توقف مؤسسات و مراکز قرآنی مازندران پشت چراغ نابسامانی مالی
کد خبر: 3902858
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

توقف مؤسسات و مراکز قرآنی مازندران پشت چراغ نابسامانی مالی

مؤسسات و مراکز قرآنی از جمله اماکنی بودند که فعالیت آموزشی آن‌ها تحت هجوم ویروس کرونا دچار مشکلات شد و اکنون در پشت چراغ قرمز نابسامانی مالی متوقف شدند و امیدوارند در این برهه مسئولان با حمایت سبزشان به کمک آن‌ها بیایند.

توقف موسسات و مراکز قرآنی مازندران پشت چراغ قرمز نابسامانی مالیکرونا با افزایش تعداد بیکاران و تعمیق و گسترش فقر به اقتصاد‌های بزرگ و با نشاط دنیا، شوک عظیم وارد کرده است و در کشورمان نیز در بخش اقتصاد موجب مشکلات فراوانی شد که تعطیلی موسسات و مراکز قرآنی نمونه‌هایی از پیامد‌های این ویروس منحوس بود در این گزارش با رئیس دارالقرآن مازندران، رئیس کارگروه قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد و یکی از مدیران عامل موسسات به مصاحبه پرداختیم تا از پیامد ویروس کرونا در موسسات باخبر شویم.

سعید قربانی رئیس دارالقرآن مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: انتشار ویروس کرونا از اسفندماه ۹۸ تاکنون فعالیت فراگیری ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر از قرآن‌آموزان را در موسسات و مراکز قرآنی سراسر استان دچار اختلال کرده و در برخی از موارد منجر به تعطیلی این مراکز و موسسات شده است.
وی با بیان اینکه دارالقرآن استان جز کمک اندک به تعداد محدود، نتوانسته کمک شایسته‌ای برای رفع خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا اقدام کند، افزود: متاسفانه تاکنون از سوی مسئولان استان به این قشر قرآنی کمترین توجه نشده است.

مرگ فرهنگی خاموش است
رئیس دارالقرآن مازندران با بیان اینکه فقر فرهنگی با سکوت رخ می‌دهد و به تدریج به مرگ فرهنگ می‌انجامد، افزود: استان مازندران بیش از هزار مرکز و موسسه قرآنی و ۴ هزار مربی قرآن دارد که برخی از این موسسات تا ۳۰ مربی قرآن را در مراکز و موسسه خود به‌کارگیری کردند که تعطیلی موسسات و مراکز منجر به خسارت فرهنگی و مادی به جامعه و این موسسات قرآنی شده است.
قربانی رسیدگی به اقشار قرآنی آسیب دیده از کرونا را ضروری دانست و تصریح کرد: از نماینده، ولی فقیه، استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان تقاضا داریم نگاه حمایتی خود را به موسسات و مراکز قرآنی معطوف کنند.
وی افزود: اختصاص ۱۰ میلیون وام کم بهره به این موسسات می‌تواند یک کمک حداقلی برای ادامه فعالیت آن‌ها باشد.

توقف موسسات و مراکز قرآنی مازندران پشت چراغ قرمز نابسامانی مالی
در ادامه حمیدرضا عشریه، مشاور مدیر کل و رئیس کارگروه قرآن عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: مراکز قرآنی در آستانه تعطیلی و نیازمند حمایت هستند و لازم است دولت و خیرین دست آن‌ها را بگیرند چرا که برخی از این موسسات حتی در پرداخت اجاره بها موسسه ناتوان شدند.

نام نویسی موسسات خسارت دیده در سامانه وزارت ارشاد
وی افزود: از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اواسط اردیبهشت ماه با توجه به ضرورت ارائه اطلاعات صاحبان مشاغل و کسب و کار‌های حوزه موسسات قرآن و عترت آسیب دیده در بحران کرونا به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، برای بهره‌مندی از بسته‌های حمایتی دولت، صاحبان این مشاغل برای دریافت حمایت دولتی برای جبران خسارت با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی www.farhang.gov.ir درخواست خود را ثبت کردند.
عشریه با بیان اینکه اطلاع‌رسانی کامل برای نام نویسی موسسات قرآن و عترت ارشاد اسلامی به همه موسسات قران عترت تحت نظارت ارشاد در استان انجام شده و اغلب نام نویسی کرده‌اند.
وی افزود: از معاونت قرآن و عترت انتظار داریم تا نسبت به پرداخت خسارات به این موسسات هر چه زودتر اقدام کنند.

توقف موسسات و مراکز قرآنی مازندران پشت چراغ قرمز نابسامانی مالی
در ادامه رقیه افتخارمنش مدیر عامل موسسه فرهنگی قران عترت طهورا مازند در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: با اطلاع‌رسانی که انجام شد موسسین به صورت حقوقی و مربیان به صورت حقیقی در سامانه معاونت قرآن عترت وزارت ارشاد اسلامی نام نویسی کردند.
وی با بیان اینکه با گذشت بیش از سه هفته از نام نویسی خبری از اقدامات این سامانه نشد، افزود: این موضوع، چون از سوی وزارت ارشاد بوده مسئولان استانی چندان دخیل نیستند.

افتخاری منش اظهار کرد: اطلاع رسانی درباره نام نویسی در این سامانه معاونت قرآن و عترت بسیار خوب بود، اما با وجود آنکه یک ماهی است از ثبت‌نام می‌گذرد، اما اکنون مدیران قرآنی در مشکل هستند و لازم است در این وضعیت بحرانی از سوی معاونت قرآن اقدام موثری در رسیدگی به دغدغه‌ها و نیاز‌های موسسات انجام دهد تا اهالی قرآن این حمایت را احساس کنند.

وی ادامه داد: اکنون موسسات ما کمتر از یک هفته با حفظ و رعایت شرایط کرونایی که برای موسسه هزینه‌بردار است باز شده، اما ادامه این روند برای موسسه مقدور نیست و لازم است مسئولان در ارائه بسته‌های بهداشتی و ضدعفونی موسسات قرآنی کمک کنند.
افتخاری منش با بیان اینکه بنیاد جامعه اسلامی و مهمترین نعمت ما قرآن است، گفت: انتظار می‌رفت در دوران کرونا توجه به موسسات قرآنی از اولویت‌ها باشد.

نقش‌آفرینی موسسات و مراکز قرآنی در توزیع کمک مؤمنانه
وی ادامه داد: موسسات قرآنی در دوران کرونا علاوه بر آموزش مجازی موسسات خود را محلی برای جمع‌آوری کمک‌های مومنانه و توزیع آن به افراد نیازمند کردند.
به گزارش ایکنا هر چند مسئولان وزارت ارشاد قول مساعدت به موسسات قرآنی زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد داده‌اند، اما تا کنون چیزی عاید این موسسات نشد و از طرف دیگر وضعیت حمایت از مراکز قرآنی در استان نیز مشخص نیست و نیاز است تا از سوی مسئولان استان توجه ویژه شود.

انتهای پیام
captcha