تجویزهای نادرست برای حجاب پیامدهای ناگواری دارد / مسئله زنان به حجاب منحصر نیست
کد خبر: 3910484
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵

تجویزهای نادرست برای حجاب پیامدهای ناگواری دارد / مسئله زنان به حجاب منحصر نیست

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه خواهران با تأکید بر اینکه مسئله زنان را به حجاب منحصر نکنیم، گفت: الان در کشور ما با کرونا، بسیاری از زنان سرپرست خانوار، شغل خود را از دست داده‌اند و نه فمنیست‌ها و نه اپوزسیون‌ها و نه مذهبی‌ها، هیچ کسی دلش نسوخت.

داورپناهبه گزارش ایکنا، زهرا داورپناه، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه خواهران، 24 تیرماه در نشست «حجاب و چالش‌های آن» در قم، گفت: یکی از چالش‌های حجاب این است که مباحث مطرح شده در مورد آن سطحی است و زمین بحث هم مشخص نیست و در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فقهی و حقوقی و ... در گردش است، در حالی که رشد علمی در گرو طبقه‌بندی است.

وی با بیان اینکه نسبت حجاب با حاکمیت یکی از زمینه‌های بحث در مورد حجاب است، افزود:  بحث دیگری که بیشتر در جامعه مطرح است، نسبت حجاب با جامعه و زنان با مردان است؛ در این موارد از فایده حجاب مانند آرامش جامعه و خانواده، پایداری خانواده و تأمین امنیت زنان و سلامت مردان می‌گوییم، ولی نقدی که بر این نگاه وارد است آن است که کسی بگوید من چنین فوایدی را نمی‌خواهم در این صورت اصل قضیه زیر سؤال است.  

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده اضافه کرد: در بحث دیگر حجاب به مثابه یک لباس است که نشان از قومیت و فرهنگ ما و تجربه زیستی ما در حیث اقتصادی و نسبت آن با زیبایی‌شناسی و عرف و سلیقه ما دارد، که از این حیث کمتر بررسی شده است.

پیامدهای تجویز بسیط درباره حجاب

وی اظهار کرد: همچنین نسبت حجاب با خدا زمینه‌های مختلفی مانند فقهی، تفسیری، حدیثی و ... دارد؛ برخی از زاویه احکام وارد شده و بعد در ساحت سیاسی نسبت به بی‌تفاوتی حکومت گله می‌کنند، اینجا پرش رخ داده است، ضمن اینکه شبکه معنایی حجاب مانند آرایش، پروفایل داشتن یا نه و زیبایی ظاهری و ...هم در این بحث‌ها باید مورد ملاحظه قرار بگیرد.

داورپناه بیان کرد: یکی از اتفاقات بدی که در مورد حجاب رخ داده این است که تجویزاتی بدون ظرافت صورت می‌گیرد؛ مثلاً در دوره‌ای بیش از حد بر روی چادر تأکید شده است، در حالی که تنوعی از پوشش‌ها را در قومیت‌ها و مناطق مختلف داشته و داریم، ولی چون تجویز بسیطی شده، باعث پیچیدگی این مسئله می‌‎شود.

دنیا هر روز ظاهرگراتر می‌شود

داورپناه تصریح کرد: اینکه از سوی برخی با الزام حجاب مخالفت می‌شود، ناشی از آن است که این افراد متوجه این نیستند که در جامعه ما ارزش‌های خانوادگی مهم است، و اگر قرار شد الزام آن برداشته شود، فردا باید حد عریانی تعریف شود، دعوای میان دختران و پدران زیاد می‌شود. البته در حجاب همان طور که تهرانی و قمی نباید فهمیده شود. نباید تجویزهای نادرستی هم ارائه شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهار کرد: حجاب امر جدا در جهان نیست؛ دنیا هر روز ظاهرگراتر می‌شود، متفاوت بودن تشویق می‌شود؛ لذا چنین جامعه‌ای به سمت عریان‌تر‌شدن و تنوع‌طلبی پیش می‌رود و ما خیلی هم خود را به زحمت بیندازیم، حجاب استایل به ما می‌دهد که فاصله زیادی با امر دینی دارد.

جمهوری اسلامی حجاب را سیاسی نکرده است

وی با بیان اینکه دعواهای امروز بر سر حجاب سنگین است، تصریح کرد: حجاب مسئله سیاسی است، ولی سیاسی بودن آن انتخاب جمهوری اسلامی نیست؛ امری سیاسی در جهان است و انقلاب باعث ایجاد این گره نشده است؛ به تعبیر رهبری، حجاب را دشمنان ما مسئله کرده‌اند، از این رو دعوا گاهی اوقات بر سر حکم شرعی نیست، بلکه بر سر تأیید گرفتن و رسمیت‌یابی است.

وی افزود: چرا همجنسگراها در کشورهای غربی برای ثبت ازدواجشان دعوا می‌کنند و تظاهرات راه می‌اندازند؟ با اینکه در این کشورها گشت ارشاد وجود ندارد و کسی مانع آنها نیست؛ زیرا می‌خواهند تأیید بگیرند و رسمی شود. 

داورپناه اظهار کرد: در بافت اسلامی هم خیلی چیزها گناه است، ولی اگر در ملأ عام انجام شود مجازات هم دارد؛ مثلاً اگر کافری در جامعه اسلامی زندگی کند، ولی تظاهر به گناه نکند کسی با او کاری ندارد، ولی اگر در ملأ عام شراب بخورد، مجازات می‌شود؛ دشنام دادن، حد دارد، ولی در مورد فرد متظاهر به فسق حد ندارد؛ لذا مسئله فقط حجاب نیست و اسلام نمی‌خواهد به برخی رفتارها رسمیت بدهد.

زنان نمادهای فرهنگی هستند

وی با بیان اینکه بانوان در همه کشورها نمادهای فرهنگی هستند، اضافه کرد: «وندری وران» گفته است که خیلی شگفت‌انگیز است که ما در قرن 21 در اروپای لیبرال درباره لباس زنان بحث کرده و قانون می‌گذاریم؛ در بلژیک هم این دعوا هست و در اسرائیل در مورد حجاب فرقه حریدی دعوا دارند؛ لذا بحث منحصر به ایران نیست.

داورپناه بیان کرد: تقویت عبودیت و اصول دین که مقدمه پذیرش فروع است، خیلی بیشتر مؤثر است تا اینکه صرفاً به انتهای مسئله که بروز ناهنجاری در عرصه حجاب است، بنگریم؛ متأسفانه هنوز دلواپس مسئله زنان نیستیم؛ الان در کشور ما با کرونا بسیاری از زنان سرپرست خانوار، شغل خود را از دست داده‌اند و نه فمنیست‌ها و نه اپوزسیون‌ها و نه مذهبی‌ها هیچ کسی دلش نسوخت؛ وضعیت مسکن ایران در میان کشورهای جهان وضعیت بدی دارد و زن سرپرست خانوار بیشترین آسیب را می‌بیند، ولی کسی توجهی ندارد.

وی اضافه کرد: وقوع یک قتل ناموسی هم در جامعه زیاد است، ولی دل چه کسی برای «آسیه پناهی» سوخت؛ اگر ما دلسوز زنان بودیم هزار و یک مسئله وجود داشت که حجاب یکی از آن‌هاست؛ حق زنان ما در خیلی موارد دیگر نقض می‌شود و کسی دل نمی‌سوزاند. 

انتهای پیام
captcha