حفظ قرآن به حافظه استثنائی نیاز ندارد
کد خبر: 3873202
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
یک حافظ بین‌المللی قرآن:

حفظ قرآن به حافظه استثنائی نیاز ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رمضانعلی ایزانلو با بیان اینکه تحقق ۱۰ میلیون حافظ سبب می‌شود تا مردم به سمت حفظ بیایند، گفت: برای حفظ قرآن نیازی به حافظه استثنائی نیست و فرد با تمرین و تکرار می‌تواند حافظ قرآن شود.

برای حفظ قرآن، نیازی به حافظه استثنائی نیسترمضانعلی ایزانلو، یکی از حافظ بین‌المللی قرآن کریم در خراسان شمالی است که در مسابقات مختلف ملی و بین‌المللی خوش درخشیده است. ایکنا با این فعال قرآنی در خصوص حفظ قرآن به گفت‌وگو نشسته است:

لطفاً سابقه‌ای از فعالیت‌های قرآنی خود را شرح دهید:

متولد 1364 هستم و در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1389 فارغ‌التحصیل شدم و در سال 1393 در مقطع کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق اسلامی پذیرفته شدم، در مؤسسات قرآنی و جلسات مختلف قرآن به مدت بیش از 10 سال مشغول به فعالیت هستم و بیش از چهار سال است که در سازمان تبلیغات اسلامی مشغول فعالیت هستم.

از چه سنی حفظ قرآن را شروع کردید؟

ابتدا در زمان کودکی از سطوح مقدماتی به سمت قرائت قرآن گرایش یافتم و با توجه به اینکه در یک خانواده مذهبی متولد شدم، به علت حضور در جلسات مذهبی و مساجد شیروان کم‌کم به سمت محافل قرآنی تمایل یافتم که نقطه شروعم در این عرصه از آن زمان بود، به علت نبود مربی در رشته قرائت قرآن کریم اندک اندک به رشته حفظ علاقه‌مند شدم. در کودکی سوره‌های کوچک را حفظ می‌کردم، در مقطع راهنمایی و دبیرستان نیز مدرسه‌ سالانه یکسری مسابقات در سطح بالایی برگزار می‌کرد که هر ساله در این مسابقات شرکت می‌کردم و 17 ساله بودم که در مسیر حفظ کل قرآن قدم گذاشتم.

چه کسانی در مسیر حفظ قرآن شما را همراهی کردند؟

در مقاطعی از جلسات پربار استاد نیکوئیان استفاده می‌کردم و به هر حال در مدرسه که بودیم شاگردان استاد نیکوئیان، از جمله ظفری و بهادری که یکی از این افراد حافظ قرآن هم بود در مدرسه ما حضور داشتند و با من همکلاسی بودند و از آن مقطع بود که متوجه شدم، می‌شود کل قرآن را حفظ کرد و بنابراین در آن سال تصمیم به حفظ گرفتم و این جلسات چندین سال ادامه داشت و از سال 80 به‌طور ویژه به حفظ قرآن پرداختم.

از روش خاصی برای حفظ قرآن استفاده کردید؟

در کشور ما در حال حاضر روش‌های گوناگون در مؤسسات فراگیری قرآن در زمینه حفظ و قرائت و دیگر بخش‌های فعالیت‌های قرآنی به‌طور وسیع وجود دارد. حفظ روش خاصی نداشت البته در زمینه حفظ باید این موضوع را بگویم که کار پیچیده و دشواری است و شما در حال حاضر بسیاری از شماره‌های تلفن‌، نشانی‌ها‌، فرمول‌ها و بسیاری از آموخته‌های دوره‌های دبیرستان و دانشگاه‌ را به یاد دارید، اما وقتی پای حفظ یک کتاب 600 صفحه‌ای به میان می‌آید یکسری ضوابط هم برای یادگیری این حجم اطلاعات به‌وجود خواهد آمد.

این ضوابط را می‌توان در قالب فرمول، تکرار، تمرین و مرور معرفی کرد و البته برای ارائه این ضوابط کتاب‌های گوناگونی تألیف شده است اما من تنها از تجربه استفاده کرده‌ام و از این نوع کتاب‌ها استفاده‌ خاصی نکرده‌ام و اصلاً استادی هم به معنی امروزی نداشتم، البته داشتن استاد و مطالعه کتب روانشناختی و روانشناسی لازمه کار است و در جلساتی که از سال 80 با یکی دیگر از دوستان در منزل آقای نیکوئیان داشتیم و برنامه‌های منظم ما در آن زمان باعث شد تا در مدت کمتر از یک سال کل قرآن را حفظ شوم و البته موضوع دیگر بحث امتیازاتی است که امروزه به حافظان قرآن داده می‌شود که در آن زمان امتیازات مانند الان نبود، آن زمان حداکثر یک حج به نفر اول کشوری داده می‌شد، در صورتی‌که الان علاوه بر حج مدرک داده می‌شود، لیسانس قرآنی می‌گیرند، برای سربازی یک امتیاز است و ... آن موقع می‌دانستیم که کسانی که در مسابقات کشوری شرکت کنند و برتر شوند می‌توانند به حج اعزام گردند.

تمام عشق و علاقه ما این بود که در مسابقات برنده شویم و به حج اعزام شویم و نمی‌دانستیم که در آینده برای ما امتیازات دیگری هم قائل خواهند شد و در سال 82 در سطح استان خراسان بزرگ مقام اول را در حفظ جزء 20 کسب کردم و به مسابقات کشوری راه پیدا کردم که چهارم شدم تا اینکه سال 85  در سطح کشور  اول شدم و به مسابقات بین‌المللی عربستان راه پیدا کردم  و به آرزویم رسیدم.

تاکنون در مسابقات کشوری یا بین‌المللی شرکت کرده‌اید؟

در مسابقات بین‌المللی عربستان، الجزایر و سفرهای تبلیغی به کشور‌های عربستان، ترکیه و افغانستان شرکت کردم، هم‌چنین در سال 1385 به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی کشور مصر انتخاب شدم که به‌علت عدم صدور روادید از شرکت در آن مسابقات بازماندم.

آیا از روشی مثل روش رسم‌الخطی یا دیگر روش‌ها برای فراگیری و حفظ قرآن استفاده نکردید؟

ما علاوه بر این روش از دیگر روش‌ها هم استفاده کردیم اما نکته‌ای که باید گفت این است که بحث تکرار، تمرین و مرور در تمام روش‌های استخراجی موجود برای حفظ قرآن وجود دارد و هیچ روشی را پیدا نخواهیم کرد که از این بخش جدا باشد و روش‌های کاری هم زیاد است اما باید در تمام این روش‌ها از فن تکرار و تمرین و مرور استفاده کرد و البته در حال حاضر با توجه به فضای مصاحبه نمی‌توان به‌طور تخصصی به این شیوه‌ها و آسیب‌شناسی این روش‌ها پرداخت.

شما با تجاربی که در این عرصه دارید کدام گزینه را پیشنهاد می‌کنید؟

از سطح کودکان و خردسالان تا سطوح سالمندان برای این افراد برنامه‌ریزی می‌کنیم و به نظرم در سن نوجوانی که بهترین سن فراگیری آموزش است باید از روش‌های موجود استفاده کنیم و روش‌های موجود عبارتند از شنیداری، دیداری و تلفیقی از این دو روش و روش نشانه‌شناسی که من از این میان روش تلفیقی را می‌پسندم.

پیش از رسیدن به سن آموزش (نوجوانی) برای فراگیری بهتر قرآن در زمینه‌های حفظ و قرائت باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

باید یکسری از کاراکترها را رعایت کرد و از منظر خانواده‌ها پرداختن غیرمستقیم به فراگیری و چیدن مقدمات آموزش قرآن از مهم‌ترین کاراکترهای فراگیری بهتر قرآن در سن آموزش است و نباید از خاطر برد که باید این زمینه‌چینی کاملاً غیرمستقیم باشد و به نوعی باید در فرزندشان ایجاد تشنگی کنند، سپس نکته بعدی آشنایی فرزندان با روخوانی قرآن است که سبب انس بیشتر با قرآن و در روند یادگیری حفظ قرآن سرعت بیشتری به این فرآیند داده می‌شود که یکی از موفقیت‌های بنده در عرصه حفظ قرآن شرکت در جلسات ختم قرآن بود که روند حفظ قرآن را برای من آسان‌تر کرد و به نظرم پرورش ذهنی و بالابردن تکنیک روخوانی کودکان از زمینه‌های مهم فراگیری قرآن در زمینه حفظ است.

