تأثیر دیپلماسی اربعین‌محور بر تغییر معادلات قدرت در منطقه
کد خبر: 3849145
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
حسین شیخ‌الاسلام بیان کرد:

تأثیر دیپلماسی اربعین‌محور بر تغییر معادلات قدرت در منطقه

گروه سیاسی ــ معاون سابق بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه کارکرد دیپلماسی تعیین سهم براساس قدرت است، گفت: اربعین قدرت واقعی ملت‌ها و جبهه جهانی ظلم‌ستیزان را نشان می‌دهد و دیپلماسی اربعین‌محور به خوبی می‌تواند از ظرفیت مقاومت برای تغییر معادلات قدرت در منطقه و جهان استفاده کند.

حسین شیخ‌الاسلام، معاون سابق بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ظرفیت‌های وحدت‌آفرین و مقاومت‌ساز اربعین گفت: اربعین قبل از هر چیز یک نشانه و گواه برای پیروزی مظلوم بر ظالم و مستضعف بر مستکبر است؛ این هدفی بود که یزید به دنبال آن  تحقق نیافتن آن بود، اما امام حسین(ع) در مقابل یزید ایستاد و حضرت زینب(س) با نوع مقابله‌ای که با یزید انجام داد تحقق این امر را در اربعین به نمایش گذاشت.

اربعین و تغییر جایگاه ظالم و مظلوم

وی افزود‌: یزیدیان به دنبال‌ آن بودند که خود را پیروز این مبارزه جا بزنند و با جنگ تبلیغاتی امام حسین(ع) را خارج شده از دین معرفی کنند اما حضرت زینب(س) در عین اسارت و مصیبت مرحله به مرحله این مبارزه را ادامه داد تا در نهایت شکست حتمی جبهه ظلم و استکبار در اربعین متجلی شد.

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: شعار اصلی اربعین در حقیقت همان آیه‌ای است که سر مبارک امام حسین(ع) بر نیزه قرائت فرمودند که «و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ»؛ به عبارتی اربعین نمود انقلاب و تغییر جایگاه ظالم و مظلوم است. برهمین مبنا اربعین برای همه ظلم‌ستیزان، خداپرستان و عدالت‌طلبان است و این اختصاص به هیچ دین و ملیتی ندارد و حق‌طلبان و مقابله‌کنندگان با باطل را در اقصی نقاط جهان شامل می‌شود. به همین دلیل اربعین نمایش وحدت جهانی جبهه مظلومان عالم ضد جبهه ظالمان جهانی است و همین وحدت جهانی حول این هدف مشترک قادر است یک شبکه مقاومت جهانی ایجاد کند.

کارکرد اربعین به مثابه ابزار دیپلماسی عمومی

معاون سابق بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره ضرورت استفاده از ظرفیت اربعین به منزله یک ابزار قدرتمند دیپلماسی عمومی گفت: اربعین ظرفیت ظلم‌ستیزی اسلام و مکتب اهل بیت(ع) است و اساس آن مانند اساس نهضت امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی، بسیج مردمی و آوردن مردم به صحنه است.

وی تأکید کرد: در واقع اربعین نشان می‌دهد قدرت تعیین‌کننده مردم حق‌طلب هستند و قدرت‌ها چاره‌ای جز تسلیم در برابر این قدرت ندارند و این همان دیپلماسی است؛ توزیع سهم براساس قدرت. اگر سهم‌ها بر اساس قدرت تقسیم نشود خروجی آن جنگ می‌شود. اربعین قدرت واقعی ملت‌ها و جبهه جهانی ظلم‌ستیزان را نشان می‌دهد و دیپلماسی اربعین‌محور به خوبی می‌تواند از این ظرفیت مقاومت و ظلم‌ستیزی برای تغییر معادلات قدرت در منطفه و جهان استفاده کند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: این همانند کاری است که ملت ایران با شاه کردند و نظر و خواست خود را بر او تحمیل کردند. مقابله ملت ایران با شاه مبارزه سخت‌افزاری و با توپ و تانک نبود و امام(ره) هم با کسانی که به دنبال این نوع مبارزه با شاه بودند مخالفت می‌کردند. تکیه صرف به قدرت مادی و سخت‌افزاری کاری غیرالهی و تکیه به قدرت مردم کار خدایی است و امام(ره)‌ در انقلاب چنین کاری کردند و با آمدن مردم به صحنه شاه، صدام و آمریکا مجبور شدند صحنه را ترک کنند.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: به عبارتی اربعین به منزله تحقق نمایش قدرت مقاومت مردم است و این مؤلفه مهم دیپلماسی عمومی و قدرت نرم است که می‌تواند خواست خود را بر هر قدرت دیگری تحمیل کند.

پیروزی محور مقاومت در هر نقطه پیروزی فرهنگ اربعین است

شیخ‌الاسلام درباره تأثیر فرهنگ اربعین و عاشورا بر تغییر آشکار معادلات منطقه به نفع جبهه مقاومت در یمن، سوریه، فلسطین و لبنان گفت: پیروزی جبهه مقاومت در هر نقطه از جهان اسلام در واقع پیروزی فرهنگ اربعین است. در آن زمان یک طرف جنایتکاران و ظالمان بودند و طرف دیگر پابرهنه‌ها و مظلومان قرار داشتند؛ اربعین نماد پیروزی جبهه مظلومان و عقب نگه‌داشته شده‌ها بر مستکبران و ظالمان در طول تاریخ است. امروز هم آنچه در یمن می‌گذرد نماد بارز پیروزی با تکیه بر فرهنگ اربعین و عاشوراست که ملتی فقیر، مظلوم و با کمترین امکانات پس از پنج سال مقاومت کار را به جایی رسانده که طرف ظالم و جنایتکار با وجود همه نوع حمایت مالی و تسلیحاتی تغییر لحن می‌دهد و از گفت‌وگو و راه حل سیاسی برای پایان این جنگ سخن می‌گوید.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پایان اظهار کرد: این امر نشان داد که تصمیم نهایی در منطقه با ملت‌ها و مستضعفان است و این همان وعده قرآن است که امام خمینی(ره) نیز در انقلاب اسلامی بر آن صحه گذاشتند و مستکبران عالم و نماد آنان در عصر حاضر، آمریکا، رژیم صهیونیستی و مرتجعان و دیکتاتورهای منطقه نیستند که به رغم قدرت مادی و نظامی و ثروت فراوان بتوانند تصمیم‌گیرنده نهایی این نبرد باشند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha