وی افزود: رسانه 2020 در عصر پستمدرن رسانه تکصدایی نبوده بلکه چندصدایی است. در واقع پستمدرن دنیای ژلهها و دوران سیالهاست، چراکه در دوران پستمدرن هیچ واقعیتی وجود ندارد و این انسانها هستند که واقعیت را میسازند، یعنی یک موضوع آن قدر تکرار میشود تا همه باور کنند. در دنیای مدرن تلویزیون داریم که یک نفر حرف میزند و بقیه میشنوند. در دوران مدرن وب سایتها مینویسند و همه میخوانند. وبلاگ داریم همه میخوانند. اما کمکم دوران مدرن به دوران پستمدرن میرسد که در وبسایتها هم میتوانند کامنت بگذارند و در تلویزیون هم نظر بدهند. این مشارکت، کم کم به جایی رسیده که حالا وب سایت هم کنار گذاشته شده و میگوید من یک فیسبوک میزنم با هزاران نفر که فیدهای آنها من را تأیید میکند و اینکه چقدر مطلب کامنت میخورد چقدر بازدید داشته مهم است نه آنچه منتشر شده است.
این مبلغ بینالمللی حوزه یادآور شد: در نتیجه در این دوره ژلهای و دوره سیالیتها هیچ معرفت حقیقی و ثابتی نیست و همه چیز سیال و بسیار قابل تغییر است. در دوران پستمدرن ما هیچ چیز ثابتی نداریم و همه چیز مدام در حال تغییر خواهد بود. هوای امروز هوای پستمدرن است. اتفاقاتی هم که در این دنیا میافتد اتفاقاتی است که سنخش سنخ پستمدرنی است. رسانه و خانواده و حجابِ آن پستمدرن است. در یک کلام دنیای پستمدرن دارد همه چیز را به هم میریزد. در دوران مدرن میگفتند انسانها دو گونه هستند یا زن هستند یا مرد، اما در پستمدرن میگویند چه کسی گفته انسانها به دو گروه تقسیم میشوند! چرا که میتوانند با تغییر جنسیت، هویتهای جنسی خود را تغییر دهند و بگویند چه کسی گفته انسان هویت ثابت داشته باشد در حالی که ثابتترین هویت انسان هویت جنسی اوست.
جهانگیری ادامه داد: این دوران پستمدرن در بحث خانواده هم قابل مشاهده است و هویت جنسی دچار تردید است. در گذشته اگر کسی دچار بیماری اختلال جنسیتی بود قدرت بازگو کردن نداشت اما در عصر حاضر انجمن دارند و گروه دارند و دور هم جمع میشوند و این نشان میدهد دنیا دنیای پستمدرن شده است و اگر این اطلاعات را نشناسیم دچار تحلیلهای غلط خواهیم شد. بنابراین برای شناخت دنیای امروز و رسانه و خانواده اولین واکنشی که باید در دنیا انجام دهیم این است که هوای امروز دنیا را بشناسیم که دوران پستمدرن و دوران ژلهای ها و تغییرات و غیر واقعیتهاست و میفهمیم رسانه این دنیا هم دچار تغییر خواهد شد.
وی با اشاره به بروز تفکرات پستمدرن در افغانستان گفت: افغانستان خیلی زودتر از حتی ایران به دنبال تفکرات و تکنولوژی رفته و با سرعت تمام در حال حرکت به سمت تفکرات جدید است. اگر در سالهای آینده تم روشنفکرانه ضد سنت در افغانستان رشد نکرد تردید کنید. این تضادِ بین یک سنت گذشته و جریان بسیار رو به رشد تفکر جدید، افغانستان را دچار چالش میکند، چرا که ابزارهای آزادی فکر در افغانستان بیشتر است. با توجه به اینکه افغانستان جامعهای است که سنتی بودنش بیش از ایران است، نیازمند یک سیاست فرهنگی درست برای کنترل حرکت به سوی دوران پستمدرن است. لذا چالش آینده افغانستان، چالش سنت ماندگی جدی و نو زدگی جدید خواهد بود. رسانه پستمدرن ساخته انسان است ولی این رسانه مخلوقی است عصیانگر که خالق خود را تحت تاثیر قرار میدهد و این نگاه بسیار غلطی است که بگوییم رسانه را انسان ساخته، چرا که رسانه مانند چاقو است و میتواند خوب یا بد باشد. لذا رسانه امروز، آفریده، عصیانگر علیه آفریننده خود یعنی انسان است و دست ما هم نیست که بگوییم چطور ببرد، حتی علیه انسان شورشگری میکند.
مجازیدیدگی در خانواده
جهانگیری اظهار کرد: ما داریم به سمت دنیایی که رسانه حاکم است و سنخشان سنخ رسانههای مجازی و رسانه های پستمدرن است میرویم. به دنیایی که همه چیز آن مجازی و پستمدرن است. خانوادهها در این دوران تغییر میکنند و اگر زمانی خانواده یک رکن و خانه رکن اصلی آن بود، اما امروز ما بیوت داریم ولی اسره نداریم. یعنی مردم به بیت میآیند، در جمع هستند ولی با جمع نیستند. در نتیجه خانواده در دنیای امروز دچار مجازیدیدگی شده یعنی یکی از ارکان اصلی خانواده که خانه بوده نمیتواند مفهوم خود را در قالب دوران قدیم نمایان کند و فقط بیت است و مفهومی به نام اسره ندارد.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در دنیای جدید رسانه توانسته مفهوم خانواده را تغییر دهد و روابط را ژلهای کند. هر کدام از اعضای خانواده در دنیای مجازی به دنبال چیزی هستند که دارند مثل همسر و فرزند، پدر و مادر و این یعنی دنیای مجازی تمام ساختارهای لازم در یک خانواده را بریده است. در بحث آیندهپژوهی اگر میخواهیم ببینیم در آینده چه رخ میدهد باید ببینیم درام نویسان و رمان نویسان چه میگویند، چرا که رمانها و فیلمها بخشی از واقعیت آینده را مینگارند. در واقع رماننویسان پیشگویی نمیکنند، بلکه پلانریزی میکنند و ما در این پازل بازی خواهیم کرد.