قاچاق کالا و ارز نقطه مقابل جهش تولید است
کد خبر: 3907588
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱

قاچاق کالا و ارز نقطه مقابل جهش تولید است

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان شمالی با تأکید بر شناسایی انبارهای نگهداری گندم در سطح استان، گفت: قاچاق کالا و ارز نقطه مقابل و ترمز جهش تولید است که به عنوان یک آفت اقتصاد کشور را تهدید می‌کند.

قاچاق کالا و ارز نقطه مقابل جهش تولید است/انبارهای نگهداری گندم شناسایی شوندبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی، ولی‌الله حیاتی، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار، امروز، 9 تیرماه در کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان اظهار کرد: میزان جمع‌آوری گندم در سیلوهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است و دستگاه‌های متولی گندم باید برای بررسی این موضوع ورود جدی داشته باشند.

حیاتی افزود: امسال افت گندم برای کشاورزان افزایش یافته است و آنان رغبتی به ذخیره‌سازی گندم در انبارهای دولتی ندارند و سازمان‌های جهاد کشاورزی، غله و تعاون روستایی باید در خرید گندم نهایت همکاری را با کشاورزان داشته باشند. اگر برنامه‌ریزی برای مقابله با قاچاق کالا و ارز به درستی انجام نشود، در عدم تحقق جهش تولید نیز بسیار موثر است و این مسئله باید برای تمام مسئولان مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: سیاست استان خرید و ذخیره‌سازی گندم در انبارهای استان است و باید تعداد و ساعت کار مراکز خرید گندم افزایش یابد و همزمان با برداشتن برخی از محدودیت‌ها ظرفیت حمل‌ونقل برای خریداری و تحویل گندم به سیلوهای مکانیزه افزایش یابد.

حیاتی با تأکید بر جلوگیری از خروج گندم استان، گفت: در موارد استثنایی برای خروج گندم باید سازوکار وجود داشته و بارنامه، مبدا و مقصد مشخص باشد و همچنین با تشکیل کارگروهی ویژه ذیل کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان سازوکار خروج گندم تعریف شود. انبارهای گندم در سطح استان باید شناسایی و شناسنامه‌دار شوند و تحت کنترل و بازرسی دستگاه‌های متولی باشند.

وی اظهار کرد: امکانات مورد نیاز برای جمع‌آوری گندم از مزارع باید در اختیار کشاورزان قرار بگیرد تا در برداشت، حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی گندم به عنوان محصول استراتژیک کشور به مشکل نخوریم. تا کنون ۱۰ درصد دام‌های استان پلاک کوبی شده‌اند و در این خصوص همه دستگاه‌ها باید نهایت همکاری را با اداره کل دامپزشکی استان داشته باشند.

حیاتی با تأکید بر اینکه در صدد جلوگیری از قاچاق و ورود لوازم خانگی از مرزهای کشور به استان هستیم، افزود: ورود دستگاه‌ها به مقوله قاچاق از نظر بنده مطلوب نیست و برخی نسبت به این مقوله ورودی ناقص و برای رفع تکلیف دارند.

انتهای پیام
captcha