بحران کاغذ و ضعف بنگاه‌های فرهنگی
کد خبر: 3671942
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
مسجدجامعی نوشت؛

بحران کاغذ و ضعف بنگاه‌های فرهنگی

گروه شبکه اجتماعی: احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی به «بحران کاغذ و ضعف بنگاه‌های فرهنگی» پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در یادداشتی که در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد، بر موضوع گرانی کاغذ پرداخته و آن را در حکم نان برای حوزه نشر دانسته و بر این موضوع تأکید کرده که دولت باید نسبت به حل این بحران باید ورود کند در ادامه مشروح این یادداشت از نظر می‌گذرد؛
نشریات چاپی این روزها درگیر بحران جدی گرانی و کمبود کاغذ شده‌اند و اگر بگویم حال خوبی ندارند، بیراه نیست. نیاز اولیه برای حیات نشریات چاپی، کاغذ است؛ در حقیقت کاغذ در حوزه فرهنگ نقش نان را دارد؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود همان‌گونه که دولت در مواقع گرانی نان و اقلام ضروری زندگی به‌ فوریت وارد عمل می‌شود، دراین باره نیز وارد شود و اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهد.
مسئله اصلی درباره وضعیت بنگاه‌های فرهنگی به ویژه نشریات چاپی این است که این بنگاه‌ها عمدتاً ضعیف و شکننده‌اند و تاب‌آوری آن‌ها در مواجهه با بحران‌هایی از این ‌دست قلیل است و نمی‌توان انتظار داشت نوسانات قیمتی را برای مدت زمان طولانی تحمل کنند. به همین دلیل در صورت بروز بحران‌هایی در کارکرد، کمبود و مهم‌تر از آن گرانی کاغذ دور از انتظار نیست که این بنگاه‌ها ورشکسته و فعالیت‌شان متوقف شود. از این رو ضروری است دولت و دستگاه‌های متولی با ورود به‌موقع و اثربخش، بحران را مدیریت کنند.
این نخستین بار نیست که بنگاه‌های فرهنگی با گرانی کاغذ و کمبود آن در بازار مواجه می‌شوند. ازاین‌رو باید دولت با ارزیابی شرایط موجود و سرعت عمل بالا، متناسب با شرایط موجود به تهیه کاغذ لازم اقدام کند.
این بحران می‌تواند با تهیه کاغذ مورد نیاز از بخش‌های مختلف یا واردات کاغذ از سوی دولت عملیاتی شود. در هر صورت فراموش نکنیم که نشریات چاپی در فضای کنونی برای بقای خود به حمایت بیشتر دولت نیاز دارند؛ همچنین باید دانست که توقف فعالیت هر نشریه‌ای به دلیل بحران مالی، به بیکاری فعالان فرهنگی منجر خواهد شد؛ این اتفاق مشکلات فرهنگی - اجتماعی را پیچیده‌تر خواهد کرد. بنگاه‌های فرهنگی، به ویژه نشریات چاپی در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، با حداقل امکانات همواره در کنار دولت و نهادهای فرهنگی گام برداشته‌اند. این بنگاه‌ها پیش‌ از این بحران از وضعیت مناسب مالی برخوردار نبودند.
با توجه به این مسائل امید است دولت در تأمین کاغذ لازم که جزء حداقل‌های فرهنگی است، همانند همیشه، در کنار بخش فرهنگی باشد. نکته مهم دیگر این است که در صورت تداوم روند گرانی کاغذ بخش کتاب نیز با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد و این در حالی است که سیاست‌گذاری‌های فرهنگی برای ترغیب مردم به کتاب‌خوانی است؛ با این‌ حال بحران در بازار کاغذ در نخستین گام آثار خود را بخش رسانه‌ای و نشریات چاپی خواهد گذاشت.

captcha