بالگردهایی که بیرق امید را در چشم سیل‌زدگان برافراشت/ امدادرسانی سرگرد خلبانی که حافظ کل قرآن است
کد خبر: 3804677
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
به بهانه روز ارتش؛

بالگردهایی که بیرق امید را در چشم سیل‌زدگان برافراشت/ امدادرسانی سرگرد خلبانی که حافظ کل قرآن است

گروه چهره‌ها ــ سرگرد خلبان مهرداد خلیلی از جمله خلبانان حافظ کل قرآن در ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از روزهای آغازین بارندگی و وقوع سیلاب برای اعزام به مناطق سیل‌زده و امدادرسانی از طریق بالگردها از کرمانشاه به لرستان در حالت آماده‌باش بوده است.

به گزارش ایکنا؛ بارندگی‌های شدید اوایل سال جاری موجب شد که در مناطق مختلف کشور به ویژه استان‌های غربی و جنوب غربی و شمالی سیل جاری شود. حادثه‌ای که نیازمند حضور مردم نیک‌اندیش در کنار مسئولان بود و الحق که مردم و ارگان‌هایی چون سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر دستگاه‌ها پای کار آمدند. سرگرد خلبان مهرداد خلیلی از جمله نیروهای خدومی است که طی این ایام برای اعزام به مناطق سیل‌زده با هلی‌کوپترهای امدادرسانی گوش به زنگ بوده است.
وی از نیروهای هوانیروز است که در سال 83 جذب نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و طی بازه زمانی چند ساله موفق به حفظ کل آیات کلام وحی شد. البته در ابتدا تشویق‌های مادرش و سپس جذبه قرآن موجب شد که فعالیتش در این زمینه مستمر شود. به این بهانه با وی به گفت‌وگو نشستیم و این گونه آغاز کرد: خاطرم هست هنگامی که در مقطع پنجم ابتدایی تحصیل می‌کردم، چون نمرات خوبی کسب کرده بودم، مهد قرآن قزوین من را برای حفظ قرآن دعوت کرد.
خلیلی ادامه داد: این امر موجب شد که برای حفظ قرآن مصمم شوم. البته باید بگویم که حفظم به صورت مقطعی بود، نه ترتیبی، چون درسم زیاد بود و نمی‌توانستم طی برنامه‌ریزی مشخصی به حفظ بپردازم. سال 88 هنگامی که به پایگاه دوم رزمی هوانیروز مسجد سلیمان منتقل شدم، حفظ تخصصی را آغاز کردم و طی شش سال موفق به حفظ کل قرآن شدم.
این حافظ کل درباره برنامه حفظ روزانه‌اش، اظهار کرد: با توجه به اینکه منطقه مسجد سلیمان از لحاظ حضور استاد قرآن جزء مناطق محروم بود، از طریق استماع صوت استاد شهریار پرهیزکار قرآن را حفظ کردم. سپس محفوظاتم را به دوستان و همکارانم ارائه می‌دادم.
این خلبان با اشاره به اینکه برنامه حفظم صبح زود شروع می‌شد و از نیم صفحه تا یک صفحه ادامه داشت، ادامه داد: هنگامی که به مأموریت می‌رفتم و اندک وقتی پیدا می‌کردم، دوست خلبانم از من می‌پرسید که موجب تثبیت محفوظاتم می‌شد. البته هدفم از حفظ قرآن این بود که به دیگران اثبات کنم نیازی نیست که فرد علاقه‌مند به حفظ قرآن، رشته قرآنی و یا حرفه‌ قرآنی داشته باشد.
برق امید در چشمان سیل‌زدگان با صدای هر هلی‌کوپتر‌ها/ امدادرسانی سرگرد خلبانی که حافظ کل قرآنست/ برنامه قرآنی اولویت نخست زندگی باشدوی که دانشجوی دانشگاه افسری امام علی(ع) است و لیسانس هوانوردی دارد، درباره برکات حفظ قرآن در زندگی‌اش گفت: همسرم نیز حافظ قرآن است و علاوه بر آن به علم تجوید نیز واقف است و این را از عنایاتی می‌دانم که خداوند در حقم داشته است. سال 91 ازدواج کردم و ثمره آن فرزندی پنج‌ساله است.
این سرگرد خلبان که روزانه حدود دو ساعت برای تثبیت محفوظاتش زمان می‌گذارد. البته نه هنگام کار چون نیاز به تمرکز ذهنی زیادی نیاز دارد، اظهار کرد: بهترین هم‌مباحثه‌ام همسر است که در کنار آن پس از انجام برنامه دوره‌ام، محفوظاتم را به وی تحویل می‌دهم.
وی به خاطره‌ای از نخستین حضورش در جایگاه مسابقات اشاره کرد و گفت: مقطع سوم راهنمایی بودم که به مرحله منطقه‌ای رشته حفظ یک جزء مسابقات قرآن دانش‌آموزی راه پیدا کردم. معلم پرورشی مدرسه فراموش کرد من را به محل مسابقات ببرد و با موتورسیکلت به محل مسابقات رسیدم و پله‌های پشت جایگاه اجرا را ندیدم و از جلوی جایگاه پریدم بالا و آیاتی را تلاوت کردم.
چهار سال پس از جذب در دانشگاه افسری امام علی(ع) از سال 87 برای گذراندن دوره‌های ویژه خلبانی به اصفهان رفتم و پس از سه سال حدود سال 89 به هوانیروز مسجد سلیمان منتقل شدم و سال 96 دوره ارشدی را سپری کردم.
این حافظ کل قرآن که تدریس را در حال حاضر به صورت تلفنی انجام می‌دهد و قرآن‌آموزانی نیز دارد، اظهار کرد: هنگامی که در مسجد سلیمان بودم، به دلیل کمبود استاد قرآن در این منطقه، تدریس را ابتدا ویژه آقایان و آن هم به صورت حضوری شروع کردم و پس از ازدواج نیز همسرم به دلیل گذراندن دوره‌های تجوید، آموزش این دوره‌ها را ویژه بانوان در منزل و همچنین در مسجد شهرک مسکونی‌مان آغاز کرد.
برق امید در چشمان سیل‌زدگان با صدای هر هلی‌کوپتر‌ها/ امدادرسانی سرگرد خلبانی که حافظ کل قرآنست/ برنامه قرآنی اولویت نخست زندگی باشدوی اضافه کرد: مهمترین نکته‌ای که به دانش‌آموزان تأکید دارم استفاده از وقت و زمان مناسب است. اگر طی روز به دلیل مشغله زیاد زمان مناسبی ندارند، صبح‌ زودتر برنامه قرآنی‌شان را انجام دهند و حتماً برنامه‌شان شامل حفظ جدید و دوره‌شان باشد. بدین ترتیب قرآن در زندگی‌شان اولویت دارد.

