ثبت 130 اثر در هفتمین جشنواره سراسری «دف نوای رحمت» کردستان
کد خبر: 3624870
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷

ثبت 130 اثر در هفتمین جشنواره سراسری «دف نوای رحمت» کردستان

گروه فرهنگی: رئیس حوزه هنری استان کردستان از برگزاری هفتمین جشنواره سراسری «دف نوای رحمت» در کردستان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 130 اثراز استان‌های مختلف کشور در دبیرخانه جشنواره ثبت شده است.

امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اظهار کرد: به دلیل استقبال گسترده هنرمندان دف نواز کشور و درخواست‌های متعدد فرصت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا پایان روز پنج شنبه 19 مردادماه 96 تمدید شده است.

وی از برگزاری هفتمین جشنواره سراسری «دف نوای رحمت» در کردستان خبر داد و افزود: تاکنون بیش از 130 اثراز استان‌های مختلف کشور در دبیرخانه جشنواره ثبت شده است.

رئیس حوزه هنری کردستان با اشاره به جایگاه موسیقی کردستان به عنوان مهد موسیقی ایران زمین، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های موسیقی مقامی کردستان به کارگیری آن در موضوعات عرفانی است که دف‌نوازی از جایگاه بالایی برخوردار است به نحوی که مأوای دف‌نوازی را امروزه استان کردستان می‌شناسند.

وی عنوان کرد: دف نوازی در تکایا و خانقاه‌های استان و مراسم‌های مولودی خوانی و منقبت‌خوانی جایگاه ویژه‌ای دارد و دراین بین ریتم‌های خانقاهی دف‌نوازی جزء اصلی‌ترین ریتم‌های دف‌نوازی در ایران محسوب می‌شود.

مرادی عنوان کرد: در این دوره از جشنواره بخش مولودی خوانی نیز افزوده شده که در این بخش به سه گروه برتر جشنواره بدون ترتیب اولویت مبلغ 20 میلیون ریال اهداء خواهد شد.

وی اعلام کرد: كشف و پرورش و جهت دهي استعدادهاي ناب جوانان و نوجوانان در زمينه موسيقي اصیل ایرانی، طرح ريزي و ايجاد زمينه جهت جذب هنرمندان و علاقه مندان به سازهاي سنتي و عرفاني، برقراري ارتباط مداوم و مستمر بين هنرمندان موسيقي جوان كشور با اساتيد برجسته كشوري، تعامل و تبادل افكار در راستاي سازندگي بيشتر فكر و انديشه هنرمندان دف‌نواز جوان با هم، ايجاد انگيزه بين نسل جدید به فراگيري موسيقي‌هاي الهام گرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی از اهداف اصلی این جشنواره است.

رئیس حوزه هنری کردستان افزود: ترویج مضامین رفیع اسلامی و انسانی و الگوسازی از طریق تولیدات ارزشی و نمونه، مقابله با تهاجم فرهنگی با تأکید بر خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی، توجه به موسیقی‌های خانقاهی و عرفانی از دیگر اهداف و برنامه‌های مد نظر در این جشنواره است.

وی اعلام کرد: در این دوره از جشنواره که به صورت بین المللی خواهد بود گروه‌های دف نوازی از کردستان عراق و اساتیدی از کشورهای خارجی نیز به منظور برگزاری کارگاه‌های آموزشی حضور خواهند داشت.

مرادی زمان برگزاری جشنواره را 9 تا 11 شهریور ماه 96 اعلام کرد و یادآور شد: شماره تماس‌های 32436243 – 3243646 3 با پیش شماره 087 آماده پاسخگویی به علاقه‌مندان است. 

captcha