اولین گام به سوی اتحاد مؤسسات قرآنی محلات/ فعالیت جزیره‌ای مشکل اصلی مؤسسات
کد خبر: 3750879
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

اولین گام به سوی اتحاد مؤسسات قرآنی محلات/ فعالیت جزیره‌ای مشکل اصلی مؤسسات

گروه فعالیت‌های قرآنی - اولین جلسه هماهنگی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های قرآنی به همت خبرگزاری ایکنا شعبه استان مرکزی و دفتر امام جمعه محلات، عصر پنجشنبه 5 مهرماه با حضور مسئولان مؤسسات قرآنی در دفتر امام جمعه محلات برگزار شد.

اولین گام به سوی اتحاد موسسات قرآنی محلات / کار جزیره‌ای؛ مشکل اصلی

به گزارش خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی، اولین جلسه هماهنگی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های قرآنی به همت ایکنا مرکزی و دفتر امام جمعه محلات، عصر پنجشنبه 5 مهرماه با حضور مسئولان موسسات قرآنی در دفتر امام جمعه محلات برگزار شد.
حجت‌الاسلام مهدی ربانی امام جمعه محلات با تأکید بر لزوم نگاه ویژه به فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: جامعه ما، جامعه‌ای قرآنی است و قطعا خانواده‌ها هر کجا که کلاس قرآن برپا باشد استقبال می‌کنند. در کنار همراهی خانواده‌ها و توجه مسئولین، خیرین ما نیز به مسائل قرآنی توجه و عنایت ویژه‌ای دارند.

کار جزیره‌ای؛ مشکل اصلی
وی افزود: در شهرستان محلات کار قرآنی صورت می‌پذیرد اما مشکل اصلی کار ما جزیره‌ای بودن آن است؛ هر کس برای خود کار می‌کند و بین موسسات همدلی و هماهنگی وجود ندارد. چند وقتی هست که محلات شاهد یک محفل قرآنی نبوده است. با این که زمینه دعوت از قراء کشوری فراهم است این کار به ندرت صورت می‌گیرد.

اولین گام به سوی اتحاد موسسات قرآنی محلات / کار جزیره‌ای؛ مشکل اصلی
امام جمعه محلات تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر در شهرستان نگاه مالکیتی موسسات قرآنی به قرآن‌آموزان است. وقتی یک حافظ یا قاری موفقیتی کسب می‌کند برخی موسسات به دنبال آن هستند تا نام قاری را به نام خود ثبت کنند و بگویند فلان قاری از موسسه ما بوده است، درحالی که هدف همه ما یکی است و آن ترویج قرآن و معارف آن است.

جلسات شورای هماهنگی موسسات قرآنی باید ادامه‌دار باشد
وی با اشاره به پیگیری تشکیل جلسه از سوی یکی از جوانان قرآنی ادامه داد: پیگیری این موضوع از سوی یک جوان جای تقدیر دارد، چراکه نشان‌دهنده دغدغه‌مند‌بودن جوانان قرآنی ما در برابر مشکلات حوزه قرآنی در شهر است. بایستی دغدغه‌ها و مشکلات قرآنی شهر بررسی شود تا فعالیت‌های قرآنی از حالت جزیره‌ای خارج شده و به انسجام برسد. بایستی زمینه‌های لازم برای ابراز استعداد‌های قرآنیان فراهم شود. جلسات شورای هماهنگی موسسات قرآنی باید با انسجام، پیگیری و ادامه‌دار باشد.

لزوم بهره‌مندی از اساتید بومی
به گزارش ایکنا، محمدرضا فیضیان، قاری ملی و فعال قرآنی برگزاری چنین جلساتی را امیدوار‌کننده خواند و گفت: ادارات به بخشنامه‌ها عمل می‌کنند اما بعضا این کار سلیقه‌‌ای انجام می‌شود. موسسات محلات با وجود اینکه در شهرستان اساتیدی وجود دارند اقدام به دعوت اساتید غیر‌بومی می‌کنند کما اینکه برای خواهران در بیشتر آموزش‌ها از اساتید بومی استفاده می‌شود. در صورتی استاد غیربومی دعوت شود که استاد بومی توان تدریس تخصصی نداشته باشد.
وی افزود:استاد عبدالله میرحجازی از هم دوره‌ای‌های استاد ابوالقاسمی و از شاگردان استاد موسوی بلده و استاد سبزعلی هستند. در حوزه تجوید و قرائت چیزی از اساتید بین‌المللی کم ندارند اما طول مدتی که در محلات بودند از ایشان هم استفاده نشد. بعد از اینکه بنده مجمع قاریان و حافظان را به ایشان واگذار کردم بازهم استقبال خاصی نشد که نشان می‌دهد مشکل از استاد نیست.

اولین گام به سوی اتحاد موسسات قرآنی محلات / کار جزیره‌ای؛ مشکل اصلی

بعضی رفتارها سبب دفع افراد می‌شود
این فعال قرآنی تصریح کرد: بایستی شورایی تشکیل شود تا تصمیمات قرآنی شهر در آن‌جا مطرح، حلاجی و تصویب شود تا هر کس به رویه خود عمل نکند. نزدیک به بیست الی سی نفر از قاریان و حافظان در طی این سال‌ها قرآن را رها کردند و این درد بزرگی است. ما می‌گوییم جوانان را جذب کنیم و از طرفی رفتار‌هایی می‌شود که نتیجه عکس دارد.

فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش هم نباید به هفته قرآن وعترت خلاصه شود
وی بیان کرد: ما در بخش جذب جوانان و نوجوانان ضعیف عمل کردیم. زمانی بنده و حجت‌الاسلام قنبربیگی به صورت خودجوش به مدارس می‌رفتیم و استعدادیابی می‌کردیم. بسیاری از فعالین قرآنی حال‌حاضرمحلات در پروسه استعدادیابی از مدارس کشف شدند. اداره آموزش و پرورش، آموزش‌های ابتدایی را انجام می‌دهد اما برای آموزش تخصصی بایستی از طریق استعدادیابی، کلاس‌های فوق‌برنامه برگزار شود. فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش هم نباید به هفته قرآن وعترت خلاصه شود.
فیضیان کرسی‌ها و محافل انس با قرآن را کافی ندانست و تشریح کرد: علاوه بر کرسی‌ها و محافل انس با قرآن بایستی در ابتدای مراسمات عزاداری و مذهبی، قرآن تلاوت شود کما اینکه در شهرهای بزرگ این اتفاق در حال انجام است. شب‌های قدر در شهرستان تلاوت مجلسی داشتیم و با استقبال مردم مواجه شدیم. در بنر های اطلاع‌رسانی، اسم قاری برنامه هم درج شود زیرا این کار نوعی تشویق است.
به گزارش ایکنا، ملکی از مسئولان موسسه آل‌طاها ضمن اعلام آمادگی این موسسه جهت همکاری با موسسات دیگر تأکید کرد: موسسه آل‌طاها امروز با مشکلات مختلفی به ویژه مشکلات مالی رو به رو است. وقتی موسسات قرآنی با یکدیگر متحد نباشند و مردم این تفرقه را احساس کنند قطعا وجهه موسسات قرآنی در شهر آسیب خواهد دید.

امکان تشکیل شورای توسعه قرآن در شهرستان‌ها
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی رئیس دارالقرآن‌الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی و مسئول موسسه مهد قرآن کریم محلات اظهار کرد: زمانی بنابراین شد که وزراتخانه قرآن تشکیل شود اما نظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر این بود که هر گُل باید بویی بدهد؛ این به این معناست که هر موسسه یک روش و سلیقه‌ای پیاده‌سازی کند و در کار قرآنی کلیشه ایجاد نشود. شورای توسعه قرآن در هر استان به ریاست نماینده ولی‌فقیه شکل گرفته است که امکان فعال‌سازی شورای توسعه قرآن در شهرستان‌ها نیز وجود دارد.

اولین گام به سوی اتحاد موسسات قرآنی محلات / کار جزیره‌ای؛ مشکل اصلی

سطح اساتید شهرستان محلات خوب است اما کافی نیست
وی افزود: در طی جشنواره گل‌های محمدی(ص) و گل‌های فاطمی(س) متوجه شدیم که شهرستان محلات با مشکل کمبود استاد رو به رو است. سطح اساتید شهرستان خوب است اما کافی نیست. همانطور که گاهی نیاز است منبری دعوت کنیم به استاد قرآن با سطح بالا نیز نیاز داریم.

لزوم اتحاد جامعه قرآنی
حجت‌الاسلام شفیعی تصریح کرد: حافظان قرآن نیاز به توجه و نگاه ویژه دارند؛ ما استاد بحرالعلوم را هر سه ماه یک بار به محلات دعوت می‌کنیم و فرقی ندارد که حافظی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کند از چه موسسه‌ای است. ما هر استادی دعوت کردیم برخی از قرآنیان ایراد گرفتند و تخریب کردند. جامعه قرآنی باید نسبت به هم متحد باشند.
وی ادامه داد: در شهرستان بنیه علمی به خصوص در بخش برادران ضعیف است زیرا برادران از کلاس‌های آموزشی که در سطح ملی برگزار می‌شود استقبال نمی‌کنند. شاید علت عدم استقبال آن‌ها این است که خود را از آموزش بی‌نیاز می‌دانند. موسسه مهد قرآن کریم برای هرگونه مشارکت در امور قرآنی اعلام آمادگی می‌‌‌کند.

طرح تربیت حافظ به تعداد شهدای هر شهرستان
مسئول موسسه مهد قرآن کریم بیان کرد: طرحی در دستور کار است که در شورای فرهنگ عمومی نیز مطرح شده است. در این طرح در نظر داریم به عدد شهدای شهرستان، حافظ تربیت کنیم و بنده از همه موسسات و فعالین قرآنی درخواست می‌کنم که در این طرح ما را یاری کنند. بایستی آموزش‌‌های تخصصی را در دستور کار قرار دهیم. آموزش‌های ابتدایی توسط اساتید بومی و آموزش تخصصی باید توسط اساتید غیربومی انجام شود.
یادآور می‌شود؛ دستور کار جلسه آینده این شورا، بررسی جذب دانش‌آموزان از مدارس و هماهنگی‌های لازم در این‌باره با مسئولان مربوطه خواهد بود.
انتهای پیام

captcha