شخصیت‌های مهم تاریخی در کتاب‌های درسی معرفی شوند
کد خبر: 3850388
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

شخصیت‌های مهم تاریخی در کتاب‌های درسی معرفی شوند

گروه فرهنگی ـ مدرس دانشگاه و رئیس پژوهشکده بختیاری‌شناسی گفت: یکی از ایرادات مهمی که باید در نظام تعلیم و تربیت و در بحث تاریخ برطرف شود گنجانده شدن، شخصیت‌های مهم تاریخ در کتب درسی است که معرفی شخصیت‌هایی همچون بی‌بی مریم بختیاری منجر به خودباوری و اعتماد به نفس در دختران و زنان بختیاری و احساس مسئولیت در مقابل جامعه و سرنوشت مردم می‌شود.

افراسیاب صادقی، مدرس دانشگاه و رئیس پژوهشکده بختیاری‌شناسی، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: بی‌بی مریم بختیاری، دختر حسین قلی‌خان ایلخانی و بی‌بی فاطمه دختر خان چهارلنگ بود که نوع تربیت او بیشتر شبیه پسران خان بوده است.

وی افزود: این بانوی بختیاری توانایی‌ها و قابلیت‌هایی فوق‌العاده‌ای در سوارکاری و تیراندازی داشته و از نظر شخصیتی همانند پدرش انسانی با اراده، عاقل و آگاه بود و قدرت رهبری بالایی داشت.

صادقی گفت: بی‌بی مریم در بحث اداره ایل و افراد یکی از افراد شاخص‌ زمان خود بوده و در فنون نظامی و لشکرکشی بسیار مهارت داشته است، در زمانی که سواد مخصوصاً در دختران بسیار کم بود، علاوه بر سواد خوب از قدرت تحلیل بسیار بالایی برخوردار بوده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: این بانوی بختیاری اهل مطالعه و از نظر حقوقی از پیشگامان مطالبه حقوق زنان در جامعه بوده است.

نقش بی‌بی مریم در فتح تهران

وی اضافه کرد: بی‌بی مریم بختیاری در خلال انقلاب مشروطه و جنگ جهانی اول جزء سرداران به نام ایران و ایل بختیاری و از مشوقان اصلی سردار اسعد بختیاری برای فتح تهران بوده است.

این مدرس دانشگاه گفت: قبل از اینکه سردار اسعد بخواهند وارد تهران شوند و در فتح تهران مشارکت کنند این بانوی بختیاری از قبل راهی تهران می‌شود، در خانه‌ای نزدیک بهارستان سنگر و شرایط را برای حضور سواران بختیاری فراهم می‌کند.

وی افزود: در همان زمان، خانه بی‌بی مریم پناهگاه بسیاری از مشروطه خواهان می‌شود که می‌تواند یک الگوی بسیار قوی برای بانوان سرزمین ما باشد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: در درس تاریخ نه تنها از بی‌بی مریم، بلکه از مشروطه خواهان استان و سردارانی که تهران را فتح کردند نامی برده نشده است.

لزوم الگوسازی از شخصیت‌های مهم تاریخی

وی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های بسیار مهم در سیستم‌های آموزشی و تعلیم و تربیت الگو پذیری است، تصریح کرد: متأسفانه شاید یکی از ایرادات مهمی که باید در نظام تعلیم و تربیت و در بحث تاریخ برطرف شود گنجانده شدن، شخصیت‌های مهم تاریخ همچون بی‌بی مریم بختیاری در کتب درسی است، چرا که در بحث تعلیم و تربیت یکی از محورها و بحث‌های مورد نیاز توجه به نخبگان، اسوه‌ها و افرادی است که می‌توانند الگو باشند.

صادقی با اشاره به ساخت سریال بی‌بی مریم، گفت: نمایش فیلم بانوی ایرانی، اتفاق خوب و ارزشمندی بود که رخ داد، نمی‌توان گفت این سریال خالی از ایراد و اشکال نبود، شاید از لحاظ کیفی آن طور که باید به خوبی نمایش داده نشد، ولی فتح باب ارزشمندی شکل گرفت و شخصیت بی‌بی مریم به عنوان شخصیت متدین، شجاع، نماد یک بانوی خوب ایرانی و بختیاری در حد مختصر به تصویر کشیده شد.

وی ادامه داد: زندگی این بانوی بختیاری تنها جنگ نبوده و شاید لازم باشد به دیگر زوایای زندگی وی در بحث‌های تربیتی و مذهبی نیز پرداخته شود.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: این سریال نشان داد که سرداران بختیاری که برای اعتلای کشور و مردم تلاش کردند اقدامات خوبی از جمله فتح تهران، حوادث جنگ جهانی اول، موضوع استخراج نفت، نحوه تعامل بختیاری‌ها با انگلیسی‌ها در زمانی که نفت اکتشاف و استخراج شد، چگونگی قلع و قمع بختیاری‌ها و اتفاقاتی که در زمان رضاشاه علیه بختیاری‌ها رخ داد، را انجام دادند.

وی افزود: بخش اعظم اقدامات کشور به بختیاری‌ها برمی‌گردد که تاریخ باید به آن‌ها بپردازد زیرا این موضوعات می‌تواند به شناخت بختیاری‌ها و به شناخت بهتر مسائل تربیتی کمک کند.

صادقی گفت: اولین و مهم‌ترین شاخصه بعد از معرفی شخصیت‌هایی همچون بی‌بی مریم بختیاری، خودباوری و اعتماد به نفس در دختران و زنان بختیاری، احساس مسئولیت در مقابل جامعه و سرنوشت مردم است.

رئیس پژوهشکده بختیاری‌شناسی خاطرنشان کرد: در پژوهشکده بختیاری‌شناسی دانشگاه شهرکرد برنامه‌هایی رصد و پیگیری می‌شود تا پژوهش‌هایی در این زمینه انجام و در اختیار متولیان به منظور فیلم‌سازی، داستان‌نویسی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد، امید است برای معرفی چنین شخصیت‌هایی، افق بهتر و روشن‌تر در راستای توسعه فرهنگ عمومی جامعه وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha