روش سنتی آموزش قرآن پاسخگو نیست / کرونا؛ تلنگری برای به‌روز شدن مؤسسات
کد خبر: 3907933
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴

روش سنتی آموزش قرآن پاسخگو نیست / کرونا؛ تلنگری برای به‌روز شدن مؤسسات

مدیرعامل مؤسسه قرآنی بقیة‌الله بجنورد با بیان اینکه مبانی آموزش قرآن باید از شیوه سنتی خارج شود، تصریح کرد: بسیاری از مؤسسات قرآن در حال حاضر با شیوه‌های سنتی به آموزش‌ می‌پردازند که آسیب در این حوزه را به دنبال دارد.

شیوه‌های سنتی در آموزش قرآن پاسخگو نیست/صرفه‌جویی در هزینه‌ها با برگزاری کلاس‌های مجازیمدینه قاسمی، مدیرعامل مؤسسه قرآن بقیة‌الله بجنورد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: پرداختن به ترجمه و مفاهیم قرآن مورد غفلت واقع شده و این در حالی است که اگر به مفاهیم قرآن بیشتر پرداخته شود، استقبال از طرف مردم نیز بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم آموزه‌های قرآن وارد زندگی افراد شود باید به آموزش مفاهیم قرآن توجه بیشتری کنیم، اظهار کرد: بسیاری از مؤسسات قرآنی در حال حاضر تمرکز خود را بر روی حفظ، قرائت، تدبر و... می‌گذارند، اما از آموزش مفاهیم و ترجمه غافل شده‌اند و تا زمانی که به این مسئله توجه نشود، آموزه‌های قرآنی وارد زندگی مردم جامعه نمی‌شود.

قاسمی با بیان اینکه علت استقبال اندک از کلاس‌های قرآنی پرداختن به شیوه‌های سنتی آموزش است، تصریح کرد: گاهی شاهد هستیم که حتی حافظان قرآن نیز آنگونه که باید به درک مفاهیم قرآن نرسیده‌اند و همین مسئله موجب می‌شود تا یادگیری قرآن جذابیت لازم را نداشته باشد و استقبال از دوره‌ها نیز کاهش پیدا کند. اگر می‌خواهیم استقبال از کلاس‌های قرآن افزایش یابد باید مطالعه فراتر از قرآن نیز وجود داشته باشد و اگر اساتید خود را محدود به مطالعه قرآن بدانند، نمی‌توانند آنگونه که باید در ارائه مفاهیم قرآنی مؤفق عمل کنند.

وی با تأکید براینکه پرداختن به مفاهیم قرآن از وظایف مؤسسات قرآنی است، افزود: افرادی که علاقه‌مند به ثبت‌نام در کلاس‌های قرآنی هستند اغلب اطلاعات دقیق ندارند و این راهنمایی درست از وظایف اساتید و مؤسسات قرآن است.

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر هر ترم حدود 100 نفر قرآن‌آموز با مؤسسه در ارتباط هستند، اظهار کرد: در رده بزرگسالان 90 درصد قرآن‌آموزان خانم هستند و در دوره مدارس نیز حدود 60 درصد قرآن‌آموزان، دختران هستند.

اثرات مثبت کرونا در آموزش قرآن

وی تصریح کرد: مؤسسات قرآنی آمادگی آموزش‌های مجازی مجازی را نداشتند، اما کرونا تلنگری بود برای به روز شدن مؤسسات قرآنی و اگر کرونا نبود به طور قطع مؤسسات به سوی آموزش‌های مجازی حرکت نمی‌کردند.

قاسمی با اشاره به اینکه آموزش‌های مجازی در حوزه آموزه‌های قرآنی بسیار راحت‌تر است، اظهار کرد: وقتی آموزش‌ها مجازی باشد قرآن‌آموزان در هرشرایطی می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند و در جذب حداکثری قرآن‌آموزان بسیار مؤثر بوده است. از آنجایی که زیرساخت لازم برای آموزش‌های مجازی فراهم نبوده به طور قطع سختی‌هایی را به همراه داشته است و این نیازمند حمایت مسئولان مربوطه برای ایجاد بستر مناسب در حوزه آموزش‌های مجازی است.

وی اظهار کرد: بسیاری از مؤسسات قرآن استان در مکان‌های استیجاری فعالیت می‌کنند و از همین جهت  هزینه‌های بسیاری را پرداخت می‌کنند که اگر آموزش‌ها مجازی باشد، صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز انجام می‌شود.

قاسمی در پایان با تأکید براینکه در آموزش‌های مجازی به بسیاری از سخت‌افزارها نیازی نیست، اظهار کرد: در آموزش‌های مجازی انتقال اطلاعات با سرعت بسیاری انجام می‌شود و همین مسئله مورد استقبال قرار می‌گیرد و این نیازمند ایجاد بسترهای مناسب است که باید در اختیار مؤسسات قرآنی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha