همایش «اسلام در جهان فراگیر» در روسیه برگزار شد/ افراط‌گرایی؛ آفت آیین مسلمانی
کد خبر: 3844699
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴

همایش «اسلام در جهان فراگیر» در روسیه برگزار شد/ افراط‌گرایی؛ آفت آیین مسلمانی

گروه بین‌الملل ــ همايش «اسلام در جهان فراگیر» در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سخنانی در آن، افراط‌گرایی را بلای اسلام و آیین مسلمانی دانست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در این همایش که امروز دوم مهرماه با حضور شخصیت‌های دولتی، دینی، دانشگاهی و مطالعاتی از کشورهای اسلامی در مسکو برگزار شد، با اشاره به نقش راویل عین‌الدین، مفتی اعظم و رئیس اداره مسلمانان روسیه در هویت‌بخشی دینی و نهادسازی دینی در این کشور گفت: مواضع اصولی و وحدت‌آفرین او موجب شده جامعه مسلمانان روسیه بتوانند به عنوان شهروندان مؤمن مسئول و متحد و همراه در جامعه روسیه و در جامعه جهانی نقش مثبتی ایفا کنند. جمهوری اسلامی ایران همیشه با دیده احترام به تلاش‌ها و مواضع ایشان نگریسته است.

وی با بیان عوامل مؤثر بر شکل‌گیری افراط گرایی در جهان اسلام اظهار کرد:  خشونت‌هایی كه امروز در جهان به نام دین رواج دارد؛ هیچ‌گاه پایه و اساس دینی ندارد. امروز برخی به دنبال ایجاد خشونت در دنیا هستند و دائم علیه بشریت خشونت می‌کنند به ویژه در فلسطین سوریه، یمن و عراق.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: کسانی که به رفتارهای خشونت‌آمیز در دنیا می‌پردازند برای تمام انسان‌ها و دولت هم تصمیم می‌گیرند، خشونت می‌کنند و خودشان فریاد دموکراسی و آزادی سر می‌دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر جهان عاری از خشونت و افراطی گری گفت: افراط‌گرایان عدالت و آزادی را به زنجیر کشیده‌اند ولی دم از آن می‌زنند. امروز در رأس آنان آمریکا و رژیم صهیونیستی ظلم بزرگی به بشریت می‌کنند؛ تحریم‌ها و تصمیم‌گرفتن به جای دولت‌ها نقض آشکار حقوق بین‌الملل و بشریت است.

وی با اشاره به عوامل مؤثر بر شکل گیري افراط گرایی در جهان اسلام بیان کرد: امروز تکفیر و افراط‌گرایی زاییده همین دولت‌ها هستند.

اسلام دینی جهانی است

ابراهیمی‌ترکمان با بیان اینکه اسلام دینی جهانی است، اظهار کرد: از روزی که پیامبر عظیم الشأن اسلام، ندای رسالت سر داد و جامعه بشری را خطاب قرار داد بیرون از جغرافیا و رنگ و نژاد؛ همه ابناء بشر مخاطب این سخن بودند.

همایش «اسلام در جهان فراگیر» در روسیه/ افراط‌گرایی؛ بلای اسلام و آیین مسلمانی

وی افزود: آنچه در جهان معاصر با فرو ریختن فاصله‌ها و مرزها رُخ داده و جامعه جهانی را به یکدیگر نزدیک کرده، از منظر نگاه مسلمانان واقعی نه تنها نباید ما را با چالش ایدئولوژیک روبرو کند بلکه باید این امکان فراهم آمده در سایه فناوری را، فرصتی برای نگاه به جامعه جهانی دید و از آن هراسی نداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آنها که از فرایندهای جهانی‌شدن، بر ایمان خویش و آیین مسلمانی، بیم دارند، پیام جهانی اسلام را در محدوده تنگ فهم خود محدود درک کرده‌اند و نتوانسته‌اند با روح جهانی این پیام هماهنگ شوند.

وی بیان کرد: پیام اسلام خطاب به «ناس» و «انسان» است. اسلام هر انسانی را در هر لباسی با هر ویژگی قومی، نژادی، خونی و جغرافیایی مورد خطاب قرار می‌دهد و خواهان قرارگرفتن او در مسیر ایمان می‌‎شود.

