معارف دینی؛ نیت ۶۰ درصد موقوفات خراسان‌شمالی
کد خبر: 3826562
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴

معارف دینی؛ نیت ۶۰ درصد موقوفات خراسان‌شمالی

گروه فرهنگی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در حال حاضر اغلب موقوفات ثبت شده در استان با نیت روضه سیدالشهدا‌(ع) بوده و از این جهت می‌توان گفت حدود ۶۰ درصد موقوفات ثبت شده در استان با نیت معارف دینی است.

معارف دینی؛ نیت 60 درصد موقوفات خراسان‌شمالی

حجت‌الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌شمالی، اظهار کرد: در سطح استان در مجموع پنج هزار و ۶۴۷ موقوفه با ۱۱ هزار و ۷۵۵ رقبه به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر اغلب موقوفات ثبت شده در خراسان‌شمالی با نیت روضه سیدالشهدا‌(ع) بوده و از این جهت می‌توان گفت حدود ۶۰ درصد موقوفات ثبت شده در استان با نیت معارف دینی است.
آسوده با بیان اینکه میزان وقف جدید در مباحث توسعه فعالیت‌های قرآنی و حوزه‌های علمیه در استان اندک است، افزود: در یکی دو سال گذشته با انجام مشاوره تا حدودی موقوفات جدید در استان با نیت رفع مشکلات استان و مباحث قرآنی و حوزه‌های علمیه به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به موقوفه‌خواری، عنوان کرد: بحث موقوفه‌خواری و چشم طمع داشتن برخی به موقوفات به این دلیل است که گاهی زمین یا ملک وقف شده ولی در اداره اوقاف در این زمینه پرونده و ثبتی وجود ندارد در نتیجه اگر موقوفه‌ای ثبت نشده باشد و مردم محل از وقفی بودن آن اطلاع ندهند ملک یا موقوفه مزبور دستخوش طمع برخی افراد می‌شود.
وی ادامه داد: به همین دلیل در خراسان‌‎شمالی برای همه موقوفات به‌دنبال اخذ سند هستیم و تاکنون برای بخش اعظم موقوفات خود سند دریافت کرده‌ایم؛ زیرا اگر تثبیت مالکیت صورت گیرد، موقوفات تصرفی اندک می‌شود.
آسوده بیان کرد: اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص موقوفه بودن ملک و تنظیم درست قراردادهای اجاره می‌تواند مانع از طمع‌کاری برخی سودجویان باشد و از سوی دیگر ناآگاهی مردم در بحث مسائل شرعی وقف یکی دیگر از دلایل موقوفه‌خواری است، زیرا کسی که زمین موقوفه را به ناحق تصرف می‌کند اگر به مسائل شرعی و قوانین موجود درزمینهٔ موقوفه‌خواری آگاه باشد قطعاً این کار را نخواهد کرد.
انتهای پیام

captcha