تمدید محدودیت‌ها در تهران، تلنگری برای به‌زیستن / خواب سنگین متولیان عفاف و حجاب در سایه کرونا
کد خبر: 3910811
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
برخط جامعه/

تمدید محدودیت‌ها در تهران، تلنگری برای به‌زیستن / خواب سنگین متولیان عفاف و حجاب در سایه کرونا

هفته‌ای که رو به پایان است همراه با رویداد‌ها و مناسبت‌هایی ازجمله «هفته عفاف و حجاب» و روز بهزیستی و تأمین اجتماعی بود، اما در این هفته علیرغم اعلام برنامه‌های مختلف و متنوع از سوی این نهاد‌ها و متولیان این حوزه‌ها، گویی شیوع کرونا و تمدید محدودیت‌ها بهانه‌ای شده تا این برنامه‌ها به صورت بسیار ضعیف برگزار شود و متولیان امر در سایه شیوع این ویروس به خواب خود ادامه دهند.

به گزارش ایکنا، در هفته‌ای که رو به پایان است، اخبار حوزه اجتماعی بیشتر حول موضوعاتی از جمله هفته عفاف و حجاب، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی و خبرهای کرونایی بود که در ادامه در برخط جامعه بخشی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

 

نامه وزیر بهداشت به رهبر انقلاب

خبر‌های حوزه سلامت در ابتدای این هفته با نامه وزیر بهداشت به رهبر انقلاب همراه بود. نمکی در نامه خود به رهبر معظم انقلاب آورده است: بی‌تردید دوباره بر می‌گردیم به روز‌هایی که مردم عزیز کشورمان با سلامتی و شادمانی در کنار هم زندگی کنند و دیری نخواهد پایید تا بر چهره نازنین فرمانده مهربانمان لبخند رضایتمندی بنشانیم.

 

ضرورت تعیین تکلیف موقوفات بهداشتی درمانی

وزیر بهداشت در این هفته دیداری هم با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه داشت و گفت: باید تکلیف واحد‌های خیریه و موقوفه که با نیت بهداشتی و درمانی در نظر گرفته شده‌اند، زودتر مشخص شوند.

وی اظهار کرد: به شدت گله‌مندم که در سال‌های گذشته خیلی از این موقوفات متأسفانه از دست رفته‌اند و حافظ هم که از موقوفه‌خواری برخی افراد در زمانه خودش خسته شده بود، گفت: «فقیه مدرسه دی مست بود و فتوا داد/که می‌حرام، ولی به ز مال اوقاف است».

 

هفته آینده در مورد برگزاری مراسم دهه اول محرم تصمیم‌گیری می‌شود

یکی از خبر‌ها در این هفته از معاون وزارت بهداشت، بود که وی با بیان اینکه در مورد نحوه برگزاری مراسم محرم هنوز تصمیم‌گیری نشده است، گفت: کمیته امنیتی سیاسی وزارت کشور طی هفته آینده در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

علیرضا رئیسی، در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با بیان اینکه باید از مردم برای استفاده بیشتر از ماسک در یک هفته اخیر تقدیر کرد، گفت: اگر این روند ادامه یابد، در هفته‌های آتی بهتر می‌توان بیماری را کنترل کرد. ضمن اینکه استفاده از ماسک، مهم‌تر از نوع آن است.

 

شهادت ۱۴۰ نفر از اعضای جامعه پزشکی در مبارزه با کرونا

خبر دیگر این هفته شهادت ۱۴۰ نفر از کارکنان و اعضای کادر سلامت در جریان مبارزه با کرونا بود که محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، در نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت، به آن اشاره کرد و گفت: ۵ هزار نفر در حوزه سلامت به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۴۰ شهید نیز در این حوزه داده‌ایم. در این میان گروه پرستاری ۲۰ درصد، پرسنل اداری ۱۹ درصد، پزشکان عمومی ۱۷ درصد، متخصصان داخلی ۹ درصد، زنان و زایمان ۵.۵ درصد آمار بیشترین مبتلا و شهدا را دارند.

وی افزود: نزدیک به شش ماه از زمان شیوع بیماری می‌گذرد و بیماری در اواخر فروردین کاهش پیدا کرد و به شرایط قابل قبولی رسید، ولی بیماری دوباره اوج گرفته است و باید دلیل آن بررسی شود. با ادامه این روند تعداد بیشتری از هموطنان را از دست خواهیم داد و از سوی دیگر باعث فرسایش جامعه پزشکی می‌شویم.

 

لزوم تمدید محدودیت‌ها در تهران

خبر دیگر حوزه سلامت که اواخر این هفته منتشر شد از سوی علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونای کلانشهر تهران بود که در حاشیه نشست ستاد کرونا در گفت‌وگویی تلویزیونی و با بیان اینکه با توجه به نظرات فنی و بحث‌های میدانی، درخواست اعضای ستاد مقابله با کرونا در تهران، تمدید محدودیت‌ها به مدت یک هفته دیگر است، گفت: محدودیت‌های یک هفته‌ای کفایت نمی‌کند و دامنه محدودیت‌ها باید در هفته‌های آتی بیشتر شود.

زالی تأکید کرد: تهران با شرایط خاصی روبرو بوده و این موضوع نگرانی زیادی را برای ما به وجود آورده است. اعضای ستاد تهران امروز تأکید کردند باید مداخلات جدی سریع‌تری بلادرنگ در عرصه شهری رخ دهد تا شاهد بار بیماری در روز‌های آتی نباشیم.

 

آسیب‌های برخورد جزیره‌ای با معارف قرآن

اما این هفته همزمان با آغاز هفته عفاف و حجاب بود که ایکنا در این خصوص با هانی چیت‌چیان، عضو هیئت علمی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران گفت‌وگو کرد. این قرآن‌پژوه معتقد است که عفاف، حجاب، تهمت نزدن، دفاع از افرادی که مورد تهمت قرار گرفته‌اند و ... در کنار هم عفت جامعه را شکل می‌دهد و اظهار کرد: قرآن جامع است. این ما هستیم که با معارف دین جزیره‌ای برخورد می‌کنیم و در تبلیغ دچار مشکل می‌شویم.

هانی چیت‌چیان، عضو هیئت علمی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران و یکی از نویسندگان کتاب «عفاف، جاودانه‌خواهی لذت»، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح اشکالاتی پرداخت که در ترویج عفاف و حجاب در جامعه ایران وجود دارد و با تأکید بر اینکه قبل از هر چیزی باید به این باور برسیم که خداوند بهتر از هر کسی می‌تواند موضوعات را در انسان‌ها نهادینه کند، گفت: هنوز باور نداریم که خدا بهترین مبلغ محسوب می‌شود و هر موضوعی را بهتر از هر کسی در قرآن بیان کرده است.

همچنین در این هفته نشست خبری تبیین برنامه‌های هفته عفاف و حجاب، روز ۲۱ تیرماه، با حضور مینا بیابانی، مسئول بسیج جامعه زنان کشور، رضاییان، دبیر شورای سیاستگذاری عفاف و حجاب وزارت کشور به همراه زهره‌سادات لاجوردی و زهره الهیان، نماینده مجلس در محل سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

 

تشکیل ۶ هزار و ۵۴۵ پرونده تخلف در طرح نظارتی سلامت‌محور کرونا

سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، در این هفته با اعلام تشکیل ۶ هزار و ۵۴۵ پرونده تخلف در طرح نظارتی سلامت‌محور کرونا گفت: از ابتدای فروردین‌ماه تا ۱۵ تیرماه سال جاری، تعداد شش هزار و ۵۴۵ پرونده در طرح نظارتی سلامت‌محور(کرونا) تشکیل شده و تعداد پنح هزار و ۶۴۰ پرونده نیز حکم صادر شده و متخلفان به پرداخت ۷۵ میلیارد ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند و با عملکرد ۸۶ درصدی در این زمینه تعداد یک هزار و ۱۵۴ پرونده در حال رسیدگی است.

 

همکاری کمیته امداد تهران و مرکز مشاوره جهاددانشگاهی

در این هفته و در نشستی مشترک با حضور سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرکل کمیته امداد استان تهران، زمینه‌های همکاری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره جهاددانشگاهی و کمیته امداد تهران بررسی شد.

ابولفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران، ۲۱ تیرماه، با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کرد. پرپنچی در این دیدار که محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، او را همراهی می‌کرد، با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری بین کمیته امداد و این سازمان اظهار کرد: ۸۰ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که این افراد نیاز به مشاوره‌های روانشناسی دارند.
 

۷۳ درصد بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان اختصاص یافت

این هفته نیز نشست خبری حمید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور، به مناسبت آغاز هفته بهزیستی شنبه ۲۱ تیرماه، برگزار شد. رئیس سازمان بهزیستی، در این نشست از اختصاص ۷۳ درصد بودجه اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و هزینه‌کرد آن خبر داد و گفت: جزئیات این هزینه‌کرد در سامانه شفافیت بهزیستی قابل مشاهده است.

