علوم انسانی برای انقلاب اسلامی اهمیت راهبردی دارد
کد خبر: 3910920
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
رئیس جامعة المصطفی العالمیه:

علوم انسانی برای انقلاب اسلامی اهمیت راهبردی دارد

رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: علوم انسانی، به حیثیت تمدنی ما مربوط می‌شود و برای انقلاب اسلامی اهمیت راهبردی دارد. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای خوبی انجام شده و از ظرفیت خوبی برای تحقق تمدن نوین اسلامی برخورداریم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعة المصطفی العالمیه امروز پنج‌شنبه 26 تیرماه، در دیدار اعضای کمیته همایش «ظرفیت‌های علوم انسانی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» که در ساختمان ستادی المصطفی برگزار شد، ضمن تشکر از مسئولان مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی و با اشاره به محدودیت‌های ایجادشده در بازدید از مجتمع‌های آموزشی جامعةالمصطفی به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا، اظهار کرد: در جامعةالمصطفی، اهمیت علوم انسانی بر کسی پوشیده نیست. از ابتدای شکل‌گیری جامعةالمصطفی، این احساس نیاز وجود داشته، لذا گام به گام پیش رفته‌ایم و علوم انسانی، امروز در قالب مجتمع آموزشی مستقل و به عنوان یکی از شش حوزه اصلی دانشی المصطفی شناخته می‌شود.

وی با اشاره به برخی از رشته‌های ایجادشده در جامعةالمصطفی، آن‌ها را میراث حوزوی المصطفی دانست و افزود: علوم انسانی در واقع علوم فرهنگی و تمدنی است. اگر داعیه ایجاد تمدنِ بدیل برای تمدن امروز عالم را داریم، باید به علوم انسانی توجه کنیم. بخش زیادی از میراث ما ذیل علوم انسانی جای می‌گیرد.

حجت‌الاسلام عباسی ضمن تأکید بر بهره‌گیری از تجارب دیگران، نگاه ویژه انقلاب اسلامی را در زمینه علوم انسانی مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از اهداف مهم گام دوم انقلاب اسلامی، دستیابی به تمدن بزرگ اسلامی است.

وی با بیان اینکه مدعیان ارائه روابط اجتماعی در عالم، به علوم انسانی توجه ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: دولت بزرگی مانند چین، طرح بزرگی برای احیای راه ابریشم مطرح کرده است. تمدن غربی هم که خود را تمدن مسلط بر عالم می‌داند و به دنبال حفظ موقعیت خویش است. بزرگ‌ترین آرمان انقلاب اسلامی نیز تحقق تمدن نوین اسلامی است و در این بیانیه نیز به عنوان روح حاکم در همه بخش‌ها مطرح می‌شود.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: علوم انسانی، به حیث تمدنی ما مربوط می‌شود و برای انقلاب اسلامی اهمیت راهبردی دارد. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار های خوبی انجام شده و از ظرفیت خوبی برای احیای این تمدن برخورداریم.

وی با بیان اینکه براساس مبانی فکری هر تمدنی، علوم انسانی رنگ و بوی ویژه‌ای به خود می‌گیرد، بیان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب، سرمایه فعلی را در اختیار نداشتیم. ایجاد و ارتقای بُعد بین‌المللی این سرمایه و تربیت چنین سرمایه بزرگ انسانی، تا حد زیادی بر عهده جامعةالمصطفی است. پس لازم است جایگاه مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی شناخته شود و اقتضائات علوم انسانی را بدانیم.

رئیس جامعةالمصطفی گفت: با توجه به گسترش آموزش علوم انسانی در جامعةالمصطفی، باید نگاه ویژه‌ای به اقتضائات و نیازها در عرصه آموزش علوم انسانی داشت و لذا حضور مدیران جامعةالمصطفی در دوره‌های کوتاه‌مدت مورد نیاز به منظور ارتقای کیفیت کارها باید با اهتمام بیشتری دنبال شود.

وی اضافه کرد: تدوین و تنظیم سند راهبردی برای مجتمع آموزش عالی علوم انسانی بسیار لازم است و موجب بهبود کیفیت فعالیت‌ها، تسهیل دستیابی به اهداف مدنظر و تعیین مسیر آینده می‌گردد و مجموعه هم می‌کوشد تا آرمان‌های پیش رو محقق شود.

استاد جامعة المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنانش، برگزاری این همایش را بسیار ارزشمند دانست و گفت: گام دوم انقلاب با اهدافی که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند، باید به عنوان نمادی مهم، پیوسته پیش چشم مدیران و کارگزاران باشد. بدین ترتیب، اهداف و آرمان‌ها، مدنظر متولیان قرار گیرد و جهت دستیابی به آن تلاش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به لزوم استخراج اهداف بیانیه گام دوم، حرکت به سمت دستیابی به این اهداف را بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: این همایش، پایان کار نیست و آغازی برای فعالیت در زمینه تحقق این اهداف به شمار می‌رود. مسائل ما باید در این همایش‌ها احصا شود و به دنبال تحقق اهداف مشخص‌شده باشیم.

رئیس جامعةالمصطفی علوم انسانی را دارای ظرفیت ویژه برای تحقق اهداف مدنظر بیانیه دانست و گفت: انقلاب اسلامی، ظرفیت ایجاد تمدن جهانی را دارد و باید با فعالیت‌های همه‌جانبه، این تمدن بزرگ را محقق سازیم.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام همت‎علی بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی گزارشی از موضوعات مورد توجه مدیران و تصمیم گیران مجتمع و برخی از فعالیت‌های انجام‌شده ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha