نفوذناپذیری؛ عامل هجمه‌های دشمنان به شورای نگهبان
کد خبر: 3910784
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳
حجت‌الاسلام ابراهیمی بیان کرد:

نفوذناپذیری؛ عامل هجمه‌های دشمنان به شورای نگهبان

عضو جامعه روحانیت مبارز، دلیل هجمه‌های فراوان در طول چهل سال پس از انقلاب اسلامی به شورای نگهبان از جمله تحریم اعضای این شورا از سوی آمریکا را به دلیل نفوذناپذیری این نهاد دانست و گفت: تجربه چهل ساله این شورا نشان داده که ایستادگی بر سر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، عمل به مر قانون اساسی و بی‌توجهی به نام‌ها و سوابق افراد در بررسی صلاحیت‌ها از جمله ویژگی‌های آن است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی

26 تیر سالروز تأسیس شورای نگهبان است و امسال این شورا وارد چهل سالگی می‌شود؛ نهادی که طبق قانون اساسی وظیفه مطابقت قوانین با شرع و قانون اساسی و نظارت بر فرآیند انتخابات و حفاظت از رأی مردم را برعهده دارد و به خاطر همین نقش حیاتی است که در ادوار مختلف و به ویژه در ایام حساس انتخابات با هجمه‌ها و تهمت‌های فراوان جریان‌هایی در داخل و دشمنان خارجی روبرو می‌شود.   

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت این نهاد به لحاظ قانونی و ارزشی گفت: شورای نگهبان هم در قانون اساسی و هم در نگاه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب جایگاه بسیار ویژه‌‌ای دارد به نحوی که هیچ‌گاه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اجازه خدشه‌دار شدن جایگاه این نهاد را نمی‌دادند و در مقابل هجمه‌کنندگان به آن موضع می‌گرفتند.

انحراف مشروطه به واسطه نبود نهادی مانند شورای نگهبان بود

وی افزود:‌ اگر شورای نگهبان نبود هیچ قانونی، مشروعیت پیدا نمی‌کرد، چرا که همه مصوبات مجلس با تأیید شورای نگهبان جنبه قانونی پیدا می‌کند. در واقع مصونیت قانونگذاری و بقای نظام به لحاظ قانونی بستگی به شورای نگهبان دارد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: در انقلاب مشروطه اتفاقی که افتاد این بود که فقها بر مصوبات مجلس نظارت می‌کردند اما این با اهداف جبهه لیبرال‌ها و وابستگان به غرب در مشروطه مغایرت داشت و لذا آرام آرام فقها را کنار زدند و نتیجه آن رسیدن فردی مانند رضاخان به قدرت بود که در سایه نبود نهادی مانند شورای نگهبان به منزله حافظ جمهوریت و اسلامیت، رقم خورد.

نهادی تحت حمایت کامل امام(ره) و رهبر معظم انقلاب

عضو جامعه روحانیت مبارز ابراز کرد: وجود و بقای شورای نگهبان تضمین‌کننده قوانینی است که با شرع و قانون اساسی مغایرت نداشته باشد و از این منظر شورای نگهبان پاسدار و حافظ قانون اساسی و بقای اسلام در قانونگذاری است.

وی یادآور شد: به خاطر دارم در دور دوم مجلس که نماینده بودم بعضی افراد به شورای نگهبان هجمه‌هایی انجام دادند، اما امام خمینی(ره) به آن افراد نهیب زدند و مانع از آن شدند که به جایگاه حساس این شورا آسیبی وارد شود. رهبر معظم انقلاب نیز همین رویکرد حضرت امام(ره) را نسبت به شورای نگهبان داشته‌اند و در مواقع هجمه و حمله به این شورا دفاع و حمایت جانانه از این نهاد کرده‌اند.

این نماینده پیشین مجلس اظهار کرد: در واقع در ساختار جمهوری اسلامی شورای نگهبان استوانه بزرگی است که جایگزینی ندارد.

چرا نظارت استصوابی؟

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به ضرورت استصوابی بودن نظارت شورای نگهبان بر اسلامیت و جمهوریت، گفت: این نوع نظارت بر خلاف نظارت تشریفاتی و استطلاعی، مؤثر و نافذ است و موجب می‌شود که شورای نگهبان بتواند در عمل از جمهوریت و اسلامیت نظام دفاع کند و مانع از کمرنگ شدن جایگاه مردم از یک سو و نقش اسلام در اداره امور کشور شود.

حجت‌الاسلام ابراهیمی هجمه‌های خارجی از جمله اقدام آمریکا در تحریم اعضای این شورا را به واسطه نفوذناپذیر بودن این نهاد دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های شورای نگهبان ایستادگی بر سر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، عمل به مر قانون اساسی و بی‌توجهی به نام‌ها و سوابق افراد در بررسی صلاحیت‌هاست و همین ویژگی باعث شده هم نفوذناپذیر باشد و هم با هجمه داخلی و خارجی مواجه شود.

وی در پایان تأکید کرد: به همین دلیل به جرئت می‌توان گفت پس از ولی فقیه، هیچ نهادی در کشور جایگاه رفیع و حساس شورای نگهبان را ندارد.

انتهای پیام
captcha