 

تولید ۲۲ میلیون قلم کالای بهداشتی از سوی خیران حرم‌ساز و موکب‌های سلامت

خبر دیگر این هفته را معاون مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات داد و با تأکید بر ادامه فعالیت جهادی خیران حرم‌ساز و موکب‌های سلامت در رزمایش کمک مؤمنانه و مقابله با کرونا، از تولید و توزیع رایگان بیش از ۲۲ میلیون قلم انواع کالای بهداشتی و پزشکی خبر داد.
 
در این هفته نیز کتاب «کرونا در آئینه سواد رسانه‌ای و علوم شناختی» به قلم معصومه نصیری، منتشر و روانه بازار شد. در این کتاب که از سوی انتشارات پشتیبان به چاپ رسیده، آمده است: «ما در عصر کرونا قرار داریم و دنیای پساکرونا نیز انتظار ما را می‌کشد تا پارادایم «قرن ۱۰ ساله» و «جهش‌های پنج‌ ساله» از میان کتاب‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ای به منصه ظهور برسد. پارادایم‌های نوین برساخته از این تحولات نیز نقش رسانه را به‌مثابه بازوی مؤثر و بلامنازع دوران حاضر و پیش رو پررنگ‌تر‌ای قبل می‌کند و این یعنی شناخت دقیق کارکرد‌ها و کاربست‌های رسانه‌ای ضرورتی حتمی و قطعی است.

 

رفتار‌های کاسبکارانه در امامزادگان

در این هفته نیز بخش دوم گفت‌وگوی ایکنا با حجت‌الاسلام سیدحسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه و چهره برتر تبلیغ کشور، پیرامون امام‌زادگان منتشر شد. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جایگاه حقیقی امامزادگان و بقاع متبرکه بعد الگومداری از آنهاست نه بعد اقتصادی، گفت: اگر حقیقت‌های متعالی انسان‌ساز امامزادگان را در مدارس، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و منابرمان مطرح و تلاش کنیم که حالات ساختاری آن‌ها تحقق یابد، اقبال عمومی مردم به طور غیرمستقیم سبب رشد گردشگری و اقتصادی می‌شود و نیازی به رفتار‌های کاسب‌کارانه نیست.

 

تأثیر تعارضات فرهنگی بر وضعیت عفاف و حجاب

این هفته ایکنا با زهره‌سادات لاجوردی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرد که وی با تأکید بر اینکه نهاد‌های متولی امر عفاف و حجاب مطابق با معیار‌های غربی جلو رفته‌اند، در حالی که باید از طریق الزام دستگاه‌های اجرایی به قانون به آن جامه عمل بپوشانیم، گفت: آموزش و پرورش رسماً اعلام می‌کند که سند ۲۰۳۰ اجرا نمی‌شود، اما طبق گزارش‌هایی، به شکل غیررسمی در برخی مدارس به آن پرداخته می‌شود و این تعارضات در ذهن فرزندان ما سرآغاز بسیاری از مشکلات خواهد بود.

 

بنیاد برکت امسال ۲۰۰ مرکز فرهنگی ـ مذهبی می‌سازد

یکی دیگر از خبرهای این هفته از سوی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود که در آن آمده است: این بنیاد در سال جاری ۲۰۰ مرکز فرهنگی مذهبی را در سراسر کشور به بهره‌برداری می‌رساند.
 
محمد مهجوری، معاون عمرانی و طرح‌های زیربنایی بنیاد برکت، با اعلام این خبر که بنیاد امسال ۲۰۰ مرکز فرهنگی مذهبی می‌سازد، افزود: با افتتاح و آغاز به‌کار این ۲۰۰ مرکز شامل مسجد، حسینیه، مصلی، خانه عالم و دارالقرآن، تعداد مراکز فرهنگی مذهبی بنیاد در کشور به هزار و ۴۰۰ مرکز می‌رسد.

 

«الحسین سفینةالنجاة»؛ شعار اربعین ۱۳۹۹

این هفته نیز ستاد فرهنگی اربعین با صدور اطلاعیه‌ای، شعار امسال اربعین را با پیشنهاد جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران مردم کشور دوست و برادر عراق «الحسین سفینةالنجاة» اعلام کرد.

 

تولید و ساخت داروی تحریمی مخصوص بیماران کرونایی

محمد مخبرستاد، رئیس اجرایی فرمان امام(ره)، در پایان این هفته و در حاشیه مراسم تأمین آب شرب ۱۰۰۰ روستای محروم کشور از دستاورد جدید محققان دارویی این ستاد در تولید و ساخت یک داروی تحریمی مخصوص بیماران کرونایی خبر داد و افزود: قیمت نسخه ایرانی داروی Remdesivir که در بازار سیاه به ۶۰ میلیون تومان رسیده، با قیمتی بسیار پایین‌تر با قیمت مصوب وزارت بهداشت از هفته آینده وارد بازار خواهد شد.
انتهای پیام
captcha