اجتماعات خراسان شمالی تا اطلاع ثانوی تعطیل است
کد خبر: 3881262
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

اجتماعات خراسان شمالی تا اطلاع ثانوی تعطیل است

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان شمالی گفت: با هدف پیشگیری و کنترل بیماری ناشی از کرونا ویروس تمامی اجتماعات در سطح استان تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

اجتماعات خراسان شمالی تا اطلاع ثانوی تعطیل استبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی، ولی‌الله حیاتی، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار، عصر 5 اسفندماه، در مجمع عمومی فوق العاده شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان برای آگاه‌سازی پیرامون ویروس کرونا، اظهار کرد: در استان کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری ناشی از کرونا ویروس تشکیل شد و کمیته‌های ۷ گانه کنترل، پشتیبانی، امنیتی، ارزیابی عملکرد، امور بین‌الملل و مرزی، اطلاع رسانی و گردشگری ذیل این کارگره می‌باشند.

حیاتی اشاره کرد: با هدف ضدعفونی کردن فضاهای آموزشی و آموزش مربیان، مدارس در سطح استان تعطیل شد.

وی گفت: از هر آموزشگاه باید یک مربی توسط دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه اطلاعات مربوط به بهداشت‌های فردی و جمعی به دانش‌آموزان بعد از بازگشایی مدارس، آموزش ببیند.

وی تصریح کرد: مهمترین مسئله برای مقابله با کرونا ویروس رعایت بهداشت فردی و کاهش تردد افراد در اماکن عمومی است.

حیاتی با تاکید بر اینکه تمامی اجتماعات در سطح استان تا اطلاع ثانوی تعطیل است، افزود: برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش کرونا ویروس ارودهای راهیان‌نور و مراسم اعتکاف در سطح استان لغو شد.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها، فعالان فضای مجازی و روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید از انتشار اخبار غیر موثق مربوط به کرونا ویروس خودداری کنند. 

حیاتی مطرح کرد: اخبار باید از طریق دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان سخنگو و صدا و سیمای استان به عنوان کمیته اطلاع رسانی کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری ناشی از کرونا ویروس دنبال شود.

هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، در ادامه اظهار کرد: با توجه به وجود کمبود ماسک در سطح جامعه لازم به یادآوری است که استفاده از ماسک برای همه افراد ضرورتی ندارد و فقط برای کسانی توصیه می‌شود که علایم سرماخوردگی داشته باشند زیرا عمر مفید ماسک‌های معمولی دو ساعت است که پس از آن خود ماسک می‌تواند منبع آلودگی باشد.

هاشمی گفت: تا کنون مورد مثبت به ابتلا به ویروس کرونا در سطح استان مشاهده نشده است.
وی ادامه داد: به لحاظ اهمیت ویژه بیماری ناشی از ویروس کرونا و آثار روانی که برای جامعه ایجاد کرده است ضرورت دارد همه با هم همکاری داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه انتشار اخبار مربوط به کرونا در حال حاضر در فضای مجازی با سرعت بالایی اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: باید این فضا را با اطلاع رسانی صحیح از التهاب خارج نماییم.

وی ادامه داد: بیماری‌هایی مانند سارس و آنفولانزا از کرونا خطرناک‌تر هستند اما نو پدید بودن این بیماری باعث شده از آن زیاد صحبت و باعث نگرانی مردم شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ضمن تاکید بر جدی گرفتن رعایت بهداشت فردی و پرهیز از استعمال قلیان و سیگار به ویژه در اماکن عمومی، یادآور شد: با توجه به جدید بودن رفتار اپیدمیولوژیک این بیماری، نمی‌توان در مورد بسیاری از موارد از جمله زمان فروکش کردن آن، انتقال از طریق حیوانات، تاثیر گرم شدن هوا و تغییر فصل و ... اظهار نظر قطعی کرد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا مرگ و میر ما نسبت به موراد ابتلا در سایر کشورها بیشتر است؟ پاسخ داد: آمار در ایران بیشتر نیست زیرا در کشورمان از کسانی نمونه‌گیری کرده‌ایم که در بیمارستان‌ها بستری بودند، از سطح جامعه و از کسانی که علائم سرماخوردگی دارند آماری گرفته نشده، در نتیجه آمار کلی ذکر نشده است.

وی در مورد استفاده از ماسک نیز توضیح داد: الزامی برای استفاده از ماسک برای همه مردم وجود ندارد، به کسانی استفاده از ماسک را توصیه می‌کنیم که علائم سرماخوردگی داشته باشند.

هاشمی با تاکید بر اینکه اطلاعات درست در اختیار مردم قرار دهیم و کمک کنیم تا آثار روانی بیماری کاهش یابد، اعلام کرد: تاکنون هیچ موردی از کرونا در خراسان شمالی به ثبت نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، مردم از مسافرت‌های تفریحی، زیارتی و غیر ضروری اجتناب کرده چراکه باعث گسترش بیشتر آن خواهند شد.

هاشمی در ادامه سخنان خود با تاکید بر انجام اقدامات لازم برای افزایش سیستم ایمنی بدن، خاطرنشان کرد: خستگی و بی‌خوابی از عوامل کاهش سیستم ایمنی بدن و تغذیه مناسب، شامل مصرف میوه و سبزیجات تازه و بصورت منظم، مایعات فراوان و غذاهای کم‌چرب و کم‌نمک بهترین راهکار افزایش آن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این مجمع اظهار کرد: باید با هوشیاری، بدون ایجاد ترس راه‌های پیشگیرانه را در پیش بگیریم که ممنوع کردن اجتماعات و کاهش تجمعات در این راستا کمک می‌کند.

دلشاد اضافه کرد: از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌های دولتی مکاتبه‌ای شده تا در بحث آموزش، با توجه به محدودیت منابع وزارت بهداشت، با این نهاد هم‌افزایی و همکاری کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این مجمع با بیان اینکه ترس غیر منطقی یا فوبیا شایع‌ترین اختلال اضطرابی در دنیا است، گفت: در هفته‌های گذشته شاهد فراگیر شدن چین فوبیا (chinese fobia) و کرونا فوبیا (crona fobia) در سطح دنیا بوده‌ایم.

حجت اظهار کرد: انتشار آمار غیر واقعی جعلی، گزارش‌های لحظه به لحظه مرگ، کلیپ‌های صوتی و تصویری بیماران مبتلا به کرونا و ... از جمله عوامل گسترش اضطراب بوده و جامعه را به سمت ناامیدی سوق می‌دهد.

وی در امید بخشی جامعه و کاهش التهاب مردم، نقش رسانه‌ها را بسیار برجسته دانست و از رسانه‌ها و فعالان مجازی خواست تا فقط اخبار قابل اعتمادی که از منابع و مبادی رسمی وزارت بهداشت انتشار می‌یابد را مخابره کنند.

 

انتهای پیام
captcha