گردشگری به ارتقای فرهنگی منجر شود
کد خبر: 3846186
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸

گردشگری به ارتقای فرهنگی منجر شود

گروه فرهنگی ـ نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است به مقوله گردشگری با درنظر گرفتن فرهنگ اصیل دینی و ارزش‌های الهی پرداخته شود، چرا که اگر گردشگری به ارتقای فرهنگی منجر نشود، حتی اگر با آلاف الوف اقتصادی هم همراه باشد، سراسر خسارت است.

گردشگری به ارتقای فرهنگی منجر شود

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری، 8 مهرماه در دیدار با معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی در شهرکرد، با اشاره به اینکه نگاه مردم به مقوله میراث فرهنگی مطلوب و خوب است، اظهار کرد: با این حال نگاه‌ها به اداره میراث فرهنگی مثبت نیست و برای ایجاد نگاه مثبت باید تعامل این تشکیلات با مردم بیش از پیش باشد.

وی با تقسیم‌بندی میراث فرهنگی موجود به دو گروه، گفت بخشی از میراث فرهنگی در حال حاضر توسط مردم استفاده می‌شود و انتظار مردم این است که زمینه ثبت و ماندگاری این آثار فراهم شود و در این خصوص، امر و نهی یا قانون سفت و سخت کارساز نیست بلکه باید حس همدلی میان مردم با مسئولان همواره حکمفرما باشد و مردم نیز از این امکانات به درستی استفاده کنند.

حجت‌الاسلام نکونام بخش دوم میراث فرهنگی را مکان‌ها و آثار متروکه‌ای که دیگر قابل استفاده نیستند دانست و افزود: در این خصوص نیز مردم انتطار دارند که علاوه بر ثبت این آثار در فهرست آثار ملی، از حالت موجود دربیایند و چهره تاریخی‌شان احیا شود که این امر مستلزم مراقبت و دقت مسئولان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقوله گردشگری به عنوان یک منبع پایدار درآمد، بیان کرد: انتظار می‌رود در مبحث گردشگری تعامل و ارتقای فرهنگی مورد توجه واقع شود و از این ظرفیت ملی در این راستا استفاده شود.

وی تأکید کرد: لازم است به مقوله گردشگری با درنظر گرفتن فرهنگ اصیل دینی و ارزش‌های الهی پرداخته شود که با جان و تن این جامعه عجین شده است، برگرفته از فطرت پاک انسان است، برایش فداکاری‌ها شده و خون‌ها ریخته شده است چرا که اگر گردشگری به ارتقای فرهنگی منجر نشود حتی اگر با آلاف الوف اقتصادی هم همراه باشد، سراسر خسارت است.

حجت‌الاسلام نکونام در ادامه صنایع دستی را یکی از عرصه‌های اقتصادی مهم کشور دانست و گفت: این مقوله که درآمدزاست و در اقتصاد مقاومتی نیز بدان توجه شده است، نگاه جهانی را به سمت کشور جذب می‌کند و بسیاری از کشورها نگاه مثبتی به صنایع دستی ایران دارند و هر چه برای آن هزینه و کار شود، در واقع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: مقوله صنایع‌دستی که بیشتر در میان اقشار کم‌درآمد و روستاییان رواج دارد، باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد و دغدغه حل مشکلات اعم از اعطای تسهیلات، تهیه مواد اولیه، ایجاد بازار خوب برای محصولات و ... از سوی آنان وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام نکونام با اشاره به تحریم‌های موجود، گفت: تحریم‌ها به ویژه در زمینه هنر و صنایع دستی کارساز نیست و کشور به ثبات لازم رسیده است و صنایع دستی ایران در همه جای جهان جای خود را باز کرده است، بنابراین می‌توان از شیوه‌های گوناگون زمینه عرضه این محصولات به جهان را فراهم کرد.

وی در پایان در خصوص صنایع دستی استان، یادآوری کرد: در استان ما استعدادهای فراوانی در مقوله صنایع دستی وجود دارد، مثلاً در شیخ‌شبان منبت‌کاری شهرت دارد و انتظار می‌رود این آثار مورد توجه قرار گیرد و جایگاه خود را در تأمین معیشت هنرمندان بیابد.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha