تلاش دستگاه‌ها برای دسترسی آسان زائران به حرم رضوی
کد خبر: 3700792
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
فرماندار مشهد عنوان کرد:

تلاش دستگاه‌ها برای دسترسی آسان زائران به حرم رضوی

گروه اجتماعی- فرماندار مشهد با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها در این ایام فعال هستند، ابراز کرد: ما تدابیر ویژه‌ای در رابطه با این ایام اندیشیده‌ایم که هرچه قدر می‌توانیم دسترسی مردم را به حرم مطهر امام رضا(ع) راحت‌تر کنیم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رحیم نورزیان، فرماندار مشهد در نشست خبری معاون استاندار و فرماندار مشهد پیرامون موضوع ستاد خدمات سفر که امروز، 26اسفندماه در فرمانداری مشهد برگزار شد، عنوان کرد: امروز به شکل رسمی افتتاحیه مانور خدمت در پارک غدیر برگزار شد و دستگاه‌ها، خدمت‌رسانی خود به زائران و مجاوران را آغاز کردند.
وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات به زائران در طول سال در مشهد فعال است، بیان کرد: ستاد و خدمات زائر ما در طول سال نیز فعالیت می‌کند اما در این ایام یعنی از ۲۳ اسفندماه همه دستگاه‌ها نمایندگانی اعزام می‌کنند و به صورت ۲۴ ساعته تا ۱۵ فرودین‌ماه ادامه دارد و بعد از آن روند کاری عادی خود را در پیش خواهد گرفت.
نوروزیان با بیان اینکه در ستاد خدمات سفر استان، بالای ۶۰ درصد از اقدامات و تصمیماتی که گرفته می‌شود، مربوط به شهر مشهد است، ابراز کرد: اولین موردی که در جلسات پیش‌بینی شده مسئله اقلام است که در این راستا 1200 تن سیب، دو هزار و 400 تن پرتقال از طریق 26 مرکز شهرداری، سه فروشگاه عمده و 94 مرکز صنفی توزیع و با قیمت اعلام‌شده در تنظیم بازار در دسترس مردم قرار می‌گیرد.
فرماندار مشهد در رابطه با آب یارانه‌ای گفت: با توجه به ورود زائران ۴۰۰ تن آب یارانه‌ای برای ایام تعطیل پیش‌بینی شده است و دو نانوایی سیار نیز در اطراف حرم مستقر خواهند شد.
وی با بیان اینکه در این ایام حدود ۴۰۰ بازرس افتخاری و رسمی در ۱۵ پایگاه نظارت بر صنوف فعالیت خواهند کرد، تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که ۲۵ هزار بازدید نظارتی داشته باشیم که پیگیری‌ها از طریق دستگاه‌هایی مانند میراث فرهنگی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، علوم پزشکی و ... انجام می‌شود.
نوروزیان با اشاره به اینکه کلیه نیروهای نظامی و انتظامی در آمادگی کامل هستند، عنوان کرد: سال گذشته به رغم تهدیدات گروه تروریستی نسبت به مشهد، خوشبختانه با تیزهوشی نیروهای امنیتی مسئله‌ای نداشتیم اما این تهدیدات همیشه علیه مشهد به عنوان یک شهر زیارتی وجود دارد و در سال آینده هم به امید خدا و فعالیت شبانه‌روزی نیروهای انتظامی، مشکلی نخواهیم داشت.

