خطر شیوع اعتیاد به اینترنت میان دانش‌آموزان
کد خبر: 3927154
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸

خطر شیوع اعتیاد به اینترنت میان دانش‌آموزان

کارشناس مسئول مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: اگر شرایط کنونی و لزوم استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی به‌درستی مدیریت نشود، اعتیاد به اینترنت بین دانش‌آموزان افزایش خواهد یافت.

خطر شیوع اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزانحسین صفری، کارشناس مسئول مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه آسیب‌های فضای مجازی بسیار متنوع است، اظهار کرد: فضای مجازی اگر به‌درستی مدیریت نشود، آسیب‌های روحی و جسمی فراوانی را به‌ویژه برای دانش‌آموزان به‌دنبال دارد که درد ستون فقرات، سردردها و ... از جمله آسیب‌های جسمی در این خصوص هستند.

وی با اشاره به آسیب‌های روحی استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی، اظهار کرد: بی‌حوصلگی، کناره‌گیری از انجام فعالیت‌های اجتماعی، انزوا، اعتیاد به اینترنت و ... از جمله عواقب مدیریت نادرست فضای مجازی هستند.

صفری با بیان اینکه عدم حمایت مناسب از سوی خانواده‌ها خطر شیوع به اعتیاد را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: خانواده‌هایی که وقت بیشتری را برای سرگرمی با فرزندان خود می‌گذارند، خطر فضای مجازی کمتر فرزندان آنان را تهدید می‌کند که متأسفانه به این مسئله خیلی توجه نمی‌شود.

کارشناس مسئول مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: پدر و مادرها از مدیریت مناسب فضای مجازی برای فرزندان خود نباید غافل شوند و وقت بیشتری را در جمع خانواده با فرزندان خود بگذرانند.

وی با بیان اینکه تک فرزندان، بیشتر در معرض آسیب‌های فضای مجازی هستند، تأکید کرد: اگر خانواده‌هایی که تک فرزند هستند، سرگرمی‌های مناسب برای فرزند خود ایجاد نکنند، بیش از دیگر فرزندان در فضای مجازی غرق و جذب تنوع‌های فضای مجازی می‌شوند.

صفری با اشاره به اینکه آموزش‌های مجازی که پس از شیوع کرونا گسترش پیدا کرد، زمینه خطرات آسیب‌های فضای مجازی را بیش از گذشته فراهم کرده است، تأکید کرد: در شرایط کنونی خانواده‌ها باید بیش از گذشته به فرزندان خود توجه کنند و برنامه درسی فرزندان خود را از مدارس دریافت کنند و با معلم‌های فرزندان خود در ارتباط باشند تا بتوانند ساعت درسی فرزندان خود را بدانند.

وی اظهار کرد: حضور بیش از حد فرزندان در فضای مجازی می تواند در تمرکز دانش‌آموزان بر روی مطالب درسی تأثیر منفی بگذارد و از همین جهت نیاز است که در این مدت خانواده‌ها کنترل بیشتری در مدیرت استفاده از فضای مجازی فرزندان خود داشته باشند.

کارشناس مسئول مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شرایط حساس‌تری دارند و نیاز است خانواده‌ها در ساعات حضور در کلاس فرزندان، آنان را در این فضا رها نکنند و در کنار آنان حضور داشته باشند.

وی با تأکید بر اهمیت ارتباط مناسب اولیا با مسئولان مدرسه، تصریح کرد: برقراری ارتباط مناسب خانواده و مسئولان مدرسه، همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده اما در شرایط کنونی این اهمیت چندین برابر شده است و نیاز است که خانواده‌ها با معلمان فرزندان خود ارتباط تنگاتنگی داشته باشند.

صفری در پایان تأکید کرد: استفاده بیش از حد از فضای مجازی برای دختران و پسران خطرناک است اما دختران بیش از پسران در معرض این خطرات هستند و نیاز است به این موضوع بیشتر توجه شود.

انتهای پیام
captcha