گستره اقدامات بانو گوهرشاد، همه عرصه‌های نیکوکاری را در برمی‌گیرد
کد خبر: 3826189
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
دبیر جایزه جهانی گوهرشاد بیان کرد:

گستره اقدامات بانو گوهرشاد، همه عرصه‌های نیکوکاری را در برمی‌گیرد

گروه فرهنگی ــ دبیر جایزه جهانی گوهرشاد گفت: گستره نیکوکاری بانو گوهرشاد به وقف و امور خیریه محدود نبوده و همه عرصه‌های نیکوکاری را در برمی‌گیرد.

گستره اقدامات بانو گوهرشاد، همه عرصه‌های نیکوکاری را در برمی‌گیردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی سروری مجد، دبیر جایزه جهانی گوهرشاد امروز، 19 تیرماه در اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی گوهرشاد، در تالار قدس آستان قدس رضوی، در خصوص برگزاری این جایزه جهانی اظهار کرد: به منظور استفاده از ظرفیت فرهنگی عظیم و کم‌نظیر آستان قدس رضوی در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل بیت(ع) و به منظور جریان‌سازی فرهنگی در خصوص نیکوکاری و مطالبه‌گری از غرب در موضوع زنان، دبیرخانه دائمی جایزه جهانی گوهرشاد در معاونت علمی آستان قدس رضوی شکل گرفت و با تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار از سراسر جهان در ظل نام مبارک حضرت ثامن‌الحجج و به یاد یکی از خادمان آن حضرت، بانو گوهرشاد، این جایزه هرسال به هشت نفر بانوی فرهیخته و نیکوکار در داخل و خارج کشور که اقدامات چشم‌گیر و موثری داشته‌اند، اعطا می‌شود.

وی ضمن اشاره به این که حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) خود اسوه نیکوکاری و رشد و تعالی همه‌جانبه بشریت در پرتوی خداوندی بوده‌اند، افزود: شخصیت بانو گوهرشاد یک شخصیت خیر، نیکوکار، علم‌دوست، هنرپرور، واقف، مدیر و مدبر بوده که یکی از نمادهای تمدن بزرگ اسلامی را با موقوفات قابل توجهی در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) بنا نموده است. اثر بزرگ تاریخی و تمدتی که در جوار آن امام همام، پس از بیش از ۶۰۰ سال، همچنان یکی از مکان‌های مقدس و یکی از بزرگترین مساجد جهان به شمار می‌رود و تحولات تاریخی بزرگی در آن رقم خورده است که قیام گوهرشاد در دفاع از عفاف و حجاب یکی از آن‌هاست.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد اضافه کرد: در این مسجد بزرگ در طول زمان همواره شخصیت‌های بزرگ دینی و مراجع عظام تقلید به تدریس و اقامه نمازهای جماعت و... پرداختند که همه و همه مرهون اخلاص، فرهیختگی و فداکاری بانوی نیکوکار و محب اهل بیت(ع) یعنی بانو گوهرشاد است. ضمنا گستره نیکوکاری مورد نظر تنها به وقف و امور خیریه متوقف نمی‌شود؛ بلکه همه عرصه‌های نیکوکاری را در برمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: از ابتدای امر، شیوه‌نامه‌ای تدوین و ملاک‌های هشت‌گانه انتخاب تعیین گردید. این ملاک‌ها شامل ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی و هنری، وقف و امور خیریه، امور عمرانی، امور پزشکی، امور علمی، آموزشی و پژوهشی، مدیریت و کارآفرینی است.‌ ضمنا در شاخص‌های انتخاب، صرفا به نیکوکاری اکتفا نشده؛ بلکه فرهیختگی و حسن شهرت نیز مورد توجه بوده است.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد بیان کرد: در یک‌سال گذشته براساس شیوه‌نامه مصوب، کمیته‌های چهارگانه بین‌الملل، علمی، انتخاب برگزیدگان و رسانه به فعالیت خود ادامه داده است. کمیته انتخاب از اساتید و صاحب‌نظران مربوطه با مشارکت داوران داخلی و خارجی پس از بررسی بیش از ۱۶۰ رزومه، چهار بانوی فرهیخته نیکوکار ایرانی و چهار نفر غیر ایرانی را برگزیده است.

سروری مجد ضمن بیان این که در میان برگزیدگان امسال، همسر و مادر یک شهید، پزشک متخصص، استاد و محقق، نویسنده و مترجم، فعال فرهنگی و تبلیغی، امدادگر و واقف وجود دارد، تصریح کرد: در طول سال گذشته، دو نشست تخصصی درباره بازشناسی شخصیت و آثار دو بانوی فرهیخته و نیکوکار تمدن ایرانی- اسلامی، گوهرشادخاتون و ستی فاطمه، با حضور صاحب‌نظران داخلی و خارجی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شده است.

وی افزود: حضور فعال در سایت جایزه، به پنج زبان همراه با حضور فعال در فضای مجازی، تعامل با نهادها و سازمان‌های داخلی و خارجی، برگزاری سومین شب شعر گوهرشاد و استفاده بیشتر از رسانه‌های دیداری و شنیداری، از اقدامات دوره چهارم است.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد عنوان کرد: از برنامه‌های آینده دبیرخانه دائمی، تشکیل شبکه جهانی بانوان نیکوکار، انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای است. به علاوه بانک اطلاعاتی ما همچنان نیازمتد تکمیل و توسعه است که امیدواریم در سال‌های آینده با معرفی شخصیت‌های فرهیخته و نیکوکار توسط شما عزیزان از طریق سایت بر غنای آن افزوده شود.

سروری مجد در تکمیل سخنان خود خاطرنشان کرد: همچنین امید است با مستندسازی دقیق و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و مشارکت اندیشمندان حوزه و دانشگاه و همکاری نهادهای دولتی و مردمی در جهت تحقق بخشی از منشور هفت‌گانه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گام‌های موثری برداریم.

انتهای پیام

captcha