نظر شما درباره حمایت از مؤسسات و برنامه‌ها مربوط به حفظ قرآن چیست؟

ضرورت پرداختن به قرآن کریم و انس با قرآن در جامعه به شدت احساس می‌شود و با نگاهی به تقاضاهای متعدد مردم برای حفظ قرآن تنها موضوعی که مانع پرداختن به حفظ است، کمبود امکانات و منابع است و با این صحبت‌ها ضرورت حمایت از مؤسسات که فعالیت‌ها و خروجی‌هایش مشخص است روز به روز بیشتر احساس می‌شود و ضروری است مسئولان کشور بودجه مشخصی را برای این مؤسسات در نظر بگیرند، همچنین خیّران و عموم مردم باید تا حد توان خود به این عرصه ورود کنند زیرا با توجه به نیاز جامعه حمایت از اینگونه فعالیت‌ها واجب است، البته نهادهای دولتی باید یک بودجه کامل و مشخصی برای حفظ در نظر بگیرند تا مؤسسات با آرامش خاطر برنامه‌ریزی کنند و کمک‌های خیران هم می‌تواند به‌عنوان کمک خرج آن‌ها باشد.

‌به نظر شما مشکلات پیش روی حفظ چیست و آیا با این روند می‌توان به تحقق خواست مقام معظم رهبری امیدوار بود؟

تا چند سال پیش اگر کسی قرآن را حفظ می‌کرد همگان تعجب می‌کردند، اما امروز فضا کمی بهتر شده زیرا کارهایی صورت گرفته است، اما این کارها کافی نیست و باید بیش از این تلاش و سرمایه‌گذاری کرد.

آیا تربیت 10 میلیون حافظ می‌تواند کل جامعه را قرآنی کند؟

خواست مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ برای این است که اگر ما 10 میلیون حافظ داشته باشیم کار بر روی روال می‌افتد و حفظ قرآن به یک موضوع عادی در جامعه تبدیل می‌شود و افراد به راحتی به سمت آن می‌روند و تحقق 10 میلیون حافظ سبب می‌شود تا مردم به سمت حفظ بیایند و در واقع تحقق این امر سبب گرایش همه مردم به حفظ قرآن می‌شود و به نظر من مقام معظم رهبری به همین منظور خواستی مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ را اعلام کردند.

خانواده‌ها تا چه حد می‌توانند در هدایت فرزندان به سمت قرآن مؤثر باشند؟

خانواده مهم‌ترین نقش را در تربیت فرزندان و هدایت آن‌ها به سمت قرآن دارند، خصوصاً اگر پدر و مادر خودشان به قرآن گرایش داشته باشند فرزندان بیشتر از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند و بسیاری از قرآن‌آموزان با تشویق پدر، مادر به این سمت آمده بودند، البته این نباید به این معنا باشد که افراد را تحت فشار بگذاریم که کار و زندگی خود را رها کنند و به سمت حفظ بیایند بلکه افراد می‌توانند در کنار تحصیل و کار به حفظ قرآن بپردازند، همچنین حفظ قرآن به این معنا نیست که کل قرآن حفظ شود، مهم استفاده و بکارگیری قرآن کریم است و می‌توان با حفظ بخش‌هایی از قرآن، از فواید این کتاب آسمانی بهره‌مند شد.

بهترین خاطره‌ای که در مسیر حفظ قرآن با آن مواجه شده‌اید؟

بهترین خاطره این است که تاکنون از برکت قرآن کریم دو مرتبه توفیق زیارت خانه خدا برای حج عمره و تمتع برای من حاصل شده است و جالب است بگویم در حج تمتع سال 86 به‌دلیل برخی مشکلات، از پرواز به عربستان جا ماندم که با نذر و نیازهای زیاد و التماس به درگاه الهی بعد از یک روز دوباره دعوت شدم و به مکه مکرمه اعزام شدم. و در پایان باید بگویم قرآن چراغ راهنمای زندگی انسان است و باید همیشه از این چراغ راهنما استفاده شود.

انتهای پیام
captcha