ابراهیمی‌ترکمان در ادامه سخنانش، با اشاره به وضع کنونی جهان اسلام گفت: وضع کنونی جهان اسلام هزینه‌هایی را بر ایمان دینی و جامعه مسلمانی تحمیل می‌کند که بسیار گزاف و گاه جبران ناشدنی است. چهره خشن و بی منطقی که از مسلمان و آیین مسلمانی ترسیم شده است، موجب شده که پیام امید بخشی که می‌تواند روح بشر مضطرب و نیازمند آرامش، عدالت و فهم فضیلت را پناه دهد با نفرت، کدورت و ملال همخانه شود.

وی تأکید کرد: افراط‌گرایی چنین بلایی بر سر اسلام و آیین مسلمانی آورده است. کسانی که این روزها در مسجد، کلیسا، کنیسه، معبد و مجلس با جامعه جهانی با نفرت رویارو می‌شوند، عمله ظالمانی هستند که سخن از احیای جنگ‌های صلیبی به میان می‌آورند و مسجدالاقصی را از نماد پیوستگی سه دین بزرگ ابراهیمی به کانونی برای تعصبات مذهبی تبدیل کرده‌اند.

ابراهیمی‌ترکمان اضافه کرد: این جماعت دو روی یک سکه هستند. چه عاملان کشتار صبرا و شتیلا و چه نفرت پراکنانی که در کلمبو، اسکندریه، سوریه، عراق و افغانستان در دفاع از مسلمانی بذر نفرت دینی می‌کارند.

ادراک و عمل؛ امتیاز آدمی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آنچه مایه امتیاز آدمی بر دیگر مخلوقات خداوند است ادراک و عمل است. آدمی به کمک قوه دراکه خود نیک را از بد تشخیص می‌دهد و بر مبنای آن می‌تواند به عمل نیک یا بد دست بزند. به دیگر سخن درک و عمل ویژگی انسان است متأسفانه برای گروهی از ابناء بشر امروز این دو ویژگی که آدمی را مسئولیت‌پذیر می‌کند به فراموشی سپرده شده‌اند. چهره معصوم بشری در این رفتار پُر زیان مخدوش شده است. تلاش برای پرده دری، کوشش برای محو دیگری و فرو ریختن اصول انسانی، حاصل معامله آدمی با خود است و دامنه دشمنی‌ها و جنگ‌ها و برخوردها را افزایش داده و جبهه‌های تازه‌ای به روی مسلمانان گشوده شده است.

همایش «اسلام در جهان فراگیر» در روسیه/ افراط‌گرایی؛ بلای اسلام و آیین مسلمانی

وی با تأکید بر مبارزه جدی با خشونت و افراطی‌گری در جهان گفت: در شرق آسیا که کانون همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و آیین‌ها بود، هزاران روهنگیایی بی پناه در شعله‌های خشم و خشونت گرفتار آمده‌اند. جهان اسلام درگیر مشکلی تازه شده است.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: اگر قرار است کنفرانس‌هایی از این نوع، بتواند گره‌ای از این مشکلات بگشاید باید بتواند نقاط تماس خود را با دیگر ادیان و آیین‌ها افزایش دهد و در عین حال با ایجاد فاصله‌ای هوشمندانه بین تعصب و جهل مقدس دینی و روشن‌اندیشی و رواداری، الگوهای تازه‌ای از مسلمانی عرضه کند که بتواند به گفتمان عمومی بشری تبدیل شود و همه ابناء بشر مخاطب آن باشند.

وی در پایان سخنانش، یادآور شد: بار دیگر برای همه دوستانی که این مجلس به همت آنان شکل گرفته درود می‌فرستم و از درگاه خداوند برای همه مسلمانان آرامش، صلح، وحدت، توسعه و پیشرفت خواستارم.

گفتنی است؛ ابراهیمی‌ترکمان و آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام بنابر دعوت رسمی مقامات روسي و به منظور شرکت در نخستین دور گفت‌وگوی فرهنگی ایران و روسیه و همايش بين‌المللی «اسلام در جهان فراگیر» راهی روسیه شدند.

نخستین دور گفت‌وگوی فرهنگی ایران و روسیه فردا چهارشنبه، سوم مهرماه با مشارکت، نهادهای علمی و تحقیقاتی دو کشور، اصحاب فرهنگ هنر و علم و حضور هیئت‌های عالی رتبه با حمایت سفارت ایران در فدراسیون روسیه برگزار می‌شود. در این نشست علاوه بر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی ربانی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی این سازمان و دیگر افراد و اساتید به ارائه مقالات خود خواهند پرداخت.

انتهای پیام

captcha