همراهی «بن زاید» با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است
کد خبر: 3909893
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
تحلیلگر انگلیسی:

همراهی «بن زاید» با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است

«دیوید هرست» سردبیر وبگاه خبری ـ تحلیلی «میدل ایست آی» نوشت: جاه‌طلبی‌های «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی فراتر از سرکوب و تلاش برای از بین بردن سازمان‌های اسلامی بوده و وی مشتاق این است که امارات را به یک اسرائیل دیگر در غرب آسیا تبدیل کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، در مقاله دیوید هرست، سردبیر وبگاه خبری ـ تحلیلی «میدل ایست آی»، با عنوان «Mohammed bin Zayed’s mission impossible»،(مأموریت غیرممکن محمد بن زاید) آمده است: کودتایی که محمد بن‌‌ زاید برای سرنگونی «محمد مرسی»، رئیس جمهور متوفی مصر در سال ۲۰۱۳ به راه انداخت؛ دیکتاتورهایی مانند «محمد بن سلمان» در عربستان سعودی، «عبدالفتاح السیسی» در مصر و «خلیفه حفتر» در لیبی را خلق کرد که همه آنها انتخابات آزاد را به تمسخر گرفته و مانند فرعونی‌ها زندگی می‌کنند. این دیکتاتورها در جهان عرب به دلیل تأمین مالی و یا تأمین اسلحه برای دستيابی به قدرت، مدیون محمد بن‌زاید هستند.

هرست در توصیف بن زاید می‌گوید که او «مغز متفکر کودتا در مصر» و «بازیگر اصلی جنگ داخلی لیبی» است و از بنادر کشورش برای حضور در شاخ آفریقا استفاده می‌کند و برای قدرت‌دهی و تبلیغ برای فرزند «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهور پیشین یمن تلاش كرده و سعودی‌ها را به جنگ یمن سوق می‌دهد. وی در راه‌اندازی محاصره قطر نقش مؤثری داشت و یک شاهزاده ناشناس عربستان (محمد بن سلمان) را به تیم ترامپ معرفی کرد.

علاوه بر این، نویسنده ـ مانند هر کس دیگری ـ به وضوح می‌بیند که ایالات متحده به عنوان یک قدرت پیشرو در غرب آسیا در حال فروپاشی است. وی نوشت که بن‌ زاید می‌تواند تصمیمات کاخ سفید را دستکاری کند زیرا نادانی، استکبار و طمع شخصی اعضای کاخ سفید را به خوبی رصد کرده و در همین راستا مستقیماً پول در جیب آنها حواله می‌کند. بن زاید با مهارت می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های حساس در هنگام هرج و مرج مؤثر باشد.

همراهی بن زاید با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است

بن زاید و آرزوی تسلط بر غرب آسیا

در این مطلب آمده است:‌ فكر اینکه غرب آسیا به یک حاکم جدید نیاز دارد و چرا اين حاكم خودم نباشم بدون شك در ذهن بن زايد خطور كرده است و وقت آن رسیده که بن زاید از سایه خارج شده و جاه‌طلبی‌های خود را برای تسلط بر غرب آسیا آشکارا اعلام کند.

هرست درباره اینکه مأموریت بن زاید چیست؟ نوشت: یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن در مقاله جنجالی خود در روزنامه یدیعوت آحارونوت ظاهراً به رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهد که الحاق بیشتر اراضی دور از دسترس است.

هرست ادعای اینکه العتیبه در این مقاله را که در مورد فلسطینی‌ها یا اعراب یا منافع اردن اهمیتی داده است،‌ تکذیب کرد و گفت: العتیبه در این مقاله پیامی برای یهودیان لیبرال در آمریکا به یهودیان راستگرا در رژیم صهیونیستی نوشته است. بر اساس گزارش شبکه رسانه‌ای «Axios» مغز متفکر این رخداد برای انتشار چنین مقاله‌ای «حاییم سابان»، میلیاردر اسرائیلی ـ‌ آمریکایی است. این در حالی است که «کارولین گلیک»، مشاور سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مقاله العتیبه را زاده‌ فکر حاییم سابان، میلیاردر اسرائیلی ـ‌ آمریکایی توصیف کرد.

هرست با اشاره به قسمت‌هایی از مقاله العتیبه مبنی بر اینکه حضور نیروهای توانمند در منطقه و نگرانی‌های مشترک درباره تروریسم و تجاوز و همچنین روابط عمیق با ایالات متحده می‌تواند باعث ایجاد همکاری‌های امنیتی و مؤثر با رژیم صهیونیستی باشد، مأموریت بن زاید را بیان می‌کند.

به حاشیه رانده شدن متحدان عرب امارات

هرست با اشاره به اینکه که امارات در این مقاله نه تنها ادعا کرده که ارتشی قوی‌تر از مصر و عربستان دارد، بلکه ادعا کرده است که دارای قوی‌ترین و متنوع‌ترین اقتصاد جهان عرب است، اظهار کرد: بن‌ زاید قدرت نظامی خود را با رژیم صهیونیستی مقایسه می‌كند و به وسيله به حاشیه راندن متحدین خود می‌خواهد کشورش را به اسرائیلی دیگر تبدیل کند. هر دو کشور از نظر اندازه و جمعیت کوچک بوده و می‌توانند در خدمت منافع غربی‌ها فعالیت کنند. آنها همچنین از دشمن مشترک خود، اسلامگرایان هراس داشته و برای کنترل منطقه استراتژی مشترک دارند و دو چالش بزرگ منطقه برای امارات و رژیم صهیونیستی، به ترتیب ترکیه و ایران هستند.

چالش‌های پروژه بن زاید

هرست در سطح منطقه‌ای ادامه می‌دهد که امارات و رژیم صهیونیستی در کنار یکدیگر بوده و از هم پشتیبانی می‌کنند؛ اما این بدان معنی نیست که این پروژه همکاری پایدار و بلند مدت است. رژیم صهیونیستی ممکن است فهمیده باشد که بازی و بکارگیری خودخواهی بن زاید برای خدمت منافع خود و در راستای نگهداشتن فلسطینی‌ها در اشغال دائمی فایده‌بخش است. اما صهيونيست‌ها منافعشان را در اولويت می‌دانند و اطلاع دارند که فقط یک پلیس در منطقه می‌تواند حضور پیدا کند. رژیم صهیونیستی قصد ندارند که این نقش را با یک عرب با ایده‌هایی بالاتر از اندازه خود به اشتراک بگذارد.

مشکل دوم در مأموریت بن زاید متحدان عرب سنی این کشور هستند. وقتی سعودی‌ها و ارتشیان مصر متوجه شوند که منافع ملی و تجاری آنها ضرر خواهد دید به ماجراهای آتش‌بازی ولیعهد امارات نگاه دیگری خواهند داشت.

همراهی بن زاید با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است

منافع مصر و عربستان سعودی

به عنوان مثال توافقنامه دریایی که ترکیه با دولت توافق ملی لیبی با حمایت سازمان ملل به امضا رساند، منافع دریایی بیشتر به مصر بخشیده و حتی ممکن است توافق با قبرس و یونان را برای مصری‌ها رقم بزند؛ ولی با این حال قاهره توافق ترکیه و لیبی در این باب را غیرقانونی دانست.

به همین ترتیب نویسنده متذکر می‌شود که تقسیم یمن و اشغال جزیره سقطری توسط امارات و حمایت از جدایی‌طلبان جنوبی در عدن به نفع ریاض نیست زیرا سعودی‌ها می‌خواهند امنیت در امتداد مرزهای جنوبی خود را حفظ کنند و یک رژیم دست‌نشانده در صنعا داشته باشند.

عبرت‌هایی از تاریخ

هرست می‌نویسد: بررسی تاریخ نشان داده است که پروژه‌هایی مانند پروژه‌ بن‌ زاید منعفتی به بار نیاورده‌ و به شکست محکوم شدند. زیرا هر کشور عربی که با رژیم صهیونیستی همکاری کرده و یا آن را به رسمیت شناخته است امروز ضعیف‌تر و بیشتر دچار تفرقه شده است. این امر برای مصر و اردن که صلح با رژیم صهیونیستی را نجات‌بخش دانستند، صدق می‌کند.

به گفته نویسنده، معجزه اقتصادی که مصر و اردن در نتیجه صلح با رژیم صهیونیستی قول داده بودند، هرگز تحقق نیافت.

ائتلاف ناموفق

هرست افزود: نزدیکی بین رژیم صهیونیستی و امارات محکوم به شکست است و این نزدیکی روندی فردی است نه مطلوب مردم یک کشور؛ توطئه‌ها و ترفندهای بن‌ زاید، زاده‌ شخص اوست و ملت و مردم کشورش در آن نقشی ندارند. تمامی مردم در جهان عرب به شدت با شناخت رژیم غاصب صهیونیستی تا زمانی که راه حل عادلانه برای فلسطین در راستای حق بازگشت به سرزمینشان پیدا نشود، مخالفت می‌کنند.

این نویسنده تأکید کرده که پروژه بن‌ زاید برای نزدیکی با صهیونیست‌ها برای منطقه مهلک بوده و رژیم صهیونستی با همسایگان خود آشتی نمی‌کند بلکه با آنها به عنوان احمق رفتار می‌کند.

نویسنده در پایان مقاله خود تأکید کرد که مأموریت بن‌ زاید غیر ممکن است و اگر متحدان عرب زودتر این موضوع را بفهمند، می‌توانند از یک دهه دیگر برای جنگ منطقه‌ای جلوگیری کنند.

ترجمه گزارش از مجید عبیداوی

انتهای پیام
captcha