استفاده از فضای مجازی راهی موثر برای معرفی شخصیت امام خمینی(ره)
کد خبر: 3902822
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

استفاده از فضای مجازی راهی موثر برای معرفی شخصیت امام خمینی(ره)

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: می‌توان با استفاده از فضای مجازی و تولید محتوای فرهنگی، شخصیت والای امام راحل را بیشتر معرفی کرد.

استفاده از فضای مجازی راهی موثر برای معرفی شخصیت امام خمینی(ره)شجاعت و قاطعیت در مبارزه با استبداد داخلی و استکبار جهانی از ویژگی‌های امام خمینی(ره) بود.
این خصوصیات ایشان برخاسته از روح توکل و اعتماد به خداوند بوده که در همه کارهای آن بزرگوار مشهود بود.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به این آیه قرآن اطمینان داشتند که می فرماید « ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌ کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.» (سوره محمد، آیه 7) به همین دلیل بود که در جریان مبارزه با رژیم پهلوی هیچگاه ناامید نشدند و در رویارویی با ترفندها و ستیزه جویی‌های آمریکا ، ترس و واهمه نداشتند، چرا که قدرت اصلی را پروردگار می دانستند و او را حامی خود و مردم می‌دیدند.

به پشتوانه این قدرت بزرگ بود که ملت‌های جهان را به مقاومت در برابر سلطه طلبی آمریکا و مستبدین داخلی می خواندند و به آنها وعدۀ پیروزی می دادند.

نقطه اتکای امام خمینی (ره) پس از خداوند، مردم بودند و ایشان اعتقاد داشتند که مردم وقتی آگاه و متحد شوند، هیچ نیرویی نمی‌تواند در برابر آنها ایستادگی کند.

به مناسبت ۱۴خرداد ماه که با رحلت جانگداز امام خمینی(ره) مصادف شده است، ایکنا آذربایجان‌غربی با حجت‌الاسلام سیامک جعفرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، گفت‌وگو کرده که در ادامه آمده است:

ایکنا_ شخصیت بارز امام خمینی(ره) چه بود؟

امام خمینی(ره) شخصیتی همه جانبه، در عین حال شخصیت عرفانی داشتند و چنین تیپ شخصیتی نیازمند احساس است و در ظاهر احساس با جهاد و مبارزه تضاد دارد ولی امام راحل هم شجاع و هم فردی احساسی و عارف بودند و شهامتشان زبانزد خاص و عام بود. با توجه به توصیف‌هایی که از شهامت، شجاعت و شخصیت همه جانبه امیرالمومنین (ع) شنیدیم که به‌صورت یک فرد افسانه‌ای بودند و بنابر اعتقاد بسیاری از افراد کسی نمی‌تواند بجز حضرت علی(ع) دارای چنین شخصیتی باشد.

امام خمینی(ره) یک نمونه بارزی بودند که شخصیت مولای متقیان را در خود جمع کردند و شجاعت و عبادت ایشان مانند امام اول شیعیان زبانزد همه‌گان بود.

در طول تاریخ بسیاری از سیاست‌مداران بودند که فقط از یک جهت و زاویه تجربه، مهارت و استعداد داشتند و در یک زمینه می‌توانستند فعالیت کنند، ولی امام راحل در سیاست با تکیه بر قدرت، صلابت و پایداری در راهی که گام بر می‌داشتند همه جانبه و عالمانه اقدام کردند و همواره در تلاش بوده و چشم امیدشان به خدا بود.

ایکنا_ امام خمینی (ره) در برابر موانع موجود بر سر راه پیروزی چگونه عمل می‌کردند؟

تفکر جهودگرایانه از موانعی بوددکه بر سر راه پیروزی وجود داشت و به این صورت بود که روحانیت باید فقط در مساجد و مدارس علمیه، به عبادت و آموزش باشند و وارد سیاست و قدرت شدن با عبادتشان منافات دارد ولی امام راحل با این تفکر مبارزه کرده و با توجه به اینکه یکی از واجبات حکومت اسلامی همراهی سیاست با دین است و برخی از افراد فکر می‌کردند که هر حکومتی که قبل از حکومت امام زمان(عج) تشکیل شود حکومتی طاغوتی است ولی حضرت امام خمینی(ره) با مطرح کردن بحث ولایت فقیه و حکومت و سیاست، موجب سرکوب شدن تفکرات جهودگرایانه شدند و با تفکرات پوچ و بی‌اساس وارد مبارزه شدند.

ایکنا_ وظیفه روحانیت و مسئولین در برابر صیانت از آرمان‌های امام راحل چیست؟

وظیفه روحانیت حفاظت و صیانت از اسلام، نشر و گسترش آن در جهان وهمکاری در تشکیل حکومت اسلامی است زیرا، احیای اسلام فقط با تشکیل حکومت امکان‌ دارد و هدف امام خمینی(ره) اجرای عدالت اجتماعی بود.

شاید افراد زیادی با آرمان‌های ایشان آشنایی داشتند ولی رفته رفته برایشان کم رنگ‌تر شده و از بین رفته است نباید مسئولین اهداف والای امام و انقلاب را فراموش کنند، اهدافی که الهی بوده و برای حفاظت از آن‌ها و برای تحقق آن‌ها خون‌ها ریخته شده، جان‌ها فدا شده و تلاش‌های بی‌بدیل و فراوانی صورت گرفته است.

اندیشه، تفکر و شخصیت امام خمینی(ره) که یک شخصیت برجسته، ممتاز و همه جانبه بود نشان داد که تمام افکاری که دین را از سیاست جدا می‌دانستند راه را اشتباه رفته‌اند.

کمتر کسی وجود دارد که وارد سیاست می‌شود و آلوده نمی‌شود و بسیاری از افراد وارد قدرت و سیاست نمی‌شوند زیرا می‌دانند که قدرت ظلم می‌آورد ولی حضرت امام(ره) قدرت را به اجرای عدالت تبدیل کردند و فرمودند که هدف من از تشکیل قدرت، تشکیل جامعه‌ای برمبنای انقلاب و محوریت الهی و عدالت است.

اگر بتوانیم شخصیت امام راحل را در جهان بیشتر بشناسانیم و حتی مسئولان ما نیز از سیره ایشان الگو پذیرند جامعه بهتری خواهیم داشت و افرادی که وارد سیاست می‌شوند نباید به جناح بازی و سیاست بازی آلوده شوند.

رفتار روحانیون و مسئولین نباید طوری باشد که افراد را از دین و سیاست زده کند و مردم را از وظایف اصلیشان در برابر جامعه، دین و حکومت دلسرد و ناامید کند.

ایکنا_ با عروج ملکوتی امام خمینی(ره)، توطئه‌های فراوانی توسط منافقین و دشمنان به‌وجود آمد، ایران اسلامی چگونه با این توطئه‌ها مقابله کرد؟

زمانی‌که بنیانگذار کبیر انقلاب از دنیا رفتند بسیاری از افراد ضد انقلاب و منافق می‌گفتند که هیچ‌کس امام نمی‌شود و انقلاب با امام آغاز شده و با رحلت ایشان از بین خواهد رفت و دشمنان خارجی با دسیسه چینی‌های فراوانی سعی در تفرقه افکنی و ایجاد آشوب بودند ولی مقام معظم رهبری که تربیت یافته مکتب امام و اسلام هستند با هوشیاری و درایت خود فتنه‌ها و توطئه‌ها را خنثی کردند و با تفکر در شخصیت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، در می‌یابیم که شخصیت این دو بزرگوار بسیار والا است‌.

همانگونه که خداوند در قرآن فرموده است که اگر آیه‌ای نسخ شود خداوند بهتر یا مثل آن را می‌آورد، که می‌توان از این موضوع چنین استنباط کرد که اگر حجتی از بین اقوام اسلامی برود خدا حجت بهتر یا همانندی را برایشان قرار خواهد داد و طوری نیست که حق تعالی انسان‌ها و جامعه را تنها بگذارد.

ایکنا_ جوانان چگونه می‌توانند پیرو خط امام خمینی(ره) باشند؟

راه و خط امام باید برای جوانان، نسل امروزی و نسل‌های آینده تشریح و تبیین شودو به نحوی این‌کار انجام شود که خودشان با اشتیاق، علاقه و شناخت کامل خود را تطبیق دهند و با تمسک جستن به آموزه‌های امامراحل و مقام معظم رهبری، با سیره و شخصیت این دو بزرگوار آشنا شوند و طبق اهداف ایشان که اهدافی حق و الهی است گام بردارند و انقلاب‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و خودشان به این نتیجه برسند که وجود رهبری شایسته موجب احیا و جهانی شدن انقلاب اسلامی شده است.

با تهیه و تولید محتوا در فضای مجازی، نوشتن کتاب‌هایی در مورد امام خمینی، تدریس وصیت‌نامه ایشان و تولید محصولات و محتوای فرهنگی در مورد ایشان، امام (ره) را در تاریخ جاودانه کرد و مسیر را برای آشنایی نسل‌های آتی با ایشان هموار ساخت.

انتهای پیام
captcha