مکتب امام(ره) متکی به وعده‌های الهی بود
کد خبر: 3902974
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵

مکتب امام(ره) متکی به وعده‌های الهی بود

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: مکتب امام(ره) متکی به وعده‌های الهی بود، چراکه امام به وعده‌های الهی باور داشتند و در مقابل مستکبرین عالم قدمی عقب نگذاشتند.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، شب گذشته، 14 خردادماه در مراسم رحلت امام(ره) در صحن امامزاده سیدمظفر بندرعباس اظهار کرد: آنچه امروز بعد از گذشت سال‌ها از ارتحال امام(ره) و معمار بزرگ انقلاب اسلامی برای ما لازم است، مکتب امام(ره) است.

وی ادامه داد: مکتب امام ویژگی‌هایی دارد که امروز ره‌توشه‌ای برای رساندن انقلاب اسلامی به مرحله تمدن سازی است، سه عنصر اصلی مکتب امام(ره) را باید موردتوجه قرار داد که رهبر فرزانه انقلاب نیز به این موارد اشاره فرمودند.

عقلانیت و اعتدال، انقلاب اسلامی را از دیگر انقلاب‌ها متمایز کرد

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: اولین عنصر عقلانیت است، مکتب امام، مکتبی عقلانی و به‌دوراز هرگونه افراط‌وتفریط است و در میان اسلام تحجر، اسلام روشنفکرانه لیبرال مسلکی، اسلام جامد وهابیت و مدل‌های مختلفی از اسلام که در دنیا مطرح است، امام اسلامی با ویژگی و عنصر عقلانیت برای انقلاب اسلامی پایه‌گذاری کرد. اعتدال از ویژگی‌های این عقلانیت است، اعتدال در اسلام، روش و انقلاب، انقلاب اسلامی را از دیگر انقلاب‌ها متمایز کرد.

عبادی تصریح کرد: تعبیر امام در مقابل اسلام‌های آمریکایی، مرفهان بی‌درد، متحجران خشک‌مقدس تعبیر به اسلام ناب محمدی(ص) بود و امروز این نگاه امام به اسلام در دنیا خریدار پیدا کرده است. این اسلام اعتدالی و عقلانی امام که در همه ابعاد ازجمله، فقه، عرفان، سیاست، اقتصاد و... اصل عقلانیت را به‌عنوان مهم‌ترین اصل موردتوجه قرار داده، باعث شده انقلاب اسلامی ایران بتواند جایگاه خود را در دنیای معاصر پیدا کند.

اسلام بدون معنویت نمی‌تواند پیوند قلبی جامعه بشری را با خدا و آحاد جامعه ایجاد کند

وی اضافه کرد: عنصر دوم مکتب امام(ره) معنویت بود و انقلاب اسلامی ایران را با معنویت عجین کرد. اسلام بدون معنویت نمی‌تواند پیوند قلبی جامعه بشری را در مرحله اول با خدای متعال و در مرحله ثانی با آحاد جامعه ایجاد کند. بر همین اساس امام معنویت را به‌عنوان عنصر اساسی مکتب خود قرار داده و سخن از اخلاص به میان آوردند، جامعه اسلامی را به توکل فراخواندند و در همه کارهای خود تسلیم رضای خدا شدند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان عنوان کرد: امام(ره) فرمودند: «اگر مرا از این هواپیما به آن هواپیما و از این کشور به آن کشور جابجا کنند تا ذره‌ای از آرمان اسلامی و هدفم کوتاه بیایم، هرگز کوتاه نخواهم آمد». امام در کوران مشکلات و گرفتاری‌های جامعه اسلامی جامعه اسلامی را متوجه معنویت و خدا کردند و به مسئله معنویت، خودسازی و جامعه سازی به‌عنوان یک آرمان مهم برای آینده انقلاب اسلامی عنایت ویژه‌ای داشتند.

عدالت در بخش‌های مختلف جامعه را معتدل و میزان می‌کند

عبادی تصریح کرد: عنصر سوم مکتب امام(ره) عدالت است، عدالت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بخش‌های مختلف می‌تواند جامعه را معتدل و میزان کند تا هم در مسیر منویات امام و هم تحقق حقایق نورانی دین مبین اسلام باشد. ازاین‌رو عقلانیت، معنویت و عدالت اساسی‌ترین عناصر مکتب امام هستند.

