گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری؛ ویترین قرآنی آموزش و پرورش
کد خبر: 3837069
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵

گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری؛ ویترین قرآنی آموزش و پرورش

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: گنجینه آموزش و پرورش ویترین آموزش و پرورش برای معرفی فعالیت‌های مرتبط با نظام تعلیم و تربیت به ویژه فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش است.

بابک زمانی‌پور، مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، اظهارکرد: این گنجینه از سال ۱۳۸۲ در دبستان سمیه‌ شهركرد كه یكی از قدیمی‌ترین مدارس این استان از جهت سازه‌ای است راه‌اندازی شده و رسالتش را در استان با معرفی فرهنگ آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت که بخشی از نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی است، آغاز کرده است.

گنجینه آموزش و پرورش؛ ویترین قرآنی آموزش و پرورش

وی ادامه داد: پیشینه تاریخی تعلیم و تربیت از دوره قاجاریه تا كنون در گنجینه آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری حفظ و نگهداری می‌شود و یکی از موضوعاتی که بیشتر در این گنجینه به آن پرداخته شده است مفاهیم و آموزش قرآن است که قبل از ایجاد آموزش و پرورش در مکتب‌خانه‌ها آموزش داده می‌شد.

زمانی‌پور تصریح کرد: قرآن همیشه یکی از کتاب‌های درسی مدارس بوده چرا که آموزش‌های ما در دوره پس از اسلام چه در مکتب‌خانه‌ها و چه در مدارس و حوزه‌ها، همیشه بر مبنای قرآن بوده است، لذا کتاب‌هایی که معلمان در زمینه قرآن نوشته‌اند جمع‌آوری و در این گنجینه نگهداری می‌شوند. 

گنجینه آموزش و پرورش؛ ویترین قرآنی آموزش و پرورش

مدیر گنجینه آموزش و پرورش اظهار کرد: جمع‌آوری کتب قرآن که با محوریت کتاب‌های درسی هستند، معرفی افرادی که در این زمینه تلاش می‌کردند، مانند ملامکتبی‌ها، روحانیان، آموزگاران و معلمان قرآنی وهمچنین بخش ویژه این مرکز یعنی معرفی و نمایش انواع قرآن‌های خطی، چاپی اعم از سنگی، سربی، نفیس و افست از جمله فعالیت‌ها و بخش‌های این گنجینه به حساب می‌آیند.

قدیمی‌ترین قرآن گنجینه؛ مربوط به دوره قاجار

وی به قدیمی‌ترین قرآن موجود در این موزه اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین قرآن مربوط به دوره قاجاریه و خاندان «سادات میرباقری قهفرخی» است، در این مکان نمونه‌هایی از قرآن‌های مختلف نگهداری می‌شوند و نمونه‌ای از اولین کتاب‌های صوتی قرآن که به صورت کاست بودند اهدایی از طرف «حاجیه خانم کوهی»، قرآن‌های چند زبانه، قرآن‌های تک‌زبانه و قرآن‌های موضوعی از جمله این نمونه‌ها است.

گنجینه آموزش و پرورش؛ ویترین قرآنی آموزش و پرورش

قرآن دست‌نویس دانش‌آموزی

زمانی‌پور به یکی از قرآن‌های جالب این مجموعه اشاره و تصریح کرد: یکی از قرآن‌های زیبا و جالب این مکان قرآنی است که توسط دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه وردنجان در سال 94 نوشته شده است، این دانش‌آموزان بر روی یک نوع کاغذ و در یک روز و یک ساعت با دستخط خود سهمیه قرآنی‌شان را نوشتند که مجموع این نوشته‌ها صحافی و به شکل قرآن کامل درآمده و به موزه هدیه شده است.

گنجینه آموزش و پرورش؛ ویترین قرآنی آموزش و پرورش

وی به بخش‌های دیگر گنجینه اشاره کرد و گفت: در اين گنجينه تصاوير۱۳۷ شهيد معلم و ۶۰۰ دانش‌آموز شهيد نگهداری مي‌شود، همچنين کتاب‌های ۲۰۰ معلم مؤلف استان از سال ۱۲۹۰ تا ۱۳۹۴ وجود دارد که بازديدکنندگان با ۱۰۴ سال نويسندگی استان چهارمحال و بختياری آشنا می‌شوند.

سه هزار کتاب در گنجینه آموزش و پرورش

مدیر این موزه، به وجود سه هزار جلد كتاب درسی قدیمی از سال ۱۳۰۷ هجری شمسی به بعد در گنجینه آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: تصاویر مربوط به مكتب‌خانه‌های قدیمی و بزرگان تعلیم و تربیت استان در دوره‌های قاجاری، پهلوی اول، پهلوی دوم، تصاویر نخستین مدارس استان، مدارك و اسناد آموزش و پرورش در ادوار مختلف، انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس، معرفی وسایل چاپ، نگارش و روشنایی قدیمی در دوره قاجاریه تا روزگار حاضر از جمله مهم‌ترین اشیاء موجود در گنجینه آموزش و پرورش این استان به شمار می‌رود که در چهار سالن مجزار نگهدای می‌شوند.

وی افزود: همچنین افزون بر این کتب تقریباً یک‌هزار شیء فرهنگی، تاریخی و تربیتی نیز مربوط به دوره‌های یاد شده در این گنجینه نگهداری می‌شود.

گنجینه آموزش و پرورش؛ ویترین قرآنی آموزش و پرورش

زمانی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر 10 بخش مختلف حاوی اسناد، تصاوير و اشياء مرتبط با تاریخ تعليم وتربيت وجود دارد که در آن به معرّفي تصاوير و زندگي‌نامه مشاهير، بزرگان و مديران آموزش و پرورش استان از دوره قاجاريه تا روزگار حاضر پرداخته می‌شود.

گنجینه آموزش و پرورش؛ ویترین قرآنی آموزش و پرورش

مدیر گنجینه آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در این مرکز اسامی معلمان قرآنی گذشته اعم از ملاها، میرزاها و آتون‌ها نیز نگهداری می‌شود، اظهار کرد: ملاها کسانی بودند که روخوانی قرآن را بلد بودند، میرزاها نیز هم قرآن را تلاوت می‌کردند و هم آیات را مکتوب می‌کردند و آتون‌ها نیز افرادی بودند که در مکتب‌خانه‌ها قرآن را به بانوان آموزش می‌دادند.

وی گفت: در بخشی از موزه نیز سنگ قرآنی که بر سر درب منازل احداث می‌شد نگهداری می‌شود که اهدایی از سمت «حمید مهدیان» از فرهنگیان اداره آموزش و پرورش است.

زمانی‌پور بیان کرد: گنجینه آموزش و پرورش با بخش قرآنی که در خود جای داده است اولین مرکز حفظ و نگهداری مصادیق قرآنی در جنوب غرب ایران محسوب می‌شود.

گنجینه آموزش و پرورش؛ ویترین قرآنی آموزش و پرورش

وی ادامه داد: همه قرآن‌های موجود در گنجینه یک سوره واحد یعنی سوره یونس را به بازدید کنندگان نشان می‌دهند که نمایش این سوره دو هدف دارد یکی اینکه بازدیدکنندگان می‌توانند خط و نوع نگارش این سوره را در قرآن‌های مختلف با یکدیگر مقایسه ‌کنند و دوم اینکه یونس(ع) در دل ماهی قرار گرفت و در آنجا بسیار کشف و شهود کرد و زمانی که از دل ماهی بیرون آمد دنیا را به گونه جدیدی دید و این کشف و شهود برای جامعه مهم است.

تبدیل قبرستان‌های تاریخی به پارک

وی به از بین رفتن قبرستان‌های تاریخی استان اشاره کرد و گفت: در استان مشاهیر و بزرگان قرآنی بسیاری داشتیم که متآسفانه درگذشته‌اند و قبرهایشان نیز از بین رفته‌اند، این قبرستان‌های تاریخی به پارک تبدیل شده‌اند و اگر روزی بخواهیم از بزرگان استان یاد کنیم تاریخی و یا منبعی در دست نداریم.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش استان با بیان اینکه یک ایراد به شهرداری و بنیاد شهید وارد است، افزود: چرا قبرستان‌ تاریخی استان به پارک بانوان تبدیل شده است، در حالی که استان اصفهان تورگردشگری تخته فولاد را (قبرستان تاریخی اصفهان) دارد، و یا در گلزار شهدا تعدادی شهید قرآنی مدفون هستند که متآسفانه بنیاد شهید استان هیچ تابلویی برای معرفی این شهدا و یا حتی تابلویی که حاوی آماری از تعداد شهدای گلزار شهدا باشد تعبیه نکرده است. 

گنجینه آموزش و پروش تنها موزه رایگان استان

وی با بیان اینکه این موزه تنها موزه رایگان استان است، گفت: امکاناتی در این مکان برای بازدید آماده شده است که علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 8 تا 12 به صورت رایگان از این محل دیدن کنند.

زمانی‌پور با اشاره به اینکه برخلاف دیگر موزه‌ها عکس‌برداری و نشستن در این مکان آزاد است، بیان کرد: گنجینه آموزش و پرورش ویترین آموزش و پرورش برای معرفی فعالیت‌های مرتبط با نظام تعلیم و تربیت به ویژه فعالیت‌های قرآنی آن است اما با وجود فعالیت هجده هزار و 500 مربی در سطح استان، می‌توان گفت هنوز همه این معلمان برای بازدید به این موزه مراجعه نکرده‌اند.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش استان اظهار کرد: متأسفانه بازدیدها اندکی کاهش یافته است چرا که مشکلات اقتصادی و عدم اطمینان به آینده توان بسیاری از افراد را کاهش داده و مردم دیگر شاداب نیستند و گاه حوصله بازدید از موزه‌ها و کارهای فرهنگی را ندارند.

زمانی‌پور در پایان از همه مردم استان خواست تا حفظ و نگهداری قرآن‌هایی را که فکر می‌کنند باید به هر دلیلی از آن‌ها محافظت شود، مانند قرآن پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌هایشان، به گنجینه آموزش و پرور استان بسپارند.

انتهای پیام

captcha