رعایت 85 درصدی پروتکل‌های بهداشتی در آزمون ارشد
کد خبر: 3915773
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
منصور غلامی اظهار کرد:

رعایت 85 درصدی پروتکل‌های بهداشتی در آزمون ارشد

وزیر علوم در نشست خبری خود بیان کرد: در این روزها فضای جامعه بیشتر حول برگزاری آزمون‌ها می‌گذرد و خوشبختانه طبق آمار مراجع رسمی حوزه سلامت، رعایت 85 درصدی پروتکل‌های بهداشتی در آزمون ارشد و رعایت 93 درصدی پروتکل‌های بهداشتی در آزمون دکتری تأیید شده و به امید خدا همین میزان رعایت پروتکل‌ها را در آزمون سراسری نیز خواهیم داشت.

به گزارش ایکنا، نشست خبری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور منصور غلامی، امروز دوشنبه 20 مردادماه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
 
وزیر علوم در این نشست با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: وظیفه خبرنگاری جزو وظایف حساس و پر زحمت و در برخی عرصه‌ها پر مشقت و در گاهی پر خطر و پر ریسک است. در طول تاریخ چهل ساله انقلاب مکرراً خبرنگارانی بوده‌اند که از جان و مال خود مایه گذاشته تا وظیفه اطلاع‌رسانی را به خوبی انجام دهند. امانتداری، صداقت و به‌روز بودن اطلاع‌رسانی‌های خبرنگاران می‌تواند کمکی به همه آحاد مردم اعم از مردم و مسئولان پیرامون مسائل و رویدادها باشد. همچنین تأمین منابع اطلاعاتی بسیار ارزشمند است، گاهی ممکن است اطلاع‌رسانی یک تصمیم ناقص و غلط آسیب‌های زیان‌باری به همراه داشته باشد. لذا در مقام ارزش‌گذاری اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های حیطه خبرنگاری ارزش مشخص و محدودی نمی‌توان برای آن متصور شد. فارغ از اینکه خبرنگاری و پیشه و حرفه خبرنگاری چه شرایطی دارد باید به زحمات خبرنگاران توجه ویژه‌ای داشت.
 
منصور غلامی ادامه داد: در این روزها فضای جامعه بیشتر حول برگزاری آزمون‌ها می‌گذرد و خوشبختانه آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شد و طبق آمار مراجع رسمی مرتبط با پروتکل‌های بهداشتی، رعایت 85 درصدی پروتکل‌های بهداشتی در آزمون ارشد و رعایت 93 درصدی پروتکل‌ها در آزمون دکتری را تأیید کردند و به امید خدا همین میزان رعایت پروتکل‌ها را در آزمون سراسری خواهیم داشت.
 
وی گفت: در آزمون سراسری امسال داوطلبان می‌توانند در 20 درصد دوره‌های روزانه و 45 درصد به صورت شبانه به طریق بدون آزمون پذیرش شوند و لذا داوطلبان بدون شرکت در آزمون هم می‌توانند به دانشگاه راه یابند، بر این اساس 912 هزار نفر می‌توانند در رشته محل‌های بدون آزمون پذیرش شوند. تراکم داوطلبان بیشتر در رشته‌های زیرمجموعه علوم تجربی و کدرشته‌های پزشکی است. اینکه حذف کنکور چه موقع اتفاق می‌افتد، در مسیر آن در حال حرکت هستیم و در شرایط فعلی تلاش داریم به سمت شفاف‌تر شدن این موضوع حرکت کنیم.
 
وزیر علوم اضافه کرد: آموزش عالی کشور روند رشد و تعالی خود را در سال 98 در فضای بین‌المللی ادامه داده و مطابق ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌های جهانی آموزش عالی ما جایگاه 15 را کسب کرده و این بر اساس ارزیابی اسکوپوس بوده است. تلاش ما این بوده در حوزه پژوهش از دانشگاه‌ها حمایت کنیم و بودجه پژوهش آنها حفظ شود و 15 درصد بودجه برای این زمینه در نظر گیرند. آنچه می‌توان اشاره کرد ورود به تحقیقاتی کردن پژوهش‌ها و پروژه‌هاست. اینکه تحقیقات در سطح بین‌المللی چه اثری در کشور و در حوزه‌های مختلف دارد، حائز اهمیت است. ضمن تلاش برای حفظ جایگاه علمی با تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط مختلف همکاران را به انجام تحقیقات کاربردی تشویق کرده‌ایم و ارتباط با صنعت هم ذیل این موضوع توسعه خوبی پیدا کرده است. حذف بخش آموزشی از پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها کاری بود که به کاربردی کردن تحقیقات می‌تواند کمک کند. کاربردی کردن تحقیقات و تبدیل دانش به ثروت مسئله‌ای بود که آن را دنبال کردیم. ما دارای بیش از 50 پارک علم و فناوری هستیم که در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. 197 مرکز رشد را داریم که در این پارک‌ها مستقر هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل این مراکز فعالیت می‌کنند.
 
