد: انجام شغل و حرفه باید از روی اختیار باشد نه اجبار یعنی اراده تام موجب آن باشد نه اراده ناقص.
عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد گفت: در دین عمل مورد توجه است و قرآن با کسی حرف میزند که عامل است، قرآن با کودکان کمتر سخن گفته چون کودک اهل فعل است.
اسکندری ادامه داد: عمل تنها نماز و روزه و... نیست بلکه تمام رفتارها و حرکات ما عمل محسوب میشود و بنا به گفته بزرگان انسان تنها موجودی است که زرع و زارع و مزروع خویش است.
وی در رابطه با آسیبشناسی نظام آموزش عالی گفت: چند مورد در این رابطه وجود دارد که شامل تقدسزدایی از کارکرد و ساختار نظام آموزشی، تقدسزدایی از دانش ساختار و تقدسزدایی از معماری بناهای آموزشی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: وجه تمایز دانشگاههای ما با دیگر دانشگاهها این است که کار و حرفه در دین غایتگرایانه است اما در اومانیسم ابزارگرایانه است.
وی همچنین با اشاره به آسیبهایی که از بعد ظاهری به معماری بناهای آموزشی ایجاد شده است، بیان کرد: اگر تأمل به معماری بناهای مدارس صدها سال گذشته داشته باشیم المانها اسلامی در آن کاملا مشهود است حال آنکه اکنون فقدان هویت معماری در مراکز آموزشی و آموزش عالی کاملا آشکار است.
اسکندری با ذکر اینکه معماری دانشگاههای ما اصالت ایرانی و اسلامی ندارد، افزود: دچار فقدان هویت معماری ایرانی هستیم و باید مراقب باشیم که آموزش ساختار غربی به خود نگرفته و از نظر محتوایی نیز هویت غربی به خود نگیرد.
گفتنی است نشست تربیت حرفهای از دیدگاه اسلام(نقد رویکردهای حاکم بر تعلیم و تربیت حرفهای دانشگاهها)، به همت جهاددانشگاهی خراسان شمالی و با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان شمالی و دانشگاه پیام نور بجنورد برگزار شد و در پایان این کارگاه اساتید به پرسش و پاسخ و ارائه دیدگاه های خود پرداختند.