همراهی مؤسسات قرآنی با سوگواران اربعین حسینی
کد خبر: 3850528
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
یادداشت/

همراهی مؤسسات قرآنی با سوگواران اربعین حسینی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ حضور فعال برخی مؤسسات قرآنی با دستان خالی برای جدا نبودن از قافله اربعین حسینی با وجود اینکه مورد توجه و حمایت مسئولان نیستند و حق آنها آنگونه که باید احقاق نمی‌شود، قابل تأمل است.

مشارکت‌ مؤسسات قرآنی در حراست از آئین سوگواری اباعبدالله(ع)

به گزارش ایکنا؛ فعالیت در ایام محرم و صفر و برپا کردن هیئات سوگواری و موکب‌های مذهبی عزاداری سیدالشهدا(ع) و اهل‌ بیت(ع) طی ایام سال، تنها فعالیتی است که فارغ از نژاد، قومیت، سن و سال، جنسیت و ... برگزار می‌شود. فعالیتی که از صفر تا صد آن تماما به صورت خودجوش و مردمی انجام می‌شود، بدون اینکه ارگان، نهاد و دستگاهی در آن دخیل باشد و برنامه‌ای برای ساماندهی و یا ارائه طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های آن انجام شود.

این مراسم هرچه به چهلمین روز یا بهتر بگویم اربعین سیدالشهدا(ع) نزدیک می‌شویم، بیشتر نمود پیدا می‌کند که می‌توان بر آن عنوان بزرگترین حرکت مردمی را نهاد.

اما مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی استان‌ها از این قافه جدا نیستند و همواره سعی کرده‌اند که همراه و همگام با مردم در جای جای کشور و یا حتی با برپایی موکب‌هایی در مسیر پیاده‌روی اربعین و یا در خاک عراق و مسیر پیاده‌روی همراه باشند، همراهی که با وجود سختی‌هایی که مؤسسات قرآنی در این زمینه دارند نه تنها از آن فارغ نشده‌اند، بلکه هر سال پرشکوه‌تر از سال گذشته و با برنامه‌های متنوعی حتی از محروم‌ترین استان‌ها انجام می‌شود.

طرح‌ها و برنامه‌های مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی برای سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و همراهی آنها با موج مردم با وجود اینکه آنها در حداقل هزینه‌های جاری مؤسسه بازمانده‌اند، قابل تأمل است. مؤسسات و تشکل‌های قرآنی که با دستان خالی و با وجود عدم حمایت‌های لازم دستگاه‌های متولی و داعی‌دار امور قرآنی به پرشور و باشکوه برگزار شدن این مراسم می‌پردازند و از مشارکت اجتماعی خود را محروم نکرده‌اند.

از اجرای محافل قرآنی مشترک با حضور قاریان و حافظان ایرانی و عراقی، خدمت‌رسانی رفاهی و فرهنگی مؤسسات قرآنی در شهرها و استان‌های مسیر تردد زائران اربعین حسینی چون بوشهر، اصفهان، خوزستان، ایلام، همدان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و ...، تهیه چندین هزار پرس غذای گرم، اجرای طرح «قرآن بخوان، جایزه بگیر»، کارگاه تجوید‌الصلاة و اصلاح قرائت‌ نماز، محافل قرآنی و تلاوت اذانگاهی با دعوت از قاریان سراسر کشور، اجرای طرح حفظ، توسط حافظان مسیر راهپیمایی، تلاوت یک صفحه‌ای قرآن از سوی زائران، اعزام قاریان و حافظان و فعالان قرآنی استان‌ها به عتبات عالیات به صورت رایگان تا مرز زمینی مهران، راه‌اندازی کاروان‌های ارزان قیمت تا تهیه پیکسل‌های متناسب با این ایام برای نصب بر روی تلفن‌های همراه و یا کوله‌ها و ... از فعالیت‌ها و مشارکت تشکل‌های مردمی در این عرصه است.

در این میان هستند مؤسساتی که به دلیل همراهی با قرآن‌آموزان و قرآن‌پژوهانی که عازم سفر معنوی اربعین بودند و از سوی دیگر به دلیل اینکه از محتوای آموزشی عقب نمانند، برخی از کلاس‌ها را تعطیل کردند تا اعضای مؤسسه با خیال آسوده این سفر معنوی را طی و پس از آن در کلاس جبرانی آن شرکت کنند.

این فعالیت‌های مؤسسات و حضورشان در عرصه‌های مختلف، همراهی مسئولان و دستگاه‌های قرآنی را می‌طلبد تا با حمایت‌های ارگان‌های حاکمیتی در کنار بخش مردمی، بتوانیم شاهد درخشش بیشتر این بخش و همراهی‌اش در سایر امور اجتماعی، مذهبی در کنار وظایفی که در زمینه تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی و تخصصی آموزه‌های قرآن کریم دارند، باشیم.

یادداشت از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha