افزایش گرایش به اسلام در کشورهای غربی با وجود اسلام‌هراسی
کد خبر: 3848558
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

افزایش گرایش به اسلام در کشورهای غربی با وجود اسلام‌هراسی

گروه بین‌الملل ــ تصویر نادرستی که رسانه‌های غربی از اسلام ارائه می‌کنند به افزایش اسلام‌هراسی و آزار و اذیت مسلمانان در این کشورها دامن زده، اما این امر مانع افزایش روزافزون تشرف‌یافتگان به دین اسلام در این کشورها نشده است.

به گزارش ایکنا، در کشورهای غربی تعداد کسانی که مسلمان می‌شوند  در حال افزایش است. در این کشورها با وجود فضای اسلام‌هراسی و تبعیض علیه مسلمانان، افراد کنجکاو می‌شوند که بیشتر در مورد دین اسلام تحقیق و بررسی کنند و همین امر آنها را به سمت اسلام سوق می‌دهد و در نهایت مسلمان می‌شوند. برخی از افراد مانند رنگین‌پوستان و افراد تنگدست نیز به علت سرخوردگی از ظلم و تبعیضی که در کشورهای غربی به آنها روا داشته می‌شود، به دین اسلام گرایش پیدا می‌کنند. سایت خبری وان ‌پز‌نتورک گزارشی را در این زمینه منتشر کرده که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

جمعیت مسلمانان در کشورهای غربی به سرعت در حال رشد است. دلیل اصلی این افزایش جمعیت، مهاجرت‌ و میزان بالای زاد و ولد در میان مسلمانان است. با این حال تعداد کسانی که در این کشورها به اسلام مشرف می‌شوند نیز بالاست. در حال حاضر گرایش به دین اسلام در قیاس با بقیه ادیان جهان رشد سریعتری دارد که ممکن است برای بعضی‌ها تعجب‌آور باشد. در آمریکا بخش بزرگی از جمعیت مسلمانان (حدود یک‌سوم آنها) را افراد آفریقایی‌تبار آمریکا تشکیل می‌دهند. البته تعداد قابل توجهی نیز از سفیدپوستان آمریکا به دین اسلام گرویده‌اند.

رشد روزافزون جمعیت اسلام‌گرایان در جهان

بر اساس آمار مرکز تحقیقاتی «پیو» آمریکا، اسلام در حال حاضر بیشترین رشد را در قیاس با سایر ادیان جهان دارد. در حال حاضر حدود 1.8 میلیارد نفر مسلمان در جهان وجود دارد که تقریباً یک‌چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و اسلام دومین دین بزرگ از لحاظ تعداد پیروان، بعد از مسیحیت، محسوب می‌شود. با این حال، تخمین زده می‌شود در اواسط قرن 21 (حدود سال 2050)، اسلام پرجمعیت‌ترین دین دنیا شود. این امر هم به خاطر میزان زاد و ولد مسلمانان و افزایش افراد تازه‌مسلمان است.

در جدول زیر بر اساس نتایج تحقیقات مرکز پیو، درصد تغییرات جمعیتی در میان پیروان ادیان مختلف نشان داده شده که اسلام در میان همه آنها از بیشترین افزایش جمعیت برخوردار است.

افزایش گرایش به اسلام در کشورهای غربی با وجود اسلام‌هراسی

از لحاظ گستره حضور مسلمانان در جهان،‌ حدود 60 درصد از جمعیت مسلمانان در کشورهای آسیایی (به جز خاورمیانه) ساکن هستند و بقیه آن‌ها در خاورمیانه، آفریقا، اروپا و آمریکا حضور دارند.

افزایش گرایش به اسلام در کشورهای غربی با وجود اسلام‌هراسی

علت افزایش گرایش به دین اسلام

در زمینه علت افزایش افراد تازه‌مسلمان باید به این امر توجه کرد که جمعیت مسلمانان بسیار متنوع و در سراسر جهان گسترش یافته است. مطالعات زیادی در مورد ارزیابی علت اینکه چرا اکثر غربی‌ها به اسلام می‌گروند صورت گرفته که در اینجا اطلاعاتی در مورد بررسی‌هایی که در آمریکا و بریتانیا و دیگر کشورها انجام شده ارائه می‌شود.

با وجود تبلیغات منفی زیادی که در مورد اسلام صورت می‌گیرد و آن را به عنوان دین خشونت‌آمیز و جنگ‌طلب معرفی می‌کنند، بسیاری از افراد صلح و آشتی را در اسلام می‌یابند و هر چه بیشتر در مورد این دین تحقیق می‌کنند، بیشتر متوجه می‌شوند که باورهای آنها با واقعیت در تناقض است. بر پایه تحقیقی از دانشگاه کمبریج که در آن با افراد مختلف مصاحبه شده، زنی در این باره گفته که به دلیل آرامش و ثبات مسلمانان و با وجود دشواری‌هایی که آنان تحمل می‌کنند، به دین اسلام گرویده است.  

علت بعدی افزایش گرایش به اسلام در کشورهای غربی آن است که بسیاری از اشخاص بعد از تحقیق در مورد اسلام، متوجه شدند که اصول آن ساده و منطقی است. این یکی از مهمترین عواملی است که اسلام را از ادیان دیگر متمایز می‌کند. کسی که مسلمان می‌شود با دستورات ساده و روشنی مواجه است؛ از جمله: پیروان اسلام باید به خدا و پیامبرش حضرت محمد(ص) ایمان داشته باشند، روزانه 5 بار نماز بخوانند، ذکات بدهند، روزه بگیرند و حج به جای بیاورند.

یکی دیگر از علت‌های اصلی گرایش به اسلام، نظم موجود در آن است. در اسلام رهنمودهایی ارائه می‌شود که زمینه رسیدن به نظم و انضباط را چه برای خود شخص و چه در جامعه فراهم می‌کند. 

افزایش گرایش به اسلام در کشورهای غربی با وجود اسلام‌هراسی

تبلیغات منفی درباره نقش زنان در اسلام نیز نتوانسته مانع گرایش به این دین در میان بانوان شود. بسیاری تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ها در مورد اسلام، فکر می‌کنند که اسلام به زنان به خاطر حجاب ظلم کرده است. این درحالی است که اسلام اولین دینی محسوب می‌شود که 1400 سال قبل حقوق زنان را به آنها برگرداند و مانع زنده به گور شدنشان در عصر جاهلیت شد.

علاوه بر این، میزان گرایش به اسلام در میان زندانیان نیز درصد بالایی دارد. وقتی افراد در شرایط نیاز و ناامیدی قرار می‌گیرند، عموماً به سمت دین به منزله راه رستگاری پناه می‌آورند. بسیاری از کسانی که زندانی می‌شوند در این اوقات قرآن را مطالعه و درک می‌کنند و به دستورات آن عمل می‌کنند. زمان تنهایی در زندان به زندانیان این فرصت را می‌دهد که در مورد اعمال و شیوه زندگی خود تفکر و تعمق کنند.

همچنین در اسلام به محض اسلام آوردن و گفتن شهادتین فرد و توبه از اعمال نادرست قبلی، گناهان گذشته او بخشیده می‌شود که این امر نیز زمینه‌ای برای گرایش به اسلام محسوب می‌شود.

یکی دیگر از دلایل مسلمان شدن اشخاص، ملاقات آنها با سایر مسلمانان است. در اسلام احترام، مهربانی و بخشش جزء ارزشهای اصلی محسوب می‌شوند که هر شخصی باید آنها را به جا بیاورد. بسیاری از تازه‌مسلمانان وقتی در مورد علت مسلمان شدنشان از آنها سؤال می‌شود، می‌گویند با مسلمانانی برخورد کرده و آشنا شده‌اند که محاسن اخلاقی عالی داشته‌اند،‌ امری که با آنچه رسانه‌ها بیان می کردند کاملاً در تضاد است. همین امر باعث می‌شود که آنها بیشتر درمورد اسلام تحقیق کنند و در نهایت مسلمان شوند.

وقتی که از یک مسلمان آمریکایی پرسیده شد که چرا آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به دین اسلام مشرف می‌شوند، این دلایل را مطرح کرد: تبعیض‌های موجود علیه ما باعث می‌شود که گرایش به اسلام جذاب باشد، زیرا این راهی برای نه گفتن به فرهنگی است که برای ما ارزش قائل نیست. از نظر جامعه‌شناختی، یکی از دلایل آن این است که افرادی که این تبعیض‌ها را علیه ما انجام می‌دهند مسیحی هستند. عامل دیگری که من را به اسلام علاقه‌مند کرد، روش و نظم اسلام است. جامعه ما به دلیل نبود نظم و انضباط در حال فروپاشی است. عامل سوم نیز وجود دارد که احتمالاً هیچ کس به دلایلی مختلف آن را صریح بیان نکرده است، اما به اعتقاد من اهمیت دارد و آن این است که اسلام تجربه تغییر دین و فرصت زندگی جدید را برای فرد، بدون اینکه نیازی به اعتراف به گناهان و نجات از آن باشد، فراهم می‌کند. اسلام به مردم می‌گوید که آنها نیازی به اعتراف به گناه ندارند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند، پیروی از رهنمودهای خداوند است که آنها را به بهشت می‌رساند. این چیزی است که انسان عادی دوست دارد آن را بشنود.

گزارش از حیدر عبداللهی

انتهای پیام
captcha