جهاددانشگاهی؛ نماد خودباوری در جامعه
کد خبر: 3913799
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸

جهاددانشگاهی؛ نماد خودباوری در جامعه

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شناخت ظرفیت‌های داخلی و استفاده از آن به معنای خودباوری است و جهاددانشگاهی می‌تواند این خودباوری را در جامعه ایجاد کرده و جریان دهد.

جهاددانشگاهی خودباوری را در جامعه جریان می‌دهدمحمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی، با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا، به مناسبت سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، با اشاره به اینکه در زمان دفاع مقدس نیز جهاد خودکفایی وجود داشت، اظهار کرد: جهاددانشگاهی نیز در جامعه کنونی مرکز پیشران توسعه‌ای است و هر کجا ورود پیدا کند می‌تواند شرایط تعامل با صنعت و تولید را به وجود آورد.

وی تأکید کرد: واحدهای صنعتی اهمیت دارند و نهادهایی مانند جهاددانشگاهی به عنوان پل ارتباطی باید ورود پیدا کرده و تولید را به ثروت تبدیل کند. تا زمانی که تولید، درآمدهای ملی را افزایش ندهد، خودکفایی به معنای واقعی نیز محقق نشده است.

وحیدی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در تربیت نیروی انسانی کارآمد در جامعه نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد، اضافه کرد: تولید ثروت یکی از عوامل توسعه است و تا زمانی که نیروی انسانی توانمند در کشور وجود نداشته باشد، اتفاق چشمگیری در پیشرفت رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه امکانات و منابع خدادادی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ماهیت صنایع تولید ثروت است، اما کشوری که فاقد نیروی انسانی توانمند باشد، نمی‌تواند از این امکانات و منابع به خوبی بهره‌برداری و تولید ثروت کند.

وحیدی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز در شرایط کنونی جامعه، حرکت به سوی کار جهادی را بسیار با اهمیت می‌شمارند، ادامه داد: معادن بسیاری در کشور وجود دارد، تمام این معادن را نیروی انسانی می‌تواند به قابلیت تبدیل کند و حضور نیروی انسانی جهادگر و توانمند، حرکت به سوی خودباوری است که جهاددانشگاهی در ایجاد خودباوری در جامعه بسیار نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم مقابله با تحریم، تصریح کرد: راه مقابله با تحریم بازگشت به ظرفیت داخل است، باید بتوانیم روی پای خود بایستیم و استان ضعیف نیز در صورتی می‌تواند پیشرفت کند که به ظرفیت‌های درونی خود توجه کند که در حال حاضر باید در استان خراسان شمالی به این مسئله بیش از گذشته توجه شود. کشورهایی که اقتصاد تک محصولی را سرلوحه کار خود قرار دادند از سوی جریانهای استعماری در آن هضم شدند و نتوانستند مسیر خود را ادامه دهند.

وحیدی با اشاره به اینکه با کمک جهاددانشگاهی در استان می‌توانیم زنجیره تولید را ایجاد کنیم، اضافه کرد: در حوزه پرورش گیاهان دارویی و دام ظرفیت بسیار خوبی در خراسان شمالی وجود دارد و از همین جهت می‌توانیم زنجیره تولید را ایجاد کنیم که اتفاق بسیار خوبی رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مبتنی بر منابع غیر نفتی نیز با خودکفایی امکان‌پذیر است، ادامه داد: نباید تمام مرزها را بست، اما باید بدانیم در چه مسیری حرکت کنیم و کدام مسیر برایمان اقتدار را به همراه دارد.

وحیدی با بیان اینکه پنج هزار و 100 شرکت دانش‌بنیان فعال هستند، افزود: از این تعداد دو هزار و 750 شرکت در تهران فعال هستند و این نسبت بسیار نامتوازن است و نشان می‌دهد که در استان نتوانستیم از ظرفیت‌های این شرکت‌ها بهره‌مند شویم. دانشگاه‌ها در استان باید هم‌افزا شوند و جهاددانشگاهی می‌تواند در رسیدن به نقطه اتکا به خود و تبدیل تولید به ثروت، بسیار مؤثر عمل کند و ظرفیت‌های لازم نیز در این مجموعه مشاهده می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: جهاددانشگاهی در استان ظرفیت‌های بسیاری خوبی دارد و باید حمایت‌های لازم از این نهاد انقلابی انجام شود تا بتوانیم ظرفیت‌های استان را به ثروت تبدیل کنیم و به گفته مقام معظم رهبری خراسان شمالی جزو 10 استان برتر در کشور باشد.

انتهای پیام
captcha