واکاوی تفسیر فمینیستی کتاب مقدس و قرآن در جدیدترین فصلنامه «پژوهش‌های ادیانی»
کد خبر: 3851795
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

واکاوی تفسیر فمینیستی کتاب مقدس و قرآن در جدیدترین فصلنامه «پژوهش‌های ادیانی»

گروه اندیشه ــ هفتمین شماره دوفصلنامه «پژوهش‌های ادیانی» ویژه بهار و تابستان 98 شامل 12 مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ هفتمین شماره دوفصلنامه «پژوهش‌های ادیانی» ویژه بهار و تابستان 98 به صاحب‌امتیازی دانشگاه ادیان و مذاهب و مدیرمسئولی حجت‌الاسلام سید‌ابوالحسن نواب منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «بررسی نظریه تأثیرپذیری قرآن از ابیونیان در اعتقاد به تحریف بایبل»، «رهیافت‌های تاریخی‌ادبی به تفسیر فمینیستی کتاب مقدس و قرآن کریم»، «بررسی همگرایی ادیان با تأکید بر «استصحاب احکام شرایع گذشته»»، «بررسی و ارزیابی رویکرد گذشته‌انگارانه به مکاشفه یوحنا»، «واکاوی آموزه روح‌القدس در کلیسای پنطیکاستی»، «بررسی آموزه خطاناپذیری پاپ در کلیسای کاتولیک»، «اراده هرمزد در آفرینش»، «شفای مقدس در یونان و ایران باستان»، «توحید یا ثنویت؟ بررسی شبهات مطرح‌شده در کتاب گزارش گمان‌شکن»، «دشتان (حیض) در دین زردشتی (بر پایه منابع فارسی) و مقایسه آن با فقه امامیه»، «مفهوم «خرد» در یهودیت و کیش زردشتی رویکردی مقایسه‌ای بر پایه عهد عتیق و گاهان»، «تصور از خدا در الاهیات پساهولوکاست یهودی».

رهیافت‌های تاریخی‌ادبی به تفسیر فمینیستی کتاب مقدس و قرآن

در چکیده مقاله «رهیافت‌های تاریخی‌ادبی به تفسیر فمینیستی کتاب مقدس و قرآن کریم» می‌خوانیم: «یکی از موانع بر سر راه زنان مؤمنی که در پی برابری و آزادی بیشترند، واژه‌ها و گزاره‌هایی از متون مقدس است که از آنها معانی مخالف با برابری مرد و زن برمی‌آید. این مقاله نشان می‌دهد فمینیست‌ها در مواجهه با چنین گزاره‌هایی از کتاب‌های مقدس به رهیافت‌های تاریخی‌ادبی روی آورده‌اند. مسئلۀ این مقاله این است که: چرا فمینیست‌ها به سوی این رهیافت‌ها رفتند و آیا بهره‌بردن از این‌گونه رهیافت‌ها در عرضه تفسیری قانع‌کننده از گزاره‌های پرسش‌برانگیز موفقیت‌آمیز بوده است؟ از اواخر قرن بیستم، رهیافت‌های تاریخی‌ادبی به انتقادات فمینیست‌ها بر کتاب مقدس راه یافت و آنها کوشیدند نشان دهند که باورهای مردسالارانۀ دنیای قدیم چقدر بر گزاره‌های کتاب مقدس اثرگذار بوده است. فمینیست‌های مسلمان مسائل متفاوتی با مسیحیان دارند، زیرا گزاره‌های قرآن دربارۀ آفرینش زن و مرد نه‌تنها نیازمند نقد نیست، بلکه آیات قرآن در این موضوع از پشتوانه‌های دینی فمینیست‌ها است. آنچه برای این گروه از مسلمانان مسئله‌برانگیز است، آیاتی است که بار حقوقی دارد. به‌ نظر می‌رسد آنها در عین حفظ ایمان، با بهره‌بردن از روش‌های نو، موفقیت‌هایی در دفاع از برابری‌طلبی و تطبیق آن بر آیات قرآن به ‌دست آورده‌اند.»

بررسی همگرایی ادیان

در طلیعه مقاله «بررسی همگرایی ادیان با تأکید بر «استصحاب احکام شرایع گذشته»» آمده است: «بحث «استصحاب احکام شرایع گذشته» یکی از فروعات بحث استصحاب و یکی از مباحث اصول عملی است که بیشتر در مباحث انتهایی آن و در قالب یکی از شبهات استصحاب مطرح شده است. پرسش اساسی این است که: اگر حکمی در شریعت گذشته (مثل شریعت حضرت موسی (ع) یا عیسی «ع») وضع شده و یقین به نسخ آن در شریعت بعدی (مثل شریعت اسلام) نداشتیم، آیا امکان استصحاب آن حکم در شریعت بعدی وجود دارد یا خیر؟ ثمرۀ این بحث از این لحاظ در فقه و اصول کم‌رنگ می‌شود که هرچند قائل به استصحاب احکام شرایع سابق نباشیم، می‌دانیم که برخی از این احکام در شریعت اسلام موجودند و علی‌رغم این ثمره اندک، آثار این بحث در تاریخ و کلام دیده می‌شود. بر این مبنا، در این مقاله ادله موافقان و مخالفان، و همچنین محققان از اصولیان در این خصوص بررسی شده است.»

انتهای پیام
captcha