همکاری راهبردی ایران و چین در شرایط تحریم کاملاً منطقی است / نگرانی غرب؛ ریشه شایعه‌پراکنی‌ها
کد خبر: 3909765
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

همکاری راهبردی ایران و چین در شرایط تحریم کاملاً منطقی است / نگرانی غرب؛ ریشه شایعه‌پراکنی‌ها

عباس مقتدایی با بیان اینکه همکاری‌های راهبردی و طولانی‌مدت ایران و چین با توجه به بدعهدی اروپا و فشار و تحریم حداکثری آمریکا کاملاً منطقی و توجیه‌پذیر است، گفت: بخش عمده شایعات مطرح‌شده درباره این همکاری را باید به حساب تقابل غرب با ایران گذاشت.

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

عباس مقتدایی خوراسگانی، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت همکاری راهبردی 25 ساله ایران و چین  گفت: ایران به دنبال مشتری مطمئن برای فروش محصولات خود از جمله نفت است و چین نیز به منبع مستمری برای تأمین انرژی به ویژه از راه خشکی نیاز دارد تا خطرات انتقال نفت از طریق دریای چین را به حداقل برساند.

توجیه منطقی همکاری طولانی‌مدت ایران و چین

وی ادامه داد: این نیاز و تقاضای دوطرفه سبب شده تا ایران و چین به فکر همکاری‌های راهبردی و جذب و انتقال سرمایه باشند. از طرفی با توجه به بدعهدی و انفعال اروپا و فشارها و تحریم‌های حداکثری آمریکا این مسئله کاملاً توجیه‌پذیر است که ایران به جای آن که منتظر جذب سرمایه از طرف غرب بماند سرمایه خود را از چین دریافت کند.

مقتدایی اظهار کرد: چین میلیاردها دلار سرمایه دارد و الان شعار «سرمایه برو خارج» در چین بین مجموعه‌های تجار و دولتمردان این کشور مطرح است و این خارج، ایران است که به عنوان یکی از کشورهای مهم جاده ابریشم مطرح است؛ جاده ابریشم نوینی که چینی‌ها به دنبال ایجاد آن هستند.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: در چند سال گذشته با تدبیری که انجام گرفته روابط ایران و چین به بالاترین سطح خود رسیده و  چون چین به یک ابرقدرت اقتصادی در سطح بین‌المللی تبدیل شده و در سال‌های آینده اصلی‌ترین ابرقدرت اقتصادی می‌شود، کاملاً عقلانی و منطقی است که ایران بتواند با استفاده از سرمایه‌های چین همان راهی را که کشورهایی مانند سنگاپور، کره جنوبی و مالزی برای جذب سرمایه‌ انجام دادند، طی کند؛ کاری که همین الان در بخش‌‌هایی از کشور در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه در مجموع همکاری ایران و چین و به نفع دو کشور است، افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری مستقل است که براساس اراده و تصمیم خود به دنبال تأمین منافع ملی است. چین مانند یک قدرت در حال حرکت و به سمت بزرگ شدن است و ایران هم اقتصاد مهمی دارد و اگر این دو به سمت همکاری‌های طولانی، راهبردی و همه‌جانبه بروند، دلار به شدت متزلزل می‌شود.

آبشخور شایعات از کجاست

مقتدایی درباره ضرورت شفاف‌سازی ابعاد این همکاری برای مردم گفت: آگاهی‌بخشی به مردم باید در دستورکار همه بخش‌ها و مسئولان باشد. درباره موضوع همکاری درازمدت ایران و چین امروز شایعاتی مطرح می‌شود که هیچ تناسبی با واقعیت ندارد. نکته مهم در این رابطه آن است که تاکنون یک بیانیه مشترک میان رئیس‌جمهور دو کشور صادر شده که در آن بر مشارکت راهبردی جامع دو کشور تأکید شده است.

وی اظهار کرد: با وجود آنکه هنوز هیچ قرارداد و توافقی نوشته نشده است، شایعاتی درباره واگذاری و فروش بخش‌هایی از کشور مطرح شده است. این شبیه ماهیگیری است که تور خود را هنوز در آب نینداخته اما عده‌ای بر سر وزن ماهی صید شده بحث می‌کنند. در حالی که یک انسان عاقل بعد از صید ماهی قضاوت می‌کند. در این مورد هم هنوز هیچ توافقی انجام نگرفته و تنها یک پیش‌نویس تهیه شده و دو طرف دیدگاه‌های خود را درباره کلیات این همکاری بیان کرده‌اند. قطعاً وقتی که قراردادی تهیه و تدوین شود ابعاد آن توسط کارشناسان دو طرف سنجیده می‌شود، مجلس ورود پیدا می‌کند و اطلاعات لازم برای آگاهی مردم ارائه می‌شود که هنوز اساسا به چنین مرحله‌ای نرسیده‌ایم.

مقتدایی با بیان اینکه بخش عمده شایعات مطرح‌شده درباره این همکاری را باید به حساب تقابل غرب با ایران گذاشت، گفت: غربی‌ها علاقه‌مند نیستند که ایران و چین با یکدیگر وارد چنین همکاری‌های طولانی‌مدت و راهبردی شوند. چون این همکاری به احتمال زیاد باعث کوتاه شدن پای غرب از منطقه و در نتیجه تضعیف منافع آن‌ها می‌شود. به همین دلیل اکنون بخشی از رسانه‌های غربی به دنبال برهم زدن فضای افکار عمومی نسبت به همکاری 25 ساله ایران و چین هستند.

حضور ظریف در کمیسیون امنیت ملی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: افکار عمومی باید متوجه باشند که بیانیه و پیش‌نویس به معنای قرارداد نیست بلکه تنها برای این است که دو کشور اساس همکاری بیشتر و درازمدت را قبول کنند. در هفته‌های آینده ابعاد بیشتر این موضوع در صورت مکتوب شدن از سوی دولت حتما اطلاع‌رسانی می‌شود.

مقتدایی درباره نحوه ورود مجلس به این موضوع گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، فردا وزیر امور خارجه را برای تبیین و تشریح ابعاد این همکاری به کمیسیون دعوت کرده تا توضیحات و اطلاعات لازم از سوی وی ارائه شود.

انتهای پیام
captcha