تکمیل چرخه مدیریت قرآنی با جذب درست متخصصان
کد خبر: 3609141
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

تکمیل چرخه مدیریت قرآنی با جذب درست متخصصان

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: محصول آموزش قرآن باید ورود نیرو‌های متخصص قرآنی به بازار کار قرآنی و برعهده گرفتن مدیریت قرآنی در نهادهای مختلف باشد تا در ادامه یک چرخه قرآنی در کشور ایجاد شود.

مهدی رمضانی، رئیس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه محصول آموزش قرآن باید ورود نیرو‌های متخصص قرآنی به بازار کار قرآنی و برعهده گرفتن مدیریت قرآنی در نهادهای مختلف باشد تا در ادامه یک چرخه قرآنی در کشور ایجاد شود، گفت: برای نمونه، نتیجه و محصول کار قرآنی در مهد کودک‌های قرآنی، باید به مدارسی از این نوع بروند و ادامه تحصیل در آموزش عالی نیز باید همین مسیر را طی کند.
وی ابراز کرد: نهادهای مربوطه در این زمینه باید به صورت شاخه‌ای و در جهت نخبه‌پروری در ارتباط باشند زیرا این کار از طریق فعالیت‌های اداری فعلی پیش نمی‌رود و باید در خارج از چهارچوب اداری و شورایی و با دلسوزی اساتید بزرگ قرآن به پیگیری این مبحث پرداخت.
رمضانی ابراز کرد: در حال حاضر هر نهاد مسئول در امور قرآنی، براساس تراز قرآنی موجود خود فعالیت‌های قرآنی را پیگیری می‌کند و با این روش، فعالیت جزیره‌ای در زمینه قرآن صورت می‌گیرد که اگر این فعالیت جزیره‌ای تصحیح شود آن موقع می‌توان گفت، اهداف قرآنی ما محقق شده است.
هزینه‌های آموزش قرآن در آموزش و پرورش
رمضانی به هزینه‌های آموزش قرآن در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: طبق برآورده‌های انجام شده هزینه آموزش قرآن دانش‌آموزان در مدارس طی دوازده سال تحصیلی، بیش از 85 میلیون ریال است اما خروجی از این کار دیده نمی‌شود، چراکه معلم قرآن نداریم و دانش‌آموزان پس از تحصیل توان قرآن خواندن ندارند.
وی در همین زمینه اضافه کرد: اما برای همین موضوع دوره‌های روخوانی در اداره‌کل تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود و هزینه هر دوره حدود 10 هزار تومان است، از طرفی مشکل روخوانی قرآن دانش‌آموزان مشکل اول ماست و پس از گام اول، یعنی روخوانی قرآن، مشکلات دیگری وجود دارد و در واقع به وجوه دیگر آموزش قرآن نپرداخته‌ایم.
تربیت نخبگان قرآنی، ثمره فعالیت اساتید
رئیس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: آنچه ثمره کار قرآنی و تربیت قاریان و نخبگان قرآنی می‌شود، فعالیت اساتید در جلسات قرآن است و این مسئله هیچ ربطی به نهادهای دولتی ندارد، نهادهای مجری در فعالیت‌های قرآنی هر کدام بودجه و هزینه‌ای دارند و باید نسبت به هر ریال هزینه‌ای که در مجموعه خود برای کار قرآنی انجام می‌دهند، پاسخگو باشند.
رمضانی افزود: مسئله‌ای که در خرج بودجه‌ها وجود دارد این است که نظارت نیست، در واقع نظارتی که در نظر گرفته شده است، کارآمد نیست و این نظارت جز نامه‌نگاری ثمره دیگری ندارد و دلسوزان قرآن باید به ساماندهی جامعه قرآنی در راستای کار ثمربخش بپردازند.
تعریف درستی از آموزش عمومی قرآن وجود ندارد
وی با اشاره به تأکیدی که نسبت به آموزش عمومی قرآن در سطح شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور وجود دارد، اظهار کرد: تعریف درستی از آموزش عمومی قرآن وجود ندارد، هر کس از این آموزش عمومی برداشت خود را دارد و هیچ‌گاه آموزش کل جامعه مدنظر نبوده است، وقتی تعریف واحدی وجود نداشته باشد، سنگ بنای عملکرد نیز درست نخواهد بود.
رئیس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه چند مسئله در بخش پژوهش‌های قرآنی وجود دارد، افزود: در واقع اصلاً سوالی برای شروع پروژه‌های قرآنی نداریم و مسئول تهیه خوراک پژوهشی مشخص نیست، در زمینه فعالیت قرآنی نهادها، فقط بودجه را توزیع می‌کنیم و در نتیجه وضعیت کار قرآنی ما این‌گونه است.
captcha