انطباق نگرش اسلامی و انسانی در هندسه فکری امام(ره)
کد خبر: 3902569
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

انطباق نگرش اسلامی و انسانی در هندسه فکری امام(ره)

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه در هندسه فکری امام (ره) نگرش اسلامی و نگرش انسانی منطبق است گفت: ایشان بر مبنای آموزه‌های قرآنی مانند آیه ۳۰ سوره روم که خداوند می‌فرماید: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَ» معتقدند نگاه توحیدی، وضع طبیعی انسان است.

انطباق نگرش اسلامی و انسانی در هندسه فکری امام(ره)هادی بختیاری، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه دانشگاه در کلام امام(ره) گاه ناظر به نهاد علم و دانشگاه در معنی عام آن و گاه ناظر به تکالیف و مسئولیت‌های عناصر تشکیل‌دهنده آن یعنی استادان و دانشجویان است، اظهار کرد: حضرت امام(ره) با فهم دقیق جایگاه راهبردی نهاد علم در جامعه، دانشگاه را منشأ تحولات جامعه معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه امام وقتی از نهاد علم صحبت می‌کنند، حوزه و دانشگاه را مدنظر دارند و بر پیوستگی و اقتران علوم قدیمه و جدیده تأکید دارند، ادامه داد: حضرت امام به سبب نقش کلیدی دانشگاهیان در اداره امور کشور و جامعه معتقدند دانشگاه مرکز سعادت و شقاوت مملکت است.

بختیاری افزود: امام با شناخت آسیب‌های نهاد دانشگاه در پیش از انقلاب بر چند موضوع تأکید دارند، اولاً اینکه دانشگاه باید متعهد به اسلام و در خدمت کشور باشد، ثانیاً دانشگاه با استقلال از بیگانگان شرقی و غربی به خودباوری و اتکای به خود برسد، ثالثاً در کنار آموزش علوم و فنون برای تربیت انسان و خودسازی برنامه داشته باشد و از همه مهمتر از  دیگر نهاد علم در جامعه یعنی حوزه جدا نیفتد.

دانشگاه؛ تجلی‌بخش معارف توحیدی

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: امام خمینی(ره) مبتنی بر جهان‌بینی توحیدی معتقد است باید دانشگاه رنگ خدا داشته و تجلی‌بخش معارف توحیدی باشد. باید متوجه باشیم در هندسه فکری ایشان نگرش اسلامی و نگرش انسانی منطبق بوده و همپوشانی کامل دارند و ایشان بر مبنای آموزه‌های قرآنی مانند آیه 30 سوره روم که خداوند می‌فرماید: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَ» معتقدند نگاه توحیدی، وضع طبیعی انسان است، لذا دعوت به ارزش‌های اسلامی همان دعوت به ارزش‌های انسانی و بالعکس دعوت به ارزش‌های انسانی همان دعوت به ارزش‌های اسلامی است. با چنین نگرشی ایشان معتقدند دانشگاهی می‌تواند در خدمت انسان‌ها باشد که رنگ خدایی داشته باشد و دانشگاهی که تحت سلطه طاغوت باشد بیش از مفید بودن، برای جوامع انسانی زیان‌رسان خواهد بود.

وی گفت: در نگاه توحیدی امام(ره) که مبدأ و نهایت همه چیز را در این عالم، خداوند می‌دانند، هر مقوله فردی یا اجتماعی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند، مطلوب و هرآنچه او را از خدا دور می‌کند، نامطلوب است. از همین رو انسان وظیفه دارد خود و دیگران را از هر سلطه غیر الهی آزاد کند و همه موانع فراروی زیست توحیدی باید رفع شود.

بختیاری با بیان اینکه در نگاه ایشان خودپرستی مانع خداپرستی و سودرسانی به خلق است، گفت: مبتنی بر همین نگرش ایشان معتقدند، دانشگاه و دانشگاهیان برای سودمندی و خدمت‌رسانی به جامعه افزون بر رهایی از سلطه طاغوت و قید و بندهای بیرونی، باید از موانع درونی نیز آزاد شوند و از بیگانه‌زدگی و ذهن متکی به شرق و غرب به خودباوری و مغز اسلامی انسانی برسند و با تهذیب نفس و تحصیل ملکات فاضله اخلاقی از اسارت هوی و هوس و نفسانیات رهایی یابند.

ابزارهای نظام سلطه برای استثمار

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه از نظر امام(ره) تحقیر ملت‌ها یکی از ابزارهای طاغوت‌ و نظام سلطه برای استثمار است، تصریح کرد: حضرت امام راهکار مقابله را خودباوری و استقلال از شرق و غرب به عنوان مقدمه باروری استعدادهای داخلی و خدمت‌رسانی به کشور می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌هایی که امام(ره) بسیار به آن اشاره می‌کنند، جدا بودن دو نهاد حوزه و دانشگاه از یکدیگر است، گفت: امام(ره) به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه تأکید زیادی داشتند و در نگاه ایشان نزدیکی این دو گروه هم کارکرد دانشی داشته و به تکمیل و تعالی علوم قدیمه و جدیده منجر می‌شود و هم به لحاظ اجتماعی و سیاسی به عنوان گروه‌های تأثیرگذار، مرجع و متنفذ موجب هم‌افزایی توان در پیشبرد امور و جامعه خواهد بود.

بختیاری ادامه داد: با توجه به نگرش توحیدی امام که هستی را از آن خدا می‌دانند و تمامی مواهب خدادادی را سبب مسئولیت و تکلیف فرض می‌کنند از دانشگاه و دانشجو به سبب برخورداری از نعمت آگاهی و نیز جوانی مسئولیت انسانی، اجتماعی و اسلامی فراوانی را مطالبه دارند و عنصر دانشجو را فارغ از مسئولیت اجتماعی نسبت به ناهنجاری‌ها و کژی‌های ملی و فراملی به‌ویژه در سطح جهان اسلام نمی‌توانند تصور کنند.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: در این نگرش میزان آگاهی و توانایی، میزان مسئولیت را مشخص می‌کند. هرچه فرد آگاه‌تر و توانمندتر باشد، مسئول‌تر است؛ لذا چون در دانشگاه تراکم آگاهی و توانایی بیشتری داریم، امام(ره) تعهد اجتماعی و مسئولیت انقلابی بیشتری را متوجه دانشگاه می‌دانند.

وی با اشاره به رویدادهای مثبت فراوانی که در عرصه آموزش و پرورش نیروی انسانی مهذب و متعهد اتفاق افتاده، اظهار کرد: دانشگاه کنونی با دانشگاه مطلوب امام(ره) فاصله زیادی دارد و مبدأ تحولات در جامعه نیست، در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود ضعیف عمل می‌کند و نه تنها در تحولات پیشرو نیست و بر محیط پیرامون تأثیر قابل توجهی نیز ندارد که بیشتر منفعل و پیرو شده است.

انتهای پیام
captcha