تمدن‌سازی اسلامی گفتمان غالب جامعه دینی باشد
کد خبر: 3871388
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴

تمدن‌سازی اسلامی گفتمان غالب جامعه دینی باشد

گروه معارف ــ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: گفتمان و رویکرد غالب در جامعه دینی باید حرکت در مسیر تمدن‌سازی جهانی اسلام بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب باشد.

تمدن‌سازی اسلامی گفتمان غالب جامعه دینی باشدبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی، امروز، ۲۳ دی ماه، در جمع مربیان شجره طیبه صالحین، با تأکید بر اهتمام ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب در طرح شجره طیبه صالحین، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب کلیدواژه‌هایی به ما داده‌اند که حرکت به سمت تمدن سازی اسلامی را نشان می‌دهد.
وی افزود: در این راستا باید گفتمان و محور حرکت ما، گفتمان تمدن‌ساز بوده و بستر تمدن‌سازی اسلامی در سطح جامعه و دنیا فراهم باشد.
یعقوبی اضافه کرد: پیش از اینکه وارد کلیدواژه‌ها در بیانیه گام دوم انقلاب شویم باید به مقدمه قرآنی و روایی آن توجه داشته باشیم و آیات قرآن که بر تمدن‌سازی و گسترش اسلام در تمام جهان تأکید دارند را مرور کنیم.
وی با بیان اینکه به این آیات، به عنوان آیات تمدن ساز مطرح است، افزود: خداوند در آیه 5 سوره قصص می‌فرماید: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» و تأکید می‌کند ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی اظهار کرد: امید داریم خداوند به‌وسیله این نورها دل ما را نورانی کرده و جامعه را از ظلمات دور نگاه دارد و حلقات صالحین، مربیان، سرمربیان، استادیاران و ائمه جمعه و جماعات هم باید تلاش کنند در این راه قدم بردارند.
وی در ادامه با اشاره به آیه «وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ رَحْمَةً»، گفت: خداوند خطاب به رسول گرامی اسلام می‌فرماید: ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم، این آیه شریفه به صراحت می‌گوید پیامبر اسلام رحمة للعالمین است.
یعقوبی افزود: این رحمة للعالمین بودن وقتی تحقق پیدا می‌کند که ما بگوییم یک روزی خواهد رسید که حاکمیت اسلام جهانی خواهد شد و همه تحت پوشش پیامبر و اهل‌بیت قرار خواهند گرفت.
رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: لازمه رحمة للعالمین بودن یک تمدن گسترده جهانی است که با اقتدار تمام عالم را پوشش دهد.
حجت‌الاسلام یعقوبی اظهار کرد: خداوند در آیه اول سوره فرقان می‌فرماید: «تبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَی عَبْدِهِ لِیکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیراً» و تأکید می‌کند زوال‌ناپذیر و پربرکت است کسی که قرآن را بر بنده‌اش نازل کرد تا بیم دهنده جهانیان باشد.
وی با بیان اینکه خداوند این قرآن را بر بنده‌اش نازل کرده است تا برای همه جهانیان منذر باشد، ادامه داد: این حالت وقتی پیش می‌آید که ما یک تمدن جهانی و ابزار جهانی داشته باشیم تا اسلام را به گوش همه برسانیم که این ابزار چیزی جز قرآن نیست.
حجت‌الاسلام یعقوبی گفت: خداوند خطاب به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَ نَذِیراً وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یعْلَمُونَ» و تأکید می‌کند ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا آن‌ها را به پاداش‌های الهی بشارت‌ده‌ی و از عذاب او بترسانی؛ ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.
وی افزود: خداوند تأکید می‌کند ای پیامبر ما تو را برای همه انسان‌ها فرستادیم، تو تنها پیغمبر مکه و مدینه و حجاز نیستی بلکه پیغمبر همه انسان‌ها هستی و باید مردم را انذار کنی و بشارت‌ بدهی.
رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: آیه «نَذِیراً لِلْبَشَر» هشدار و انذاری است برای همه انسان‌ها؛ زیرا طبق این آیه خداوند به پیامبر تأکید می‌کند هر جا انسانی هست تو باید او را انذار کنی، سراغ او رفته و هشدارها و اخطارهای لازم را بدهی.
وی افزود: خداوند در این راستا می‌فرماید: «وَ هذَا کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ مُصَدِّقُ الَّذِی بَینَ یدَیهِ وَ لِتُنْذِرَ ام‌القری وَ مَنْ حَوْلَهَا وَ الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ یؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلَی صَلاَتِهِمْ یحَافِظُونَ»؛ یعنی این کتابی است که ما آن را نازل کردیم؛ کتابی است پربرکت که آنچه را پیش از آن آمده تصدیق می‌کند، آن را فرستادیم تا مردم را به پاداش‌های الهی بشارت‌ده‌ی و تا ام‌القری اسلام (مکّه) و کسانی را که گرد آن هستند، بترسانی، یقین بدان آن‌ها که به آخرت ایمان‌دارند، به آن ایمان می‌آورند و بر نمازهای خویش مراقبت می‌کنند.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در تفسیر آیه بالا اظهار کرد: پیغمبر تو را فرستادیم که ام‌القری جهان اسلام باشی تا مردم عالم را هدایت و انذار کنی، ام‌القری در آن زمان مکه بود و پیرامون آن، اما هرچه زمان جلوتر برود دایره گسترده‌تر می‌شود.
حجت‌الاسلام یعقوبی افزود: عبارت «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَدینِ الحَقِّ لِیظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کلِّهِ» در سه سوره قرآن آمده است؛ زیرا حق تعالی دین اسلام را به دست پیغمبر داد و از او خواست تا بر همهٔ دین‌ها و شریعت‌ها پیروز شود؛ یعنی یک دین در عالم باشد و آن دین اسلام ناب محمدی باشد.
وی افزود: خداوند در آیه 39 سوره انفال در راستای اجرای این مهم می‌فرماید: «وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّی لاَ تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا یعْمَلُونَ بَصِیرٌ» و تأکید می‌کند با آن‌ها پیکار کنید تا فتنه برچیده شود و دین و پرستش همه مخصوص خدا باشد و اگر آن‌ها از راه شرک و فساد بازگردند و از اعمال نادرست خودداری کنند خداوند آن‌ها را می‌پذیرد، خدا به آنچه انجام می‌دهند بیناست؛ یعنی همه دین برای خدا باشد و در همه عالم همه فتنه گران باید بساطشان روزی برچیده شود.

انتهای پیام
captcha