رابطه اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از فشارخون بالا
کد خبر: 3902982
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

رابطه اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از فشارخون بالا

پزشک فوق تخصص داخلی و گوارش داشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اصلاح سبک زندگی در پیشگیری و درمان فشارخون بالا (هایپرتانسیون) اثر مطلوبی دارد.

رابطه اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از فشارخون بالادکتر مسلم سلطانی، پزشک فوق تخصص داخلی و گوارش داشگاه علوم پزشکی استان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، اظهارکرد: پرفشاری خون یکی از علل اصلی ناتوانی و بیماری در جامعه محسوب می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نظیر نارسایی و سکته قلبی را تا دوبرابر افزایش می‌دهد.

وی نارسایی کلیه را از دیگر عوارض پرفشاری خون اعلام و اظهارکرد: درصد قابل توجهی از مردم از بیماری خود خبر ندارند و برای درمان اقدامی نکردند و یا درمان آن‌ها کافی نیست.

سلطانی بیان کرد: سطح فشارخون در جوامع صنعتی بالاتر بوده و تا حدودی علت آن ناشی از چاقی است .

وی بر تاثیر پیروی از اصول تغذیه مناسب و تحرک فیزیکی و ورزش در پیشگیری از پرفشاری خون اشاره و اضافه کرد: چاقی و اضافه وزن دو عامل قوی و مستقل برای پرفشاری خون است و شرایط محیطی و ژنتیکی در شیوع آن تاثیر به‌سزایی دارد.

سلطانی توضیح داد: شیوع فشارخون بالا در جمعیت‌های مختلف با میزان نمک طعام مصرفی در رژیم غذایی ارتباط دارد و ممکن است اضافه شدن فشارخون با افزایش سن در صورت مصرف بالای نمک تشدید شود.

وی مصرف الکل، استرس‌های روانی و اجتماعی و فعالیت بدنی ناکافی را در بروز پرفشاری خون موثر دانست و تاکید کرد: وجود یک زمینه ارثی قوی در حدود 15 تا 35 درصد در بروز پرفشاری خون موثر است و به طور کلی فشارخون بازتابی از اثر چندین ژن مستعد کننده و عوامل محیطی است.

وی تاکید کرد: با توجه به این که این بیماری علامت خاصی ایجاد نمی‌کند، افرادی که زمینه ارثی فشارخون بالا دارند، باید نسبت به افراد دیگر جامعه بیشتر برای کنترل و پیشگیری اقدام کنند.

 

انتهای پیام
captcha