شهادت بیش‌ از 100 پزشک و پرستار در راه مبارزه با کرونا
کد خبر: 3894993
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
سردار فتحیان بیان کرد:

شهادت بیش‌ از 100 پزشک و پرستار در راه مبارزه با کرونا

مدیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت کرونا با بیان اینکه جامعه پزشکی و پرستاری کشور در مقابله با کرونا رو سفید شد، از شهادت بیش از 100 پزشک و پرستار در این راه خبر داد.

جامعه پزشکی کشور بیش از100 شهید در راه مقابله با کرونا تقدیم کردندبه گزارش ایکنا، سردار نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت کرونا، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی که امروز 9 اردیبهشت‌ماه، در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: از روز نخست شیوع کرونا تمامی دستگاه‌هایی که وظیفه پشتیبانی از وزارت بهداشت را داشتند به میدان آمدند. کرونا بیماری بسیار خطرناکی است که ابعاد پنهان وسیعی دارد. بیش از ۱۵ هزار کادر پزشکی و ۱۰۰ هزار پرستار در سراسر کشور درگیر این بحران هستند و بیش از ۱۰۰ شهید را برای سلامتی مردم ایران تقدیم این راه کرده‌اند. همچنین بیش از ۱۵۰ هزار نیروی بهداشتی در سراسر کشور در این اقدام بزرگ مشارکت دارند. 
 
وی درباره احتمال حمله بیولوژیکی بودن ویروس کرونا، اظهار کرد: این احتمال وجود دارد؛ مقام معظم رهبری هم به این مسئله اشاره کردند. چینی‌ها، آمریکایی‌ها را متهم کردند و اخیراً آمریکایی‌ها نیز چینی‌ها را به این کار متهم کردند، این گمانه‌زنی‌ها نشان از وجود جریانی خاص دراد، اما هنوز به شاخص قطعی در این راستا نرسیده‌ایم.

رئیس بهداری رزمی در مورد دلیل عدم خلوت شدن شهر‌ها پس از تشکیل قرارگاه نیرو‌های مسلح، اظهار کرد: یکی از راه‌های مقابله با کرونا خلوت‌سازی بود که هماهنگی‌ها هم انجام شد، اما از آنجا که خود مردم مراعات کردند و بیش از انتظار تمکین کردند، لذا ستاد ملی مبارزه با کرونا به شکل گسترده اقدام به خلوت‌سازی نکرد.

سردار فتحیان در رابطه با دستگاه کرونایاب مستعان نیز گفت: در مورد این دستگاه اطلاعی ندارم و باید از خود دوستان سؤال کرد، امیدوارم آنچه در مورد آن گفته شده، محقق شود. بخش زیادی از کیت‌های تشخیصی نیز  در داخل کشور و توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تولید است؛ قرار بود یک محموله کیت از کشور کره جنوبی برای آزمایش گسترده وارد شود. از نگاه سازمان بهداشت جهانی، انجام تست بسیار تعیین کننده است، کره آماده بود که این کیت‌ها را در اختیار ایران قرار دهد که قدری شیطنت در میانه راه انجام گرفت.

وی در رابطه با وضعیت بیماری کرونا در مجموعه نیرو‌های مسلح نیز اظهار کرد: از سال‌های گذشته طرحی با عنوان «امام رضا(ع)» در میان نیرو‌های مسلح برگزار می‌شد که هدف آن توسعه بهداشت و سلامت در میان این نیرو‌ها بود، در این طرح، پادگان‌ها از لحاظ بهداشت جسمی و روانی همواره مورد رصد قرار می‌گرفتند. این طرح امسال نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا اجرا شد، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در مقابل این بیماری خیلی هوشمندانه عمل کردند و با اپیدمی گسترده مواجه نشدیم، در حال حاضر هم هیچ گزارش اپیدمی در پادگان‌ها نداریم.

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌ها در ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در مورد زندان‌ها نیز تدابیر خوبی اتخاذ شد و خلوت‌سازی زندان‌ها در دستور کار قرار گرفت. به آن دسته از زندانیانی که امکان مرخصی رفتن نداشتند نیز امکانات بهداشتی اهدا شد و از میان آن‌ها هم گزارش ابتلای وسیع نرسید. درباره معتادان متجاهر نیز جلساتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار و تصمیماتی گرفته شده است. مسئولان این ستاد در ستاد ملی کرونا درخواست داشتند که برای معتادان مشکوک که تست مثبت داشتند فضای نقاهتگاهی ایجاد شود. سازمان امور زندان‌ها خدماتی برای این زندانیان انجام داده است و قرار شد فضا‌هایی برای درمان و نگهداری این افراد ایجاد شود.

وی در رابطه با دفاع بیولوژیک کادر‌های درمانی، اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین اقدام، حفاظت فردی است. کادر درمان از تجهیزات خیلی خوبی برخوردار هستند، هم ماسک N95 در اختیار کادر پزشکی است و هم لباس حفاظتی مناسب دارند. فعلاً باید حفاظت فردی را در کادر پزشکی تقویت کنیم که از این جهت شرایط خوبی داریم.

سردار فتحیان با بیان اینکه از ۲۷ هزار تخت نقاهت‌گاهی در کشور، ۲۰ هزار تخت از سوی نیرو‌های مسلح آماده شده است، گفت: این بیماری برای همه دنیا ناشناخته است. قطعاً یکی از تجربیات بسیار مهمی که در مقابله با این بیماری داریم این است که فضا‌هایی برای بیمارستان‌ها فراهم کنیم و تخت‌های بیمارستانی را افزایش دهیم. یکی از درس‌آموخته‌های ما این بود که ۲۷ هزار تخت نقاهت‌گاهی را به بیمارستان‌ها متصل کردیم که این مهم تجربه بسیار خوبی است. به وزیر بهداشت پیشنهاد دادیم که همه بیمارستان‌های سراسر کشور را آماده کنیم که اگر با پیک دوم مواجه شدیم، بیمارستان‌ها بتوانند با ظرفیت نیرو‌های مسلح بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تخت نقاهتگاهی را به‌عنوان تخت‌های یدک داشته باشند. ۶۰ بیمارستان نیروی مسلح داریم که هر یک قادر است بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تخت نقاهتگاهی داشته باشد.

وی افزود: مراکز ۱۶ ساعته سرپایی را نیز نیرو‌های بسیج ۵۰۰ مرکز ایجاد کردند. بیش از هزار پزشک، پرستار و نیروی بهداشتی در این مراکز به کار گرفته شدند. از هفت هزار تخت بیمارستانی نیرو‌های مسلح، ۷۰ درصد در اختیار بیماران کرونا قرار گرفت و بیمارستان بقیه الله تهران بزرگترین مرکز درمان بیماران کرونا در تهران است که مطابق ضوابط وزارت بهداشت فعالیت می‌کند.

سردار فتحیان به موضوع بازگشایی اماکن مذهبی اشاره و بیان کرد: برای اماکن مذهبی هنوز تصمیم عملیاتی گرفته نشده است و این اماکن فعلاً تعطیل هستند. مراکز آموزشی که جمعیت عمده‌ای از اجتماع ما را تشکیل می‌دهند در سطوح مختلف تا این لحظه تعطیل هستند و هیچ تصمیمی برای بازگشایی آن‌ها گرفته نشده است.

وی یادآور شد: روند بیماری و مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران به شدت در حال کاهش است که این مسئله پزشکان کشور ما را در دنیا روسفید کرد.
 
انتهای پیام
captcha