تدوین مدل بومی طب تسکینی سرطان در «مکسا»
کد خبر: 3902805
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
طیب‌نیا بیان کرد:

تدوین مدل بومی طب تسکینی سرطان در «مکسا»

مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء در آئین معرفی مدیر جدید «مکسا» از تدوین مدل بومی طب تسکینی سرطان خبر داد و گفت: بر اساس آمارها، 900 هزار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد که حدود 200 هزار نفر می‌توانند تحت خدمات حمایتی تسکینی مکسا قرار بگیرند.

تدوین مدل بومی طب تسکینی سرطان در «مکسا»به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد خیریه راهبری آلاء، محمدصالح طیب‌نیا، مدیرعامل این بنیاد، امروز 13 خردادماه در آیین معارفه محمد جهانگیری به‌عنوان مدیر مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء(مکسا) با اشاره به نحوه شکل‌گیری مرکز مکسا و روند طی شده در این مرکز ابتدا تاکنون اظهار داشت: این مرکز با رویکرد کمک به بیماران صعب‌العلاج به‌عنوان یکی از اولین مراکز تابعه بنیاد آلاء از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد اما در  ادامه مسیر و از ابتدای سال ۱۳۹۲ فعالیت این مرکز بر روی حوزه سرطان و طب تسکینی متمرکز شد و بر اساس آن سند راهبردی مرکز تدوین شد.

وی با تأکید بر این‌که امروز زیرساخت علمی طب تسکینی مطابق با آخرین استانداردهای علمی دنیا در ایران در اختیار مرکز مکسا است، افزود: امروز پس از حدود ۱۰ سال فعالیت مرکز مکسا ما می‌توانیم ادعا را داشته باشیم که مدل بومی طب تسکینی را بر اساس آخرین استانداردهای جهانی تدوین کرده‌ایم. این مدل شامل سه سطح استاندارد برای ارائه خدمات حمایتی تسکینی است که برای هر سطح تمامی الزامات، نیروهای انسانی موردنیاز، شاخصه‌ها و پروتکل‌های درمانی آن پیش‌بینی و تدوین‌شده است.

طیب‌نیا بیان داشت: علاوه بر این مکسا توانسته است مجوزهای قانونی و لازم برای رشد و توسعه فعالیت خود همچون مجوز مرکز آموزشی، مجوز فعالیت مرکز تهران و اصفهان را کسب کرده و همچنین اعتماد و نگاه مثبت مسئولان وزارتخانه، دانشگاه‌های علوم پزشکی و خیریه‌ها را به خود جلب کند.

وی در ادامه به فعالیت نیروهای انسانی متخصص و علمی در مرکز مکسا اشاره کرد و بیان داشت: یکی دیگر از نقاط قوت مکسا برخورداری از نیروهای علمی، متخصص، توانمند و دغدغه‌مند است که به نظر من باارزش‌ترین دارایی مکسا هستند.

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار ۹۰۰ هزارنفری بیماران مبتلا به سرطان در کشور که از سوی وزارت بهداشت اعلام ‌شده است، تصریح کرد: حدود یک‌چهارم این آمار یعنی چیزی حدود ۲۰۰ هزار نفر نیازمند خدمات حمایتی تسکینی مکسا به ‌ویژه خدمات مراقبت در منزل هستند.

مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء با تأکید بر توسعه فعالیت‌های مکسا در سطح کشور افزود: امروز همه زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های مکسا همچون دانش، نیروی متخصص و مجوزهای لازم در سطح کشور فراهم‌شده است و از طرفی دیگر با توجه به نیازی که به این دانش و تخصص در سطح کشور وجود دارد توسعه فعالیت‌های مکسا به دغدغه جدی مکسا تبدیل شد.

وی تصریح کرد: به همین منظور نیاز بود فردی به‌عنوان پیشران به مجموعه مکسا اضافه شود تا دانش تولیدشده در مرکز مکسا را در عرصه ملی توسعه دهد، لذا با توجه به تجارب، دانش و تخصص موردنیاز برای این فعالیت از دکتر محمد جهانگیری برای این کار دعوت کردیم که ایشان نیز با توجه به فعالیت‌های دیگری که داشتند این مسئولیت را پذیرفتند.

طیب‌نیا در ادامه افزود: برنامه مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء در سال جاری، راه‌اندازی مراکز مشهد و قم است و امید است طی چند سال آینده بتوانیم ۲۰ درصد از بیماران مبتلابه سرطان را در کل کشور تحت پوشش خدمات مکسا قرار دهیم.

محمد جهانگیری، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء نیز در این جلسه اظهار کرد: مکسا تاکنون قدم‌های خوبی را برداشته و فعالیت‌های خوبی را در سطح کشور برنامه‌ریزی و اجرایی کرده است، چه در بعد فرهنگ‌سازی، چه در بعد عملیاتی و چه در بعد برند سازی و جلب اعتماد مسئولان به این مرکز و این خود یک سرمایه اجتماعی خوبی است که به همت شما ایجاد شده است و باید حفظ و گسترش داده شود.

جهانگیری با تأکید بر حرکت مکسا به سمت راهبری، ایجاد فرهنگ و ایجاد زیرساخت‌های این حوزه بیان کرد: هدف اصلی مکسا باید خیرین باشند؛ هرچند بیماران مبتلابه سرطان از این خدمات بهره‌مند می‌شوند، اما مشتری اصلی ما خیرین هستند و ما باید بتوانیم بستری فراهم کنیم تا خیرین لذت کار خیر و ارائه خدمات حمایتی تسکینی به بیماران مبتلابه سرطان را بچشند.

گفتنی است محمد جهانگیری پیش از این، سوابق اجرایی و مدیریتی متعددی همچون معاونت فنی و نظارت سازمان پزشکی کشور، نمایندگی تام‌الاختیار رئیس سازمان غذا و دارو و مدیریت پروژه نسخه الکترونیک و مسئولیت فنی بخش NICU  بیمارستان آموزشی و فوق تخصصی شهیدبهشتی کاشان، عهده‌دار بوده است.

انتهای پیام
captcha