ماه‌ها صخره‌نوردی برای تدوین کتاب «شهر من اسفراین»
کد خبر: 3871789
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲

ماه‌ها صخره‌نوردی برای تدوین کتاب «شهر من اسفراین»

گروه فرهنگی ــ عضو انجمن عکاسان ایران با اشاره به تدوین کتاب «شهر من اسفراین» گفت: برای تکمیل این کتاب، چند ماه تمرین صخره‌نوردی داشته‌ام تا بتوانم با عکاسی از جاذبه‌های این شهرستان تدوین این کتاب را به پایان برسانم.

چند ماه تمرین صخره‌نوردی عکاس به عشق تکمیل کتاب«شهر من اسفراین»جواد حسن‌پور، عکاس اسفراینی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه کتاب «شهر من اسفراین» مجموعه عکسی از جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و فرهنگی اسفراین است که در مهرماه به چاپ رسیده است، اضافه کرد:  اما به علت عدم حمایت مسئولان و مشکلات بسیاری  که اکثر هنرمندان اسفراینی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند در وقت مقرر رونمایی نشده و سرانجام پنجشنبه، بیست و ششم دی‌ماه سال جاری در مجتمع نسیم اسفراین آیین رونمایی از این اثر فرهنگی با حمایت مردم اسفراین برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: کتاب «شهر من اسفراین» مجموعه ۲۵۰ عکس است که از هفت سال گذشته تاکنون از جای جای شهرستان اسفراین ثبت شده و در ۱۸۴ صفحه توسط انتشارات شکوفه سیب در چاپخانه آستان قدس رضوی با تیراژ هزار نسخه به چاپ رسیده است.

این عکاس اسفراینی ادامه داد: هر عکس در این مجموعه توضیحاتی دارد که با هدف معرفی اسفراین در عرصه ملی و بین‌المللی به دو زبان فارسی و انگلیسی تکمیل شده است.

حسن‌پور افزود: این توضیحات به‌همت محمدحسن بهنام‌فر نوشته شده و با یاری محمد خاتمی و زهرا داوریان به انگلیسی ترجمه شده است و همچنین مصطفی نجفیان ویراستاری آن را بر عهده داشته است.

وی هدف و انگیزه خود را از چاپ این کتاب معرفی شهر اسفراین دانست و گفت: اسفراین شهری با ظرفیت بالای گردشگری است اما به‌علت بن‌بست بودن، مورد اجحاف واقع شده است، قصد داشتم کاری ماندگار انجام دهم و با به تصویر کشیدن فرهنگ و جاذبه‌های طبیعی و انسانی شهرستان اسفراین آن را به دنیا معرفی کنم.

این عکاس اسفراینی در خصوص محتوای کتاب «شهر من اسفراین» اعلام کرد: فضای شهری، بنا‌های تاریخی جاذبه‌های گردشگری اسفراین، اقوام کرمانج، نوع پوشش، عشایر،حیات وحش منطقه میاندشت و همچنین  پارک ملی سالوک و ساریگل  موضوعاتی است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

عضو انجمن عکاسان ایران تصریح کرد: برای چاپ این کتاب ۱۰۸ میلیون تومان هزینه شده که با دریافت تسهیلات بانکی محقق شده است، قطعاً تا چندین سال درگیر پرداخت اقساط این کتاب خواهم بود اما آنچه که اهمیت دارد این است که کتاب «شهر من اسفراین» گامی جهت بیرون آمدن از انزوای شهر باشد.

وی با اشاره به آنچه که بی‌محلی بسیاری از مسئولان اسفراین به این کتاب خواند، گفت: دلسرد نشده‌ام و به تنهایی با توجه به علاقه‌ای که به دیار خود دارم و دلگرم به اشتیاق مردم برای چاپ کتاب «شهر من اسفراین» توانستم با صبوری و زحمت هفت ساله این مجموعه عکس را نه تنها برای اسفراین بلکه برای ایران به یادگار بگذارم.

حسن‌پور گفت: به یاد دارم برای عکاسی سه صفحه از این کتاب پنج ماه تمرین صخره نوردی رفته تا بتوانم از غار‌های بکر اسفراین عکس‌برداری کنم و این خاطرات سخت و شیرین کتابم است که در خاطرم حک شده است.

وی بیان کرد: به پیشنهاد یکی از آشنایان تصمیم گرفتم تا برای معرفی اسفراین با استفاده از حرفه‌ای که دارم گامی مثبت برداشته و اثری هنری به ثبت برسانم، امید دارم با حمایت مردم از کتاب «شهر من اسفراین» چاپ‌های بعدی این کتاب وارد بازار شود.

حسن‌‌پور افزود: این که هر کدام از مردم اسفراین یک جلد از این کتاب داشته باشند تا با استفاده از تصاویر آن با افتخار شهر خود را به دوستان و آشنایان  ایرانی و غیر ایرانی خود معرفی کنند باعث خرسندی من خواهد شد.

وی اضافه کرد: کتاب‌فروشی‌ها در سطح شهر اسفراین، بجنورد، مشهد و تهران برای خرید این کتاب و عرضه آن به شهروندان اعلام آمادگی کردند و به‌زودی از طریق پایگاه اینترنتی دی جی کالا و دیگر پایگاه‌های اینترنتی کتاب، این مجموعه به فروش اینترنتی هم خواهد رسید.

این عکاس اسفراینی بیان کرد: هرچه در توان داشتم برای ثبت جاذبه‌های اسفراین خرج کردم تا این شهر به همگان معرفی شود قدم بعدی کار شهروندان، مجموعه‌های بوم‌گردی و کارخانه‌ها که مهمان‌های ایرانی و خارجی دارند است تا به کمک هم دیار خود را به نمایش بگذاریم و از انزوا بیرون بیاییم.

یادآور می‌شود، «هاجا» نام هنری جواد حسن‌پور است، وی متولد سال ۷۱ است و از سال ۸۹ وارد حرفه عکاسی شده است و از آن زمان تاکنون مقام اول جشنواره شکار طبیعت در سال ۹۴، داور جشنواره ملی سلامت در سال ۹۵، عضویت انجمن عکاسان اسفراین از سال ۹۲، عضو انجمن عکاسان ایران از سال ۹۵ تا به امروز و کسب مدارک بین‌المللی عکاسی را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام
captcha