وی افزود: کسی که امروز مکتب امام را می‌شناسد و تحقق آرمان‌های آن را دنبال می‌کند، پرچم‌دار و سکان‌دار انقلاب اسلامی ایران، رهبر عزیز و فرزانه انقلاب است. ازاین‌رو اگر کسی بخواهد مکتب امام را بشناسد هیچ‌کس بهتر از رهبر عزیزمان نمی‌تواند مکتب را همان‌طور که هست به‌دوراز افراط‌وتفریط‌ها به او معرفی کند.

امام(ره) به وعده‌های نصرت الهی و امدادهای غیبی امیدوار بودند

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد: مکتب امام متکی به وعده‌های الهی بود، چراکه امام به وعده‌های الهی باور داشتند و در مقابل مستکبرین عالم قدمی عقب نگذاشتند. زمانی که دنیای کفر و استکبار در مقابل اندیشه‌های ایشان قرار گرفت امام فرمودند: «آمریکا بداند اگر دنیای استکباری امروز بخواهد در برابر دین این ملت قرار بگیرد ما با همه توان خود در مقابل دنیای آن‌ها قرار خواهیم گرفت» لذا امام به وعده‌های نصرت الهی و امدادهای غیبی ایمان داشته و امیدوار بودند.

عبادی اظهار کرد: امام به مردم خود و ملت عزیز ایران ایمان داشتند، ازاین‌رو وقتی در جریان کودتای نوژه به امام خبر دادند توطئه‌ای در شرف وقوع است، امام(ره) فرمودند صداوسیما را نگه دارید، تا من بتوانم با مردم خودم حرف بزنم. در دوران مبارزات قبل انقلاب، دفاع مقدس، راهپیمایی‌ها و هر جا امام به مردم بزرگ ایران پیامی دادند، ملت در کنار ایشان قرار گرفت و توانست راهی که امام ترسیم کردند را ادامه دهد. مردم همیشه پشتوانه انقلاب اسلامی بوده و هستند.

مکتب امام(ره) با حمایت از محرومان و مستضعفان درآمیخته بود

وی افزود: مکتب امام با مسئله حمایت از محرومان و مستضعفان درآمیخته بود و امام این قرن را قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران دانستند و وعده امام که برخاسته از وعده‌های الهی است، عن‌قریب محقق می‌شود. اینکه رهبر عزیز انقلاب می‌فرمایند تا 25 سال آینده رژیم صهیونیستی نابود می‌شود از وعده‌ها و بشارت‌های الهی است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان خطاب به مسئولین، مدیران و کارگزاران نظام اسلامی ایران بیان کرد: آنچه امروز به‌عنوان تکلیف و ادای دین در مقابل نعمتی که خداوند به ما داده باید در دستور کار خود قرار دهیم، خدمت به مردم به‌خصوص مردم مستضعف است. انقلاب اسلامی را همین مردم محروم و پابرهنه‌ها محقق کردند و نباید بگذاریم در کش و قوس شرایط امروز، قشر مستضعف جامعه مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گیرند.

عبادی با اشاره به اینکه مخالفت با نظام استکباری از دیگر ویژگی‌های مکتب امام است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که پایه‌گذار انقلابی در مسیر حمایت از مستضعفان است، همیشه در مقابل نظام استکباری ایستاده و فریاد زده است. رهبر فرزانه ما اعتقاد دارند اگر این انقلاب بخواهد به جایگاه رفیع خود نائل شود باید در مقابل نظام سلطه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: امروز تنها انقلابی که در مقابل نظام سلطه غرب که به همه ملت‌های ضعیف و محروم فشار آورده و زور می‌گوید، ایستاده، انقلاب اسلامی است. تنها انقلابی که از آرمان مستضعفان و مظلومان عالم در مقابل نظام استکبار دفاع می‌کند انقلاب مردم عزیز و مؤمن ایران است.

«تحت سلطه استکبار نبودن»، فرهنگ قرآن و اسلام است

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با بیان اینکه تفکر نفی سبیل برخاسته از اندیشه قرآن است، گفت: خداوند در آیه 141 سوره نساء می‌فرمایند: «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ و خداوند هیچ‌گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود». تحت سلطه استکبار نبودن، فرهنگ قرآن، اسلام و انقلاب اسلامی ایران است.

عبادی اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های مکتب امام استقلال است، کشور عزیز ما امروز زیر چتر هیچ ابرقدرتی قرار ندارد. انقلاب اسلامی ما یک انقلاب مستقل و متکی به خدا و ایمان مردم  و راه انقلاب است. انقلاب اسلامی ایران امروز به فضل الهی و با الطاف و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) به نقطه‌ای رسیده که حرف خود را در دنیا می‌زند و به هیچ احدی وابستگی ندارد. این انقلاب ثمره اندیشه امام درزمینهٔ استقلال و شعار مردم عزیز ایران در روزهای آغاز انقلاب اسلامی یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی باید در همه عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... به مرز استقلال کامل برسد. همان‌طور که در بعد سیاسی به استقلال کامل رسیدیم باید در بعد اقتصادی نیز با تلاش مضاعف، کشورمان را از بیگانگان مستغنی کرده و محکم روی پای خود بایستیم.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان اظهار کرد: ویژگی دیگر مکتب امام وحدت ملی است. شیعه و سنی و تمام آحاد مردم در ایران در کنار هم یک فریاد دارند و امام با اتحاد و یکپارچگی این ملت شرایطی را به وجود آوردند که توطئه‌های دشمن در تفرقه‌افکنی همیشه ناکام بماند.

تنها راه استقلال و آزادی، حمایت از اصل ولایت‌فقیه است

عبادی ویژگی دیگر مکتب امام را در هم تنیدگی سیاست و دیانت عنوان کرد و افزود: در اندیشه امام، سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست است و به‌واسطه همین مسئله جدایی‌ناپذیری سیاست از دیانت است که امروز الگوی جدیدی را با اتکا به اصل ولایت‌فقیه در عرصه‌های بین‌المللی ارائه کردیم. اصل ولایت‌فقیه یکی از نعمات الهی است که توسط امام عظیم‌الشأن ما به ملت عزیزمان تقدیم شد. تنها راهی که کشورمان در دنیا، مستقل، آزاد و عزیز باشد و دنیای استکبار را روزبه‌روز عقب بنشانیم، حمایت از اصل ولایت‌فقیه بوده و مصداق ولی‌فقیه زمان، دیده‌بان خبیر و بصیر انقلاب، رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی است.

وی بیان کرد: مقاومت از اساسی‌ترین ویژگی‌های مکتب فکری امام است، عزت زیر سایه مقاومت است، اگر ما در عرصه‌های فرهنگی و در مقابل هجمه‌های فرهنگی و جنگ نرم دشمن مقاومت کنیم، دشمن مجبور به عقب‌نشینی می‌شود. اگر در بعد سیاسی مقاومت کنیم، نتیجه‌اش این است که دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک دیپلماسی مستقل خود را در دنیا نشان می‌دهد و این محصول مقاومت است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان ادامه داد: اگر ما امروز مرزهای فکر و عقیده خود را از شهرهای مرزی فراتر بردیم و در اقیانوس اطلس، دریای کارائیب و خلیج عدن و جای‌جای آب‌های بین‌المللی حضور داریم محصول مقاومت است. اگر امروز ملت‌های بزرگ اسلامی و ملت‌های مظلوم همه در مقابل دشمنان ایستاده‌اند، این محصول مقاومتی است که از مکتب فکری امام و رهبر عزیز انقلاب به دنیا منتقل شده است. ما انقلاب اسلامی خود را به دنیا صادر کردیم و این صدور انقلاب اسلامی، صدور ارزش‌های انقلاب ازجمله مقاومت، استقلال، آزادی، اسلام، قرآن و ولایت است. امیدواریم دنیا با الگوگیری از انقلاب اسلامی بتواند راه خود را پیدا کند.

انتهای پیام
captcha