غلامی با اشاره به حضور دانشگاه‌های ما در میان دانشگاه‌های مطرح دنیا، افزود: تعداد دانشگاه‌هایی که در لیست دانشگاه‌های مطرح دنیا قرار گرفته و 65 دانشگاه ما در لیست هزار دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. در زمینه تولید علم در منطقه رتبه یک را داریم و در کل مجموعه آموزش عالی ما توانسته جایگاه خود را در این سال‌ها حفظ کند و باعث اعتلای نام جمهوری اسلامی شوند.
 
وزیر علوم درباره وضعیت اعضای هیئت علمی حق‌التدریس دانشگاه‌ها در شرایط فعلی، بیان کرد: در دانشگاه‌ها همکاری افراد به عنوان عضو هیئت علمی صرفا از طریق فراخوان‌ها و طی کردن مراحل جذب انجام می‌پذیرد و حق‌التدریس‌ها ذیل دو گروه استخدامی نهادها و سازمان‌ها و معرفی آنها برای تدریس به مجموعه دانشگاه و یا فارغ‌التحصیلان دکتری هستند و جایی جذب نشده‌اند و به صورت قرارداد مشخص و با زمان محدود به تدریس در دانشگاه می‌پردازند. بعد از اتمام قرارداد همکاری پایان می‌پذیرد مگر اینکه قرارداد جدیدی منعقد شود. افراد برای عضو هیئت علمی شدن باید حتما از مسیر فراخوان جذب عبور کنند و مسیر دیگری وجود ندارد.
 
منصور غلامی درباره آموزش‌های مجازی دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: تلاش دانشگاه‌ها این است که برای دانشجویان امکانات سخت‌افزاری بیشتری فراهم کنند و مشکلات موجود را رفع کنند. زحمات و سختی‌هایی که تحمل شده نتایج ارزشمندی را به دنبال داشته که امیدواریم در سال‌های آینده در کاهش هزینه‌ها و رعایت استانداردها و اعتبار و ارزش‌گذاری به این اقدامات، کمک‌های خوبی کند و این فضا به نحو مناسبی مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سراسر کشور باید ماموریت‌های مشخصی داشته باشند، گفت: بخشی از این کار در خود مراکز آموزش عالی انجام شده است. ماموریت مرکز برای تاثیر حضور آن در محدوده جغرافیایی‌اش باید مشخص باشد. آموزش دانشجویان با توجه به کاهش ورود تعداد داوطلبان به دانشگاه معیاری برای فعالیت دانشگاه‌ها نیست لذا باید ماموریت‌های دیگری برای خود تعریف کنند و این ماموریت‌ها باید در مناطق ده‌گانه کشور تلفیق شوند و برای مرحله اول این مسئله مشخص باشد که نقش آنها در محدوده محلی چیست، سپس اثرگذاری در سطوح دیگر ملی و بین‌المللی مدنظر خواهد بود.
 
وزیر علوم همچنین درباره تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی بیان کرد: این موضوع جزو تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی پذیرش ‌شده در دانشگاه‌ها بود که می‌توانستند از محل قبولی به دانشگاه محل خدمت والدین خود بروند و معمول بود دانشجویان ترم اول این کار را نمی‌کردند و البته یک اقدامی که صورت گرفت این بود که این دانشجویان امکان تغییر رشته را هم داشتند و با توجه به آخرین نمره فرد قبول شده در رشته موردنظر فرزند عضو هیئت علمی تغییر رشته می‌داد و به دانشگاه محل خدمت والدین خود می‌رفت. در تلاش هستیم اجرای این اقدام را از سال آینده متوقف کنیم. اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد بحث تغییر رشته منتفی می‌شود، چراکه هیچ سهمیه‌ای مازاد بر ظرفیت پذیرش وجود ندارد و تا کنون هم این دانشجویان صندلی را اشغال نکرده‌اند و صرفا استفاده از تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی بوده است.
 
غلامی همچنین درباره حذف بومی گزینی در آموزش عالی، گفت: فلسفه طرح و تصویب این موضوع به زمان دوری باز می‌گردد و برخی مسائل آن همچون مسائل فرهنگی و رفاهی همچنان به قوت خود باقی است. بحث دیگر در این موضوع این است که امتیاز و ضریبی که به افراد بومی داده شده و باعث می‌شد پیش از اینکه به خارج منطقه بومی بروند در محدوده خودشان قبول شوند و بعضا با اعتراض داوطلبان روبرو بود و می‌گفتند این بومی‌گزینی باعث شده نتوانیم از دانشگاه منطقه به سایر دانشگاه‌ها در سایر مناطق برویم، ما در پی اصلاح این موضوع هستیم و امیدواریم این مصوبه در سال تحصیلی پیش رو اصلاح شود.
 
وی همچنین درباره دانشجویان و اعضای هیئت علمی مبتلا شده به ویروس کرونا هم بیان کرد: آماری از دانشجویان یا اساتید مبتلا به کرونا نداریم و این اطلاعات در اختیار وزارت بهداشت و ستاد کرونا قرار دارد و ضرورتی هم نبوده که این آمار را دریافت کنیم.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۱۴:۰۶
0
0
همین جوری... پرتکلها از کنکوری به کنکور دیگر کمتر رعایت میشوند...
captcha