خلیل ادامه داد: چون به صورت شخصی حفظم را انجام دادم، در زمینه صوت و لحن و تجوید کمی مشکل داشتم و از این بابت در مسابقات امتیاز کمی را کسب می‌کنم، به دنبال استادی قرائت هستم. البته در حال حاضر برای قرائت قرآن تلاوت‌های استاد منشاوی و خلیل الحصری را گوش می‌دهم.
وی با اشاره به استادانی که از محضر آنها بهره برده است، گفت: هنگامی که به اصفهان منتقل شدم از محضر استاد عنایت مقدم بهره‌مند شدم و اکنون که به کرمانشاه منتقل شده‌ام به جلسه قرآن استاد احمدی به منظور فراگیری تجوید می‌روم. البته استاد اولیه حفظم نیز بهبودی بود. خاطرم هست او دانشجوی پزشکی بود که برایمان جای تعجب داشت که چطور فردی که دانشجوی رشته طبابت است به فراگیری قرآن علاقه‌مند شده و این امر موجب شد که به حفظ قرآن علاقه‌مند شوم.
وی که تنها دیدارش با فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری، هنگامی بود که ایشان برای اعطای سردوشی‌ها در مراسم مربوطه در دانشگاه حضور پیدا می‌کردند، از آرزویش برای حضور در محفلی نزد ایشان گفت.
بالگردهایی که بیرق امید را در چشم سیل‌زدگان برافراشت/ امدادرسانی سرگرد خلبانی که حافظ کل قرآن استاین خلبان درباره امدادرسانی اخیر به سیل‌زدگان، اظهار کرد: توفیق الهی دست داد که از 8 تا 12 فروردین‌ماه آماده‌باش باشم و صبح 12 فروردین‌ماه به پایگاه کرمانشاه اعزام شدم تا پرواز امدادرسانی به استان لرستان را انجام دهیم که به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی، این امر انجام نشد و پس از مساعد شدن شرایط جوی، پروازهای متعددی در حال انجام به این استان است.
وی با اشاره به اینکه همواره آیه «وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها» را به ذهن می‌آورم، ادامه داد: شرایط سختی برای مردم سیل‌زده حاکم است و هر فردی نیکی کند، قطعاً به او بازمی‌گردد. همچنین هنگامی که برای امدادرسانی می‌رویم، مردم امیدوار بلند می‌شوند و می‌ایستند و به امید گرفتن لوازم بهداشتی، تغذیه و پوشاک از ما استقبال می‌کنند. مردم بدون هیچ چشم‌داشتی به مردم سیل‌زده کمک‌ می‌کردند و مسئولان و فرماندهان نیز همواره پای کار بودند و هستند.
یادآور می‌شود، وی رتبه‌های متعددی را چون مقام نخست رشته حفظ 20 جزء مسابقات قرآن نزاجا، مقام سوم رشته حفظ 20 جزء مسابقات قرآن نزاجا در سال 95 و مقام نخست مسابقات قرآن ارتش در رشته حفظ کسب کرده است.


انتهای پیام

captcha