نخستین مترجم قرآن به ترکی آذربایجانی درگذشت
کد خبر: 3850035
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

نخستین مترجم قرآن به ترکی آذربایجانی درگذشت

گروه بین‌الملل ــ پروفسور «واسم محمد علی‌اف»، نخستین مترجم قرآن به زبان ترکی آذربایجانی، شرق‌شناس و اسلام‌شناس جمهوری آذربایجان درگذشت.

نخستین مترجم قرآن به ترکی آذربایجانی درگذشتبه گزارش ایکنا؛ به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پروفسور «واسم محمد علی‌‌اف» دارنده مدال شرف و شهرت دولت جمهوری آذربایجان، دیروز، 22 مهرماه، دار فانی را وداع گفت. پیکر آن مرحوم از دانشگاه دولتی باکو تشییع و در خیابان مفاخر باکو به خاک سپرده شد.

مراسم خاکسپاری این شرق‌شناس و اسلام‌شناس با حضور جواد جهانگیرزاده سفیر و اصغر فارسی، رایزن فرهنگی ایران در باکو، مقامات دولتی و جمعی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و ادبی جمهوری آذربایجان برگزار شد.

پروفسور واسم محمد علی‌اف (زاده 1942 میلادی در شهر باکو) در سال‌های 1959 تا 1964 در رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه دولتی باکو تحصیل کرده و در سال‌های مختلف در سمت‌های علمی و اداری دانشگاه دولتی باکو مشغول بود.

وی در سال 1968 در دانشگاه دولتی تفلیس از پایان‌نامه کارشناسی ارشد و در سال 1974 از پایان‌نامه دکترا دفاع کرد و به عنوان یکی از جوان‌ترین دکترهای علوم در شوروی شناخته شد. آن مرحوم در سال 1989 میلادی عضو آکادمی علوم عراق، در سال 1994 عضو آکادمی حقوق اسلامی سازمان همکاری اسلامی، در سال 1995 عضو آکادمی علوم قرآن و زبان عربی دولت سوریه و در سال 2003 عضو آکادمی زبان عربی مصر شد و در سال 2002 میلادی نیز مدال شرف و شهرت دولت جمهوری آذربایجان را دریافت کرد.

واسم محمد علی‌اف، مؤلف بیش از 20 کتاب و 600 مقاله علمی و عمومی است و بیش از 30 پایان نامه نیز به راهنمایی وی دفاع شده است. وی در سال 1991 با همکاری آکادمیسین ضیاء بنیاداف برای نخستین‌بار قرآن کریم را به زبان ترکی آذربایجانی ترجمه کرد و تاکنون این ترجمه بیش از 10 بار تجدید چاپ شده است.

آن مرحوم در سال 1997 رئیس شورای علمی ـ دینی اداره مسلمانان قفقاز بود که از جمله آثارش می‌توان به زبان‌شناسی زبان عربی، قرآن و علم، بخش‌های زمان و شخص در فعل زبان ادبی عربی، اسلام و جوانان، مثنوی در فعالیت ادبی مولانا، پیشکسوتان مطبوعات، برنامه درسی زبان عربی (برای لیسانس)، نزدیکی مذاهب در اسلام، زبان‌شناسی عربی به عنوان یکی از شاخه‌های زبان‌شناسی، اخلاق اسلامی و اساس‌های آن و نظر دانشمندان مسلمان درباره جهانی‌ شدن اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha