تحلیل قاری مصری از تلاوت قاریان ایرانی/ استقبال گردشگران خارجی از کاتبان وحی/ پایان پنج روز رقابت فشرده
کد خبر: 3846873
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
حاشیه‌نگاری ایکنا از مسابقات سراسری قرآن /

تحلیل قاری مصری از تلاوت قاریان ایرانی/ استقبال گردشگران خارجی از کاتبان وحی/ پایان پنج روز رقابت فشرده

گروه مسابقات ــ پنجمین روز از چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی به پایان رسید که در این روز مسابقه کتابت قرآن در مسجد جامع اصفهان برگزار شد که مورد استقبال گردشگران خارجی حاضر در این مکان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ به اصفهان، آخرین روز مسابقات سراسری قرآن کریم صبح روز دهم مهرماه با اجرای شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل قرآن کریم آغاز و با تلاوت شرکت‌کنندگان رشته قرائت به کار خود پایان داد. در این روز متسابقان در سه نوبت، 8 تا 12، 15 تا 18 و 19 تا 22 به تلاوت آیاتی از کلام الله وحی پرداختند.
در این روز شیخ محمد عصفور، قاری صاحب اجازه اشهار از کشور مصر در دو نوبت صبح و بعدازظهر در سالن مسابقات حضور یافت و در جریان اجرای شرکت‌کنندگان در این دوره قرار گرفت. وی همچنین در حاشیه این بازدید گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا و رادیو قرآن انجام داد و در آن به ارزیابی مسابقات قرآن ایران و مصر پرداخت. مشروح این گفت‌وگو طی روزهای آینده بر روی خروجی ایکنا قرار خواهد گرفت.
در روز دهم مهرماه و همزمان با مسابقات سراسری قرآن که در اصفهان در جریان است، دو رقابت قرآنی دیگر البته در سطح دانشجویی در استان‌های قم و همدان آغاز شد. همزمان با این مسابقات بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهر همدان آغاز شد. همچنین سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم دانشجویان وزارت علوم در شهر قم نیز آغاز شد. از جمله شرکت‌کنندگانی که در مسابقات سراسری قرآن و مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم باید حضور می‌یافت، رسول تکبیری، حافظ کل قرآن کریم بود. وی به محض اجرای خود در نوبت صبح در مسابقات سراسری قرآن، عازم شهر قم شد تا به موقع به مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم برسد.
هرچند ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به عنوان ستاد سیاست‌گذار مسابقات قرآن در کشور طی سال‌های گذشته اقدام به تهیه تقویم مسابقات به منظور از بین رفتن تداخل مسابقات قرآن با یکدیگر کرد، اما همچنان تداخل مسابقات قرآن به خصوص مسابقات دستگاه‌های دانشگاهی با مسابقات سراسری قرآن وجود دارد و ظواهر امر نشان می‌دهد این رویه همچنان ادامه خواهد داشت.

رد نشود /////
در حاشیه چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، دو نمایشگاه کوچک و جمع و جور در حاشیه سالن مسابقات راه‌اندازی شده است. در یکی از این نمایشگاه‌ها که به نمایش محصولات فرهنگی اختصاص یافته است، شش غرفه برپا شده تا توان و ظرفیت قرآنی استان اصفهان را به نمایش بگذارد، در این نمایشگاه بیشتر صنایع دستی و محصولات فرهنگی عرضه شده است. نکته جالب در مورد این نمایشگاه علاوه بر نداشتن مخاطب و خالی بودن آن از هر بازدید‌کننده‌ای، جمع و جور بودن آن است، این در حالی است که معمولاً استان اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های قرآنی کشور معرفی می‌شود. وجود تعداد زیادی موسسه قرآنی به تنهایی مبین این قضیه است. این نمایشگاه می‌توانست در ابعاد بسیار گسترده‌تر محلی برای عرضه محصولات این موسسات و توانمندی‌های آنها در حاشیه مسابقات باشد که این امر البته صورت نگرفته است.
نمایشگاه دیگری که در حاشیه مسابقات قرآن دایر شده است، رستاخیز نام دارد. در بخشی از این نمایشگاه که جذابیت بسیار بیشتری از نمایشگاه محصولات فرهنگی دارد، جهنم، بهشت و آسمان در معرض نمایش گذاشته شده است. همچنین در بخش دیگری از این نمایشگاه تابلوهایی حاوی آیاتی از کلام الله مجید و پیام‌های این آیات که عمدتاً با موضوع بهشت و جهنم هستند در معرض نمایش گذاشته شده است.
در روز پایانی مسابقات سراسری قرآن کریم همچنین مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن و محمدمهدی عزیززاده، مدیر کل دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم برای ساعاتی در سالن مسابقات حضور یافتند. در این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم رادیو قرآن از فرصت پخش نشدن مسابقات از شبکه قرآن به صورت زنده استفاده کرد و با تمام ظرفیت از صبح تا شب به انعکاس زنده مسابقات پرداخت.

رد نشود /////
صبح روز دهم مهرماه، همزمان با مسابقات رشته حفظ کل قرآن کریم که در سالن اصلی مسابقات در دانشگاه علوم پزشکی در جریان بود، نخستین دوره مسابقات کتابت قرآن با رقابت ۲۸ نفر در مسجدجامع اصفهان برگزار شد. حضور گردشگران خارجی در حاشیه این رقابت قرآنی در نوع خود جالب بود و صحنه های جالبی را رقم زد. هرچند برگزاری مسابقات قرآن در رشته‌هایی به غیر از تلاوت و حفظ می تواند جذابیت خاص خود را داشته باشد، اما تجربه نشان داده هرچقدر برنامه‌های جنبی مسابقات سراسری قرآن بیشتر شود، به همان اندازه اصل مسابقات قرآن نادیده گرفته می‌شود و باعث می‌شود تا محوریت مسابقات تلاوت و حفظ از بین برود.
سرانجام حدود ساعت 22 شب دهم مهرماه، مسابقات در بخش آقایان با تلاوت حمید حق‌طلب، نماینده استان خراسان رضوی پایان یافت. نکته جالب در مورد قرعه حمید حق‌طلب این است که مسابقات با تلاوت وی آغاز شد تا تلاوت این شرکت‌کننده آغازگر و پایان‌دهنده مسابقات باشد. شرکت‌کنندگان که با دریافت کارنامه تا حدودی از نتیجه کار خود اطلاع یافته بودند، شب پائیزی نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشتند و با خیالی تقریباً آسوده گشت و گذاری در شهر اصفهان بارانی که در روز پایانی مسابقات هوایی پائیزی به خود گرفته بود را پشت سر بگذارند. این دوره از مسابقات در بخش آقایان با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر در روز یازدهم مهرماه به کار خود پایان می‌دهد تا از روز جمعه دوازدهم مهرماه، این شهر میزبان رقابت‌های بخش بانوان شود.

انتهای پیام 

انتهای پیام
captcha