اسکان زائران در مدارس، حسینیه و ... صنعت هتل‌داری را نابود می‌کند
فرماندار مشهد با بیان اینکه ۱۱۲ هزار تخت رسمی و ۱۶۱ هزار تخت موقت برای استفاده در این ایام پیش‌بینی شده است، تشریح کرد: این رویکرد را قبول نداریم که مدارس، حسینیه و مساجد را بسیج کنیم تا زائران در این مکان‌ها اسکان داده شوند، مگر در مواقع ضروری؛ اما واقعیت وجود دارد که برخی از مردم توانایی مالی لازم برای رزو هتل را ندارند.
وی با بیان اینکه امکان اسکان این قشر در هتل‌ها نیست اما نمی‌شود آنان را رها کرد و ناچار به سمت اسکان آنان در مدارس، حسینیه‌ها و ... می‌رویم، عنوان کرد: در حال حاضر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد اماکن اقامتی غیرمجاز فعال هستند که باید در شهر مشهد این امر اصلاح شود.
نوروزیان ادامه داد: به منظور رفع معضلات اسکان زائران در مدارس، حسینیه‌ها و ... هتل‌داران باید خدمات خود را با قمیت پایین‌تری عرضه کنند و سیاست‌گذاری‌ها به این سمت نرود که زائران در این محل‌ها اسکان داده شوند، زیرا ادامه این فرآیند صنعت هتل‌داری در مشهد را نابود می‌کند.
فرماندار مشهد با اشاره به اینکه سالیانه هزینه‌های زیادی صرف اسکان زائران در مدارس می‌شود، بیان کرد: اگر با یک سوم این هزینه با هتل‌ها قرارداد ببندیم، خدمات اسکان در مشهد شکل بهتری به خود می‌گیرد اما چون این وضعیت محقق نشده ناچاریم از ظرفیت مکان‌هایی مانند مدارس استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه شهرداری مشهد اقدامات خوبی برای نوروز دارد، تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ اتوبوس و مینی بوس به ناوگان حمل و نقل شهرداری مشهد اضافه شده است، علاوه‌بر این در حوزه اقدامات فرهنگی برنامه‌ها متمایز‌تر خواهد بود.
نوروزیان در خصوص فعالیت‌های فرهنگی، گفت: ۹ غرفه نمایشگاه کتاب از ناحیه دستگاه‌های فرهنگی خواهیم داشت که در حاشیه این برنامه‌ها نشست‌های تخصصی شعر و نقد کتاب نیز برگزار خواهد شد، همچنین در میدان جانباز، شهدا و احمدآباد اجرای جشنواره پیش‌بینی شده است.
فرماندار مشهد از طراحی سه اپلیکیشن برای زائران و مجاوران خبر داد و افزود: اپلیکیشنی در قالب بهداشت و درمان، اپلیکیشن مشهدی شو و اپیکیشن میراث فرهنگی در رابطه با جاذبه‌های گردشگری مشهد طراحی شده است.
وی در رابطه با آمار ورود زائران، گفت: تا دیروز از طریق وسیله نقلیه عمومی جاده‌ای، ۳۳ هزار و ۴۷۶ نفر، از طریق ریلی ۲۰۰هزار و ۴۱۹ نفر، از طریق هوایی حدود ۱۲ هزار و ۲۰۱ نفر و از طریق وسایل نقلیه شخصی، سه هزار و ۲۹۷ زائر وارد مشهد شدند.

چهارشنبه آخر سال و بستری شدن تنها 11 نفر در بیمارستان‌ها
نوروزیان با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها در این ایام فعال هستند، ابراز کرد: ما تدابیر ویژه‌ای در رابطه با این ایام اندیشیده‌ایم که هرچه قدر می‌توانیم دسترسی مردم را به حرم مطهر امام رضا(ع) راحت‌تر کنیم.
فرماندار مشهد در رابطه با چهارشنبه آخرسال نیز گفت: امسال دشمنان سعی داشتند موجی ایجاد کنند و کشور را به لبه پرتگاه ببرند که با بی‌‎اعتنایی و دقت مردم روبه‌رو شدند و به هدف نرسیدند، بعد از آن تمرکز خود را بر روی چهارشنبه آخر سال قرار دادند.
وی در پایان بیان کرد: ما هماهنگی و همکاری خوبی بین دستگاه‌های امنیتی، نظامی و قضایی داشتیم، در همین راستا خدا را شاکریم هیچ حادثه نگران‌کننده‌ای نداشتیم و کل آمار در روز بعد از چهارشنبه سوری، ۱۱۷ مورد مراجعه به مراکز درمانی بوده که از این تعداد ۱۱ مورد در حد بستری بوده است.

انتهای